6. července 2014
Už tradičně zaplněný sál hotelu Alwyn přivítal na začátku června přednášející odborného semináře Dopravních novin a Svazu spedice logistiky ČR. Právníci JUDr. Miloš Pohůnek a JUDr. Pavel Sedláček hovořili na semináři o žhavém tématu uplatňování nového občanského zákoníku v přepravě a zasilatelství a PhDr. Jana Krausová, MBA, seznámila přítomné s dopady této zásadní novely do oblasti pojištění.
Nový občanský zákoník (NOZ) vstoupil v platnost 1. ledna, ovšem ještě loni na podzim nebylo zcela jasné, zda zahájení jeho platnosti nebude nakonec odloženo. Možná i kvůli této nejistotě nevěnovaly zprvu všechny firmy dostatečnou pozornost tomu, co novela do jejich oboru přináší. Vysoká účast zástupců spedičních a dopravních firem na semináři však ukázala, že si firmy již začaly potřebu lepších znalostí nového občanského zákoníku uvědomovat. V praxi se stále více setkávají s nově formulovanými úpravami a mají obavy, že by jim nedostatečné porozumění změnám, které do oboru spedice a dopravy přinesla novela, mohlo přinášet nemalé problémy. Organizátoři semináře o NOZ na tyto obavy zareagovali a pokusili se pomoci firmám a jejich pracovníkům v této nejistotě nalézat pevnou půdu.
Firmy v zákoníku často tápou
„Znalost spedičních firem o nových ustanoveních občanského zákoníku se významně liší, záleží zejména na vedení těchto společností, jaký význam novým ustanovením občanského zákoníku přikládají,“ uvedl JUDr. Pavel Sedláček. „Tápání v některých ustanoveních je přirozené, je to dáno i tím, že ne všechny paragrafy nového občanského zákoníku lze vyložit jednoznačně. K řadě ustanovení rovněž dosud chybí jakékoli komentáře a odborné publikace zabývající se příslušnými částmi NOZ ještě nevyšly,“ vysvětlil JUDr. Pavel Sedláček dále.
Účastníci semináře se zajímali především o problematiku rozlišení postavení dopravce a zasílatele a rozsahu jejich odpovědnosti ze smlouvy či ze zákona a o využívání Všeobecných zasílatelských podmínek SSL ČR. Řada dotazů se týkala také problematiky výkonu zástavního práva a zadržovacího práva. Největší pozornost by podle JUDr. Pavla Sedláčka měly spediční a dopravní firmy věnovat těm změnám v NOZ, které se nějakým způsobem přímo týkají dopravy a zasilatelství. Patří sem například změna využitelnosti zástavního práva u zasílatele, šestiměsíční lhůty pro uplatnění nároků vůči dopravci či změny v promlčecích lhůtách. Ve vztahu k významným rozhodnutím Nejvyššího soudu ČR je třeba také doporučit zasílatelským firmám, aby včas informovaly své příkazce o osobě dopravce, se kterou mají uzavřenu přepravní smlouvu.
„Doufám, že dnešní seminář SSL a DN byl pro všechny zúčastněné přínosný. Rozhodně mohl nejen rozšířit povědomí účastníků o nových ustanoveních občanského zákoníku ve vztahu k uzavírání zasílatelských a přepravních smluv, odpovědnosti zasílatele a dopravce, ale také posílit vědomí o nezbytnosti určitých změn ve smluvní dokumentaci firem a společností. I z diskuse vyplynulo, že firmy nezůstávají k nové úpravě občanského zákoníku lhostejné,“ dodal JUDr. Pavel Sedláček.
Otázky jen pršely
Součástí semináře byla možnost pokládat přednášejícím otázky, čehož řada účastníků bohatě využívala. Dotazy padaly jak na konkrétní činnosti spojené se zasilatelstvím, tak na všeobecné problémy spojené s podnikatelskou činností. Ukázalo se přirozeně, že v první oblasti jsou firmy vcelku přece jen o něco lépe připraveny formulovat dotazy na otázky. Mezi řadou dotazů zaznělo i několik otázek, zda je pro podnikatele lepší vystupovat spíše jako zasilatel či jako dopravce. „Naše odpověď zněla, že pochopitelně záleží na úhlu pohledu,“ vysvětlil druhý z přednášejících právníků JUDr. Miloš Pohůnek. „Na jedné straně má dopravce výhodu před zasilatelem, pokud jde o mezinárodní přepravu, protože má spolehlivou možnost odvolat se na mezinárodní úmluvy, zejména na CMR. Tím má vyřešeny jak otázky promlčení, tak omezení odpovědnosti a podobně. Na druhé straně má dopravce ve vnitrostátní přepravě horší postavení, neboť podle paragrafu 2566 odst. 4 NOZ ,se k ujednáním omezujícím povinnost dopravce podle odst. 1 až 3 nepřihlíží‘, tedy k ujednáním omezujícím odpovědnost za škodu,“ řekl dále JUDr. Miloš Pohůnek.
V tomto směru je podle JUDr. Miloše Pohůnka postavení zasilatele oproti dopravci příznivější a při obstarávání vnitrostátní přepravy se smluvním ujednáním stran omezujícím odpovědnost zasílatele, například odkazem na Všeobecné zasilatelské podmínky vydané SSL ČR na základě paragrafu 1751 odst. 3 NOZ, nebo výslovně, by neměla otázka omezené odpovědnosti zasílatele vůbec vznikat. NOZ nemá u zasilatelské smlouvy (§ 2471 – § 2482) obdobné ustanovení jako u smlouvy o přepravě v paragrafu 2566 odst. 4. Platí tudíž základní zásada, na níž stojí NOZ, vyjádřená v § 1 odst. 2: „Nezakazuje-li to zákon výslovně, mohou si osoby ujednat práva a povinnosti odchylně od zákona; zakázána jsou pouze ujednání narušující dobré mravy, veřejný pořádek nebo práva týkající se postavení osob, včetně práv na ochranu osobnosti.“ „Ve vnitrostátní přepravě by pro zasilatele neměla otázka omezené odpovědnosti vznikat. Pokud by však zasílatel prováděl přepravu do zahraničí či v tuzemsku na základě tzv. samovstupu, odpovídal by jako dopravce (§ 2474 NOZ),“ dodal JUDr. Miloš Pohůnek.
Větší práva pro pojištěné
O změnách, s nimiž musí speditéři a dopravci počítat v oblasti pojištění, hovořila na semináři PhDr. Jana Krausová, MBA. „Změn proti dosavadní praxi zavedl NOZ celou řadu – kromě nové terminologie například specifikaci pojistného zájmu, nové možnosti odstoupení od pojistné smlouvy či výpovědi pojistné smlouvy a zániku pojištění. Větších změn doznala zejména oblast majetkové a nemajetkové újmy,“ řekla PhDr. Jana Krausová, MBA. Pojistitelé se podle jejích slov s dostatečným předstihem na tyto změny připravili a se změnami ve svých pojistných produktech včas seznámili svoje obchodní zástupce i pojišťovací zprostředkovatele. Důležité je, že pojistné smlouvy uzavírané po 1. lednu letošního roku jsou již automaticky uzavírány podle NOZ, avšak pojistné smlouvy, které byly sjednány v režimu zrušeného zákona o pojistné smlouvě a občanského zákoníku, pokračují dál. Je na rozhodnutí klienta pojišťovny, zda smlouvy ponechá v platnosti nebo je nechá přepracovat podle nových pojistných podmínek. „Nově uzavírané pojistné smlouvy jsou zpravidla rozšířeny o další dokumenty, které jsou v souladu s NOZ (předsmluvní ujednání, záznam z jednání atd.), které je třeba rovněž pečlivě před podpisem prostudovat. Některé pojišťovny sloučily do jednoho produktu pojištění odpovědnosti silničního dopravce a pojištění odpovědnosti zasílatele. I tady se vyplatí seznámit se s pojistnými podmínkami v celém rozsahu,“ vysvětlila PhDr. Jana Krausová, MBA.
Pojistitelé i pojišťovací zprostředkovatelé mají za povinnost seznámit zájemce o pojištění s obsahem pojistných podmínek a dbát na to, aby obsah pojištění byl v souladu s jeho pojistným zájmem. Je na každém z podnikatelů, zda splnění těchto informačních povinností bude v praxi vyžadovat. I tato zdánlivá maličkost může být podle PhDr. Jany Krausové důležitým krokem ke kvalitnímu pojištění. Protože NOZ pamatuje i na sankce za nesplnění těchto povinností, jsou tím dány klientům mnohem větší možnosti, než nabízela dosavadní právní úprava.
„Protože pojišťovny nesmějí zneužívat svého silnějšího postavení, dá se obecně říci, že větší práva jsou dnes na straně pojištěného, to znamená pro zasilatele spíše pozitivní. Provedla jsem komparaci nabízených produktů na našem pojistném trhu a musím konstatovat, že pojistné podmínky pro pojištění odpovědnosti zasílatele jsou ve většině případů přesnější a jasnější, než tomu bylo dosud,“ zdůraznila PhDr. Jana Krausová. „Základním doporučením nejen pro spediční firmy je vybrat si buď kvalifikovaného pojišťovacího zprostředkovatele, který vedle pojištění dobře rozumí i problematice zasílatelství, nebo pojistitele, který splní v maximální možné míře jejich požadavky, které je třeba co nejpřesněji formulovat,“ dodala PhDr. Jana Krausová.
Seminář o NOZ bude pokračovat
Vysoká účast i množství dotazů potvrdily, že uspořádání semináře k NOZ byl dobrý a prospěšný počin. Nový občanský zákoník má za sebou krátkou dobu existence a nejen zasílatelské firmy se s ním teprve učí správně fungovat. Až čas a soudní praxe ukáží, do jaké míry se záměr zákonodárce v novele podařilo naplnit. „Těch 3081 paragrafů nového občanského zákoníku je velká porce – a pro naše členské firmy mnohdy i velký strašák, ačkoli zasílatelství a dopravy se přímo dotýkají především paragrafy 2471 až 2585,“ uvedl za organizátory výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky Ing. Jan Ekl. „Potěšil nás velký zájem firem, vysoká účast na semináři a vstřícná diskuse. S novými formulacemi NOZ pro spedici se všichni musíme detailně seznámit a promítnout je do vlastních postupů ve firmě. Po ukončení semináře jsem se v řadě neformálních rozhovorů s účastníky ujistil, že jsme se s touto formou trefili. Myslím, že brzy takovýto seminář zopakujeme. Je to určitě potřeba a tuto službu chce Svaz spedice spolu s Dopravními novinami opakovaně nabízet,“ řekl na závěr Ing. Jan Ekl.
Pavel Toman