Ing. Jan Polter (Dachser Czech Republic) pro DN

Plně využíváme koncept našeho východoevropského hubu v Bratislavě

Plně využíváme koncept našeho východoevropského hubu v Bratislavě

Logistický koncern Dachser v dubnu rozšířil přímé linky na Balkán. Každodenní odjezdy sběrnou službou z České republiky přes Eurohub v Bratislavě zajišťují rychlé dodání bez četných překládek. Ze slovenské metropole nyní nově jezdí kamiony s výměnnými nástavbami přímo do balkánských zemí. S obchodním a marketingovým ředitelem české pobočky koncernu Dachser Czech Republic, a. s., Ing. Janem Polterem jsme hovořili o tom, co si společnost od rozšíření na Balkán slibuje a jak nové linky zorganizovala.

„Do kterých dalších zemí jste rozšířili přímé linky?“

„Využíváme nyní plně koncept našeho Eurohubu v Bratislavě, který doposud zajišťoval spoje do zemí visegrádské čtyřky, tedy do České republiky, na Slovensko, do Polska a Maďarska. Od dubna začaly naše spoje jezdit z Bratislavy také do Rumunska, Bulharska, Slovinska, Chorvatska, Srbska, Bosny a Hercegoviny a do Černé Hory. Linky odjíždějí každý pracovní den z Bratislavy a navazují na příjezd spojů z ostatních zemí. Například zásilky z České republiky se konsolidují přes den v našem hubu v Brně, navečer odjíždějí do Bratislavy a odtud po půlnoci pokračují do dalších destinací.

Výhodou tohoto konceptu je to, že odpadají zbytečné překlady. Z bratislavského hubu jedeme přímo do země určení, kde proběhne už pouze jedna překládka. Pro dopravu používáme naši standardní techniku, patrové skříňové výměnné nástavby, které efektivně využívají ložný prostor. Zboží se nemusí skládat na sebe, ale lze ho umístit do dvou pater a během přepravy nemůže dojít k jeho pohybu. Jedna souprava uveze až 72 palet.

Přepravy do balkánských zemí se díky novým linkám výrazně zrychlily. Nyní můžeme například doručovat zásilky ve velké části Bulharska přes pobočku v Sofii do 48 hodin. Abychom dále urychlili přepravu a usnadnili odesílatelům práci, nabízíme také dopravu zásilek s možností vyclení přímo na místě. Všude tyto služby nabízíme v rámci našeho balíčku kompletní logistiky s využitím buď vlastní organizace, nebo partnerů.“

„V čem spatřujete atraktivitu balkánských zemí pro přepravní služby?“

„Rozhodli jsme se k tomuto kroku, neboť trhy v balkánských zemích se výrazně rozvíjejí a pravidelné spojení zvýší kvalitu napojení našich přeprav z této oblasti na evropskou síť. Ve směru na Balkán dosud existovala výrazná mezera na trhu, neboť poskytovatelů, kteří by do těchto zemí nabízeli logistické služby, není mnoho a jen málokdo nabízí pravidelné každodenní linky. Rozhodli jsme se tuto mezeru zaplnit. Zavedení spojů na Balkán pro nás představuje také krok k zajištění vlastních linek do vlastních poboček či partnerských společností.“

„Spolupracujete v těchto zemích s více místními firmami, nebo jen s jednou?“

„Partnerem Dachseru je v dané zemi vždy jedna společnost. Musí to být taková firma, která nabízí vysokou kvalitu, patří mezi lídry místního trhu a je silná v lokální distribuci zásilek. Přes naši evropskou logistickou síť získá napojení na zbytek světa. Cílem Dachseru je ovšem to, aby rostl počet firem, které společnost přímo vlastní. V současnosti je jen v Evropě takových firem již 22.“

„Co bylo při rozšiřování na Balkán nejobtížnější?“

„Rozšiřování samozřejmě nebylo zcela jednoduché, neboť takový projekt vyžaduje koordinaci několika firemních subjektů a to je vždy velmi náročné. Důležité bylo zejména stanovit správné načasování, aby ve všech zemích vyhovovalo potřebám partnerů i vlastních poboček. Řešení nesmí být výhodné pouze pro jednu z nich, ale musí opravdu vyhovovat všem. To je ostatně základní princip našich hubů – jsou naprosto nestranné a mají velmi striktní podmínky. Organizace spojů do těchto hubů je někdy možná srovnatelná s řízením provozu na letišti.“

„Využíváte pro nové linky na Balkán výměnné nástavby?“

„Používáme stejný model se systémem výměnných nástaveb jako v ostatních zemích. Dachser má několik tisíc výměnných nástaveb, které si jednotlivé pobočky vyměňují. Naši dopravci jako subkontraktoři se tedy musí vybavit odpovídajícím vozovým parkem, na kterém lze tyto výměnné nástavby převážet. Nástavby přitom nejsou v majetku žádné z poboček, pouze je přesně evidujeme, takže vždy víme, kde se konkrétní nástavba právě nachází.“

„Plánuje Dachser po dokončení balkánského projektu další expanzi na východ?“

„Prakticky současně s rozšířením spojů z východoevropského hubu v Bratislavě jsme rovněž optimalizovali dopravu do pobaltských zemí. Také v těchto zemích vidíme na trhu velký potenciál a očekáváme na něm růst zásilek i dobré ekonomické výsledky. Posílení jsme provedli pouze optimalizací spojů mezi Berlínem a naší hlavní polskou pobočkou ve Strykowě. Další rozšiřování v současné chvíli neplánujeme, ale chceme se soustředit na vytížení nových linek, aby byly efektivní. Pak přijde čas na další projekty.“

Pavel Toman

spinner