Logistický průmysl

Nová zpráva DHL vyzývá k trendu férové a odpovědné logistiky

Nová zpráva DHL vyzývá k trendu férové a odpovědné logistiky

Společnost DHL vydala novou studii s názvem Fair and Responsible Logistics (Férová a odpovědná logistika), která přináší informace o trendu změny způsobu podnikání, jejímž cílem je zajistit nárůst zisků ruku v ruce s trvalou udržitelností a přístupem, v němž se na vytvářené hodnotě podílejí všechny zúčastněné strany. Zprávu připravil tým DHL pro výzkum trendů v rámci pokračující iniciativy koncernu Deutsche Post DHL Group ve snaze urychlit zavádění principů trvalé udržitelnosti a odpovědnosti v logistickém průmyslu.

Zpráva analyzuje hlavní faktory vedoucí k transformaci směrem k férovému a odpovědnému přístupu. Nejdůležitějším z nich jsou rostoucí požadavky spotřebitelů na „férovost“. Zpráva také zdůrazňuje, že zatímco mnoho společností v současnosti spoléhá na digitalizaci a nové technologie jako na hlavní zdroj oživení svého byznysu, neměl by se přehlížet posun směřující k férovému a odpovědnému podnikání, které se stává důležitým zdrojem budoucího růstu a trvalé konkurenční výhody. Zpráva uvádí 15 ukázek potenciálního využití, z nichž je patrné, jak logistické společnosti mohou přejít na cirkulární ekonomiku a umožnit férový přístup, výrobu a obchod. DHL plánuje, že na základě těchto ukázek potenciálního využití vyvine pilotní projekty, které urychlí přechod k férové a odpovědné logistice.

Logistika může být v čele transformace

V současném klimatu je zajištění trvale udržitelné budoucnosti ještě náročnější než dosud, protože hromadná výroba a spotřeba způsobují nerovnováhu ve společnostech po celém světě a v životním prostředí. Zásadním poselstvím zprávy je skutečnost, že „blahobyt vyplývá z dobrého konání“. Přijetím tohoto přístupu může logistika posílit své postavení v řízení globálních obchodních sítí a dodavatelských řetězců a zároveň tím urychlit přijetí modelu férového a odpovědného podnikání v ostatních průmyslových odvětvích. „Spatřujeme rostoucí poptávku po férovém a odpovědném podnikání od všech zúčastněných stran a jsme přesvědčeni, že logistika dokáže urychlit přijetí tohoto trendu,“ vysvětlil Markus Kückelhaus, viceprezident zodpovědný za inovace a výzkum trendů v divizi DHL Customer Solutions and Innovation. „Logistika je podnikání se síťovým propojením a globálním dosahem, které může sehrát klíčovou roli v přechodu firem k férovosti a ve zvyšování transparentnosti v celém dodavatelském řetězci. Postavením vlastního podnikání na základech férové a odpovědné logistiky můžeme vytvořit nové zdroje příjmů společně s novými sociálními a ekologickými přínosy pro všechny zúčastněné strany,“ dodal.

Vyšší objem recyklace a nižší množství odpadu

„Poskytovatelé logistických služeb mohou například vybudovat sklady a systém přepravy nákladními vozidly umožňující snadnou recyklaci. Výsledná infrastruktura jak pro logistiku, tak recyklaci zvýší objem recyklace a sníží množství odpadu,“ upozornil Pavel Šubrt, obchodní ředitel DHL pro Českou republiku a Maďarsko. „Tato praktická ukázka počítá s nákladními vozidly pro rozvážkovou dopravu, jejichž flexibilní vnitřní prostor lze během provozu přizpůsobovat aktuálním potřebám. Prostor pro rozvážené zboží se zmenšuje s každým předaným balíkem, zatímco prostor pro svoz materiálu k recyklaci se na zpáteční cestě postupně zvětšuje,“ doplnil. Férová a odpovědná řešení v oblasti obalů mohou přispět k řešení problému rychle narůstajícího objemu balíků. V této oblasti by bylo možné využívat biologicky rozložitelné a jiné ekologické materiály, které lze po dodání kompostovat na zahradách. Druhou inovací je koncept „logistics unverpackt“ (logistika bez obalů), který kompletně eliminuje potřebu obalů pro dodání zboží. Objednané zboží lze dodávat v opakovaně použitelných přepravních kontejnerech. To umožní dosáhnout cíle nulového odpadu. Další příklad si klade za cíl urychlit zavádění férové výroby a obchodu. Poskytovatelé logistických služeb mohou zvýšit svůj globální dosah a rozšířit své know-how, aby mohli podporovat společnosti v podrobném plánování komplexních dodavatelských řetězců. Tyto informace lze následně využít k vytvoření transparentnosti a odhalování oblastí, v nichž existují rizika a příležitosti pro férové a odpovědné podnikání.

Tomáš Johánek

spinner