Evropská unie

„Nízkonákladová“ internetová spedice TruckLoad24 vstupuje na trh

„Nízkonákladová“ internetová spedice TruckLoad24 vstupuje na trh

Spediční společnost TruckLoad24 z německého Hamburku uvádí na trh nový obchodní model. Jejím cílem je párovat přepravní kapacity a zakázky pomocí internetového systému, nikoli však jako další online burza přepravního prostoru, nýbrž jako internetová spedice.

„Nejsme internetová burza přepravního prostoru v dnešním slova smyslu. Jako klasická spedice založená a činná podle německého práva uzavíráme přepravní smlouvy a ručíme za správnou dopravu i dodání,“ představil nový koncept v dubnu ředitel TruckLoad24 Hanno Behrens.

Možnosti plánování přeprav vozových i dílčích zásilek jsou pro speditéry obecně velice omezené. Zákazníci často přicházejí se zakázkami přeprav zboží pouze v jednom směru. Hledání zpátečního vytížení je náročné a nezřídka dochází k neefektivním prázdným jízdám. To Hanno Behrens potvrzuje i z vlastní zkušenosti. Svou kariéru začínal v essenské spedici Alfred Paas & Cie., v níž i zkušení pracovníci dispečinku potřebovali i při využití moderních plánovacích nástrojů kolem dvaceti telefonátů, než našli pro zakázku optimální vozidlo. „A právě to chceme změnit. Sami jsme vyvinuli software, který nám pomůže komplexně a efektivně přepravy vyřešit,“ uvedl Hanno Behrens.

Nový model by měl vyhovovat oběma stranám. Smluvní dopravci se mohou těšit na lepší vytížení svých vozidel, získají navíc další zakázky a celkově si vylepší svou obchodní bilanci. Zákazníci se pak podle Hanna Behrense mohou těšit na nižší ceny za přepravu. „Chceme profilovat TruckLoad24 jako evropskou nízkonákladovou spedici,“ dodal.

Od výběru partnerů až po vyhotovení smlouvy

Celý projekt Truck-Load24 se točí kolem internetové platformy, která podobně jako „externí“ burzy přepravního prostoru páruje volné kapacity a zakázky. Systém má rozsáhlou databázi dopravců, jejich profilu služeb a tras.

Například německý silniční dopravce s pravidelnou dopravou celovozových zásilek do severního Španělska hledá pravidelné vytížení pro zpáteční trasu ze severního Španělska do Německa, případně Francie nebo zemí Beneluxu. Jeho profil a trasa jsou uloženy do databáze, a pokud zákazník TruckLoad24 osloví s poptávkou po přepravě, systém prakticky v reálném čase, během několika sekund vše vyhodnotí a nalezne pro požadovanou trasu a zakázku odpovídající typ vozidla, vhodný termín a další související parametry plnění. Pět dopravců s nejvhodnějším naplněním kritérií obdrží od systému informaci o potenciální zakázce, na niž pak mohou reagovat vlastními cenovými nabídkami.

„Používáme decentralizovaný systém tvorby cen, protože nejlépe odráží situaci na trhu,“ řekl Hanno Behrens. Jakmile se zákazník rozhodne pro konkrétní nabídku, uzavře s TruckLoad24 přepravní smlouvu. Internetová spedice sama prověří bonitu zákazníka a elektronicky vyhotoví vlastní smlouvu se spolupracujícím dopravcem, který za své služby dostane zaplaceno v průměru za dvacet dnů. TruckLoad24 „žije“ z procentuální přirážky k ceně za dopravu, účtované zákazníkovi. „Vzhledem k vysokému stupni automatizace systému si můžeme dovolit kalkulovat nízké marže,“ vysvětlil Hanno Behrens.

Již sto tisíc vozidel v databázi

Databáze nyní obsahuje na sto tisíc nákladních vozidel. TruckLoad24 sám aktivně vyhledává dopravce, z nichž řada se hlásí sama, jiné přivádějí jako své partnery i sami zákazníci. Důležitou informací jsou vedle typu vozidla rovněž předpokládané prázdné jízdy v určitém směru. Oproti pravidelným liniovým přepravám je systém pružnější, protože dokáže využít kapacit i u příležitostných přeprav. TruckLoad24 také soustavně sleduje kvalitu dopravců. Zpoždění dodání, poškození zboží nebo jiné případné závažné závady výrazně snižují šanci dopravce na zařazení mezi pětici oslovených.

Výhody i pro české a slovenské dopravce

Práce na systému trvaly dva roky. Nyní je klíčovým úkolem k „napěchované“ databázi dopravců nalézt odpovídající objemy zakázek. TruckLoad24 sází především na velké podniky, ale „vítány jsou i malé firmy“. Hanno Behrens doufá, že již v létě bude jeho spedice organizovat několik stovek přeprav denně. „Pro české a slovenské dopravce má TruckLoad24 tu výhodu, že získají přístup ke kabotáži v Německu a také na mezinárodní trh, a to bez ,obvyklého zla‘ prázdných jízd. Zakázky ani neprojdou internetovými burzami, protože jsou rovnou zařazeny do našeho systému. Českým a slovenským dopravcům vyplácíme při prvním plnění prémie a platíme již do sedmi dnů,“ zdůraznil Hanno Beh-rens.


V čele společnosti TruckLoad24 stojí vedle Hanna Behrense ještě Norbert Häsen. Hanno Behrens původně pracoval u rodinné spedice Alfred Paas & Cie. v Essenu, později působil u spedice Schenker ve Spojených státech, v Kanadě a na německém ústředí koncernu. Norbert Häsen byl rovněž zaměstnán u Schenkeru, kde zastával funkci produktového manažera pro veletrhy a výstavy. Oba společníci drží v TruckLoad24 podíly ve výši 95 procent, zbylých pět procent patří finančním investorům z Hamburku a Lucemburska.

n www.truckload24.com

spinner