Nová HHLA hodlá dále rozvíjet intermodální služby

Německo

Hamburský přístavní a logistický podnik Hamburger Hafen- und Lagerhaus Aktiengesellschaft nese od října nový název – Hamburger Hafen und Logistik Aktiengesellschaft. Zatímco zkratka HHLA zůstává stejná, nový název doprovodila i výrazná obměna korporátního designu koncernu. Tradiční hamburský podnik založený v roce 1885 tak mění jméno již podruhé ve své historii – dosavadní název místo původního Hamburger Freihafen und Lagerhaus-Gesellschaft získala v roce 1939. „Chtěli jsme tak i směrem vně vyjádřit naše nové vzepětí,“ řekl předseda představenstva HHLA Klaus-

  • Dieter Peters. „Logistika totiž tvoří spojovací prvek našich čtyř obchodních úseků – Container, Intermodal, Logistika a Nemovitosti,“ do­dal.

Společnost, která v prvním pololetí letošního roku vytvořila zisk před zdaněním ve výši 34,4 milionu €, plánuje v příštích letech především další posilování intermodálních aktivit. „V této souvislosti nevylučujeme ani cílené akvizice firem působících v tomto oboru,“ uvedl v říjnu Klaus-Dieter Peters. Intermodální aktivity koncernu HHLA totiž podle Klause-Dietera Peterse výrazně přispívají k posílení konkurenceschop­nosti hamburského přístavu, který díky nim profituje z výkonného železničního spojení s evropským vnitrozemím. HHLA od počátku 90. let minulého století cíleně buduje především systém přeprav ucelenými vlaky. V roce 1991 založila i společnost Metrans, která byla tehdy zaměřena jen na provoz ucelených vlaků mezi Německem a Československem, později mezi Českou republikou a Slovenskem. V současné době podnik již zajišťuje i přepravy do Maďarska. Mezi Hamburkem a Prahou je nyní v provozu 48 ucelených vlaků týdně. S dobou tranzitu mezi 18 a 20 hodinami nabízejí skvělou alternativu vůči silniční dopravě. I proto se v uplynulých pěti letech objem přepravovaného zboží na trase ztrojnásobil. Doplnění o odbočku do Maďarska přispělo loni podle HHLA k dalšímu nárůstu objemu přepravy o téměř 60 procent. Terminál společnosti Metrans v Praze-Uhříněvsi patří podle Klause-Dietera Peterse k „největším zařízením svého druhu v Evropě“. Aby si Metrans udržel přední pozici na trhu, objednalo letos vedení HHLA 400 nových kontejnerových vagonů. Stabilní a velice silné postavení Metransu v provozu mezi Hamburkem a Českou republikou dokládá i skutečnost, že železnice si na trhu na této trase udržuje podíl 75 procent, zatímco silnice se v tomto případě musí spokojit s 15 procenty. Na přepravu po Labi připadá 10 procent. Dalším příspěvkem k rozvoji intermodálních služeb bylo zprovoznění kyvadlového vlaku mezi Hamburkem a Lübeckem, kde HHLA provozuje vlastní kontejnerový terminál dosažitelný feederovými plavidly z finských přístavů Hamina a Kotka a ruského Sankt Petěrburku. Vlaky od konce roku 2003 provozuje dceřiná společnost HHLA combisped. Využitím Lübecku i Hamburku se HHLA dokázala prosadit jak v Severním, tak i Baltském moři

spinner