12. května 2015
HAMBURK (12.5.) – Společnost STILL zmodernizovala a rozšířila produktovou řadu ručně vedených i vysokozdvižných vozíků se sklopnou plošinou pro řidiče i bez ní. Mnohostranně využitelné a mimořádně robustní stroje EXV 14–20 a EXV-SF 14–20 se vyznačují mnoha vylepšeními, pokud jde o sílu, preciznost, ergonomii, kompaktnost, bezpečnost a odpovědnost za životní prostředí.
Vysokozdvižné vozíky hrají v intralogistice klíčovou roli, protože málokterá jiná manipulační technika má tak mnohostranné využití. Ať už při přepravě břemen ve skladech, nakládce a vykládce nákladních vozidel nebo při obsluze regálů, kompaktní ručně vedené vozíky zvládají uskladnění a přepravu dokonce i v těch nejstísněnějších prostorách. Aby společnost STILL mohla ještě více vyhovět požadavkům svých zákazníků, doplnila elektrické vysokozdvižné vozíky řady EXV o šest nových modelů o nosnosti dvě tuny, a nabízí tak nejširší produktové portfolio v tomto segmentu.
Ručně vedené vysokozdvižné vozíky EXV 14, 16 a 20 a EXV-SF 14, 16 a 20, které lze kombinovaně využít jako ručně vedené vysokozdvižné vozíky se sklopnou plošinou pro řidiče, se vyznačují kromě nového štíhlého oranžovo-stříbrného designu technickými inovacemi, vysokou zbytkovou nosností a mimořádnou manévrovatelností. Díky mnoha možnostem konfigurace, například výběru teleskopického stožáru, stožáru NiHo nebo triplexu, lze docílit maximální výšky zdvihu až 5466 mm. Pro každou konkrétní přepravu a profil nasazení lze nakonfigurovat vhodný stroj, a to například i do mrazíren. Obsluha má díky rozšířenému stožáru neustále optimální výhled na vidlice, břemeno a jízdní dráhu. Vynikající jízdní a zdvihové podmínky zajišťuje trojfázový pohon s výkonem 2,3 kW a zdvihový motor o výkonu 3,2 kW.
S maximální rychlostí 10 km/h bez zatížení a 8 km/h se zatížením jsou modely EXV-SF 14–20 nejrychlejšími vozíky na trhu a jsou tak optimálně využitelné pro středně dlouhé až dlouhé trasy. Sklopná, pneumaticky tlumená plošina pro stojícího řidiče a individuálně nastavitelný boční ochranný rám (dle tělesné výšky) zajišťují bezpečnost a komfort řidiče při jízdě. Plošina se navíc může nastavit dle hmotnosti řidiče, což zajistí šetrnou jízdu, při které řidič nenamáhá svá záda. Aby byla zajištěna bezpečnost při jízdě zatáčkami, je vozík EXV-SF 14–20 sériově vybaven funkcí Curve Speed Control, která zajišťuje automatické snížení rychlosti v zatáčkách.
Vysokozdvižné vozíky s plošinou pro stojícího řidiče jsou sériově vybaveny ojí, která i při rychlostí 10 km/h zaručuje klidné, bezpečné a precizní řízení. Vozík je možné dodat také s jedinečnou kombinovanou ojí se systémem OPTISPEED, kterou lze při použití za chůze vyklopit, čímž se zvýší vzdálenost mezi řidičem a vozíkem a je možné jet rychlostí 6 km/h.
U ručně vedených vysokozdvižných vozíků EXV 14–20 činí maximální rychlost rovněž 6 km/h. Kromě toho vozíky disponují elektrickým řízením a velmi citlivým a precizním ovládáním, které je zajištěno proporcionálním ventilem. Oj se systémem OPTISPEED rychlost pojezdu automaticky přizpůsobuje úhlu oje. Je tak možná i bezpečná práce v mimořádně stísněných a úzkých prostorách. Pokud je nutný pojezd vozíku se svislou polohou oje, je to možné pomocí volitelné funkce mikropojezdu.
Umístění olej uprostřed a její ergonomická hlavice umožňují stejně dobré ovládání pro praváky i leváky. Znatelně lepší jsou tlačítka, která od sebe lze odlišit i hmatem – vystouplá tlačítka jsou pro stoupání a prohloubená pro spouštění. Je tedy ihned zřejmé, které tlačítko je určeno pro kterou operaci, aniž byste se na ně museli dívat.
Pro větší efektivnost při stohování zvýšila společnost STILL u nových vozíků rychlost zdvihu a spouštění. Vozíky zvedají břemena rychlostí cca 0,16 m/s, bez břemene stoupá vidlice do výšky rychlostí 0,30 m/s a při spouštění dosáhne hodnoty 0,40 m/s. Díky preciznímu řízení stoupání a spouštění a inteligentnímu tlumení při spouštění, při kterém vidlice před dotykem se zemí mírně sníží rychlost, se zabrání zbytečným emisím hluku.
Výborných výsledků oba stroje dosahují i u zbytkové nosnosti. Vozík se stožárem triplex může zvedat břemena o hmotnosti 730 kg až do výšky 5402 mm, břemena o hmotnosti 880 kg do výšky 4802 mm. Na přání dodávaný indikátor nosnosti stožáru provozovateli umožňuje skladovat více zboží na stejné skladové ploše. Obsluha má díky němu vždy přehled o aktuální výšce vidlic a může tak bezpečně zakládat a vykládat těžká břemena i ve velké výšce.
Další výhodou v oblasti nosnosti a robustnosti je funkce iniciálního zdvihu, která umožňuje přepravovat břemena o hmotnosti 2 tuny i vozíky EXV 14i až 16i a EXV-SF 14i až 16i, pokud se nepoužije zdvih stožáru. Vozíky jsou optimalizované také na požadavky horizontální přepravy a lze s nimi přeložit více zboží za stejnou dobu než u vozíků bez iniciálního zdvihu, a tím šetří náklady na pořízení dalších strojů. Iniciální zdvih navíc pomáhá i při přejezdech na rampách nebo nerovném povrchu, které díky své vysoké světlé výšce zvládá bez potíží. Kromě toho zaručuje nový koncept podvozku optimální trakci a sílu efektivně přenáší na zem.
Obsluha má kompletní přehled díky nové indikační a ovládací jednotce s mimořádně čitelným a velkým barevným displejem bez odlesků. Řidič si zde může volit jízdní programy nebo zjišťovat informace o stavu vozíku či kapacitě baterie. Kromě jízdních programů „BOOST“ pro maximální překládku a úsporného energetického režimu „ECO“ se sníženou rychlostí jízdy, zdvihu a spouštění nabízí společnost STILL funkci Blue-Q, která je nyní sériově dodávána pro všechny vysokozdvižné vozíky. Podle profilu nasazení a vybavení vozíku lze s režimem Blue-Q dosáhnout úspory energie až 7 %, a to i při maximální rychlosti jízdy. Upraví se pouze jízdní parametry, aniž by se však snížila efektivita překládky. Ohleduplnost k životnímu prostředí vykazují vozíky díky 95% recyklovatelnosti svých dílů a velmi nízkým emisím hluku, které dosahují hodnoty menší než 67 dB.
(tj)