22. února 2007
Částečná privatizace hamburské přístavní a logistické společnosti Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) patří vedle vstupu německé dráhy Deutsche Bahn (DB) na burzu k nejvýznamnějším dopravně-logistickým tématům v sousedním Německu. Hamburk hodlá investorovi v HHLA nabídnout podíl 49 procent. Za minoritní balík akcií očekává 800 milionů až jednu miliardu €. HHLA patří mezi vysoce lukrativní podniky, v hamburském přístavu zajišťuje dvě třetiny celého překladu kontejnerů. Jedním z vážných zájemců o hamburskou přístavní společnost byla před časem právě DB. Představitelé města Hamburk však požadovali, aby v rámci kontraktu DB přenesla své sídlo z Berlína do Hamburku. Předseda představenstva DB Hartmut Mehdorn potvrdil, že vedení jeho společnosti je k tomuto kroku připraveno. Spolková vláda však byla jednoznačně proti. Státnímu podniku, který zaměstnává 229 tisíc pracovníků a v prvním pololetí loňského roku dosáhl obratu ve výši 14,5 miliardy €, stěhování z metropole zakázala, protože by tak Berlín opustila další významná firma. Z původního konceptu kompletního převzetí HHLA ze strany DB tedy sešlo. Nyní se ovšem rýsuje nová možnost: převzetí „pouze“ menšinového podílu 49 procent. Deutsche Bahn spojila své síly s investiční společností Morgan Stanley a vypracovala projekt, který předpokládá, že do Hamburku by se přesunula logistická divize DB v čele s koncernem Schenker. Dvojice Deutsche Bahn a Morgan Stanley však není jediným uchazečem o HHLA. Vážným zájemcem je také německý stavební koncern Hochtief společně s Dubai Ports. Vedle nich již Hamburk v současné době registruje zhruba stovku nabídek, mimo jiné od australské finanční skupiny Macquarie, britské 3i či mnichovské kapitálové společnosti Allianz Capital Partners, která je součástí koncernu Allianz. Dvanáct uchazečů postupujících do nejužšího výběru by město mělo oznámit v květnu. Úspěšný zájemce o vstup do HHLA nejspíš získá obrovskou konkurenční výhodu. Hamburský přístav má dominantní postavení při přepravě kontejnerů ve střední i severní Evropě. Objem překladu kontejnerů se v něm každým rokem zvyšuje o 10 až 15 procent. Důvod, proč se Hamburk chce výnosného podílu zbavit, je jasný. Rychle se rozvíjející přístav se potýká s nedostatečnou kapacitou dopravní infrastruktury spojující jej s evropským vnitrozemím, včetně České republiky. HHLA bude muset do roku 2012 do dopravní infrastruktury investovat kolem 1,2 miliardy € – mimo jiné do modernizace železničních zařízení, rozšíření silničních komunikací a výstavby nových terminálů. Město samo by náročné projekty z vlastních zdrojů ani z výnosů HHLA financovat nedokázalo.
Heiner Sigmund