Němečtí speditéři se obávají kolapsu na letištích

Německo

Od poloviny tohoto týdne hrozí podle názoru speditérů, podniků pozemního odbavení a leteckých nákladních společností při odbavení leteckého zboží na německých letištích kolaps. Důvodem je nový zákon o bezpečnosti v letecké dopravě, který měl nabýt účinnosti k 1. únoru. Všechny zásilky, které nebudou pocházet od „prověřeného odesílatele“ (Known Shipper) nebo „pověřeného agenta“ (Regulated Agent), mají být v rámci nových kontrolních (protiteroris­tických) opatření zrentgenovány a umístěny do speciální zóny k dalšímu zkoumání. Do poloviny ledna přitom ani jeden ze 400 německých speditérů – členů IATA – certifikátem „pověřeného agenta“ nedisponoval. „Podklady pro certifikaci jsme spolkovému úřadu pro civilní letectví LBA odeslali 21. listopadu. Dosud jsme však od úředníků LBA nedostali žádné vyrozumění,“ řekl v druhé polovině ledna ředitel dceřiné společnosti Fraport pro odbavení FCS Winfried Hartmann. Pokud podnik nemá oficiální bezpečnostní certifikát, budou všechny jeho zásilky po 1. únoru před přeložením do letounu zdrženy kontrolou, zda neobsahují například hořlaviny nebo jiné nepovolené nebezpečné látky. Podle údajů LBA požádalo k 13. lednu o certifikaci pouze 252 ze 400 německých agentů IATA. Navíc i každý výrobce, který své produkty přepravuje leteckou cestou, musí získat certifikát „prověřeného odesílatele“. Potvrzení získá, když prokáže, že s výrobky manipuluje pouze školený odborný personál a balení probíhá v zajištěných zónách. Zboží bez certifikátu čeká stejně zdlouhavá bezpečnostní kontrola na terminálech. „Problémem bude jednak velké množství zboží, jednak absence jasných a detailních směrnic pro provádění celého kontrolního procesu,“ uvedl ředitel exportu spedice FMS Jörg Jenewein. Také jeho firma si s předstihem vyžádala příslušné pokyny, od úředníků LBA a ministerstva vnitra však zatím rovněž nedostala vůbec nic. Z německých letišť je samozřejmě nejohroženější Frankfurt nad Mohanem, který je největším evropským uzlem nákladní letecké dopravy. Denně se v něm odbavuje v průměru pět tisíc tun leteckého zboží. Winfried Hartmann a další manažeři pozemního odbavení se obávají, že němečtí speditéři přejdou v případě kolapsu domácích služeb ke konkurenci a budou své zboží odesílat přes Amsterdam, Paříž a další letiště. „Ve Francii certifikace běží již delší dobu, stát navíc zajistil finanční dotaci pro investice do monitorovací techniky a dalšího bezpečnostního vybavení skladů a manipulačních prostor,“ poznamenal k tomu mluvčí Air France Cargo Wolfgang Plantholt. Heiner Sigmund

spinner