6. listopadu 2003
Britská logistická společnost Wincanton do České republiky a dalších čtrnácti evropských zemí vstoupila loni v prosinci akvizicí firmy P&O Trans European. Podle ředitele Wincanton Trans European CZ Petra Michálka čeká firma růst tržeb v příštím roce o 15 procent a v roce 2005 o 20 až 25 procent ze současných sedmi miliónů € (asi 220 miliónů Kč). Petra Michálka jsme v této souvislosti požádali o odpověď na několik otázek ohledně působení firmy v České republice a jejího dalšího rozvoje, zejména v souvislosti s nadcházejícím rozšířením Evropské unie.
„Můžete v krátkosti shrnout dosavadní činnost společnosti Wincanton CZ?“
„Společnost vznikla roku 1993 a v prvních letech se věnovala provádění mezinárodní silniční a námořní dopravy. Ve stejném roce zahájily provoz také první pravidelné linky
pro přepravu sběrného zboží z německého Mannheimu a holandského s’Heerenbergu. S ohledem na vzrůstající zájem zejména zahraničních společností o kvalitní skladové prostory a provádění komplexní logistiky začala v roce 1995 v Kralupech nad Vltavou výstavba skladu o rozloze 10 000 m2. Sklad jsme dokončili v prosinci následujícího roku a ve stejném měsíci bylo přijato zboží prvního zákazníka.
Naši činnost v České a Slovenské republice neposuzujeme odděleně, ale jako jeden celek s obdobnou činností a problematikou V současné době kromě skladu v Kralupech využíváme i další sklad v areálu APL poblíž pražského letiště a dále pak sklad v Bratislavě. Slovenský sklad v Bratislavě obsluhuje stejné zákazníky, kterým poskytujeme služby v ČR. Obecně mohu říci, že naši činnost v České a Slovenské republice neposuzujeme odděleně, ale jako jeden celek s obdobnou činností a problematikou. I z tohoto důvodu jsou slovenské operace řízeny z Kralup nad Vltavou.“
„Jaký je letos vývoj v oblasti logistických služeb, které společnost Wincanton CZ poskytuje?“
„Vzhledem k novým projektům, uvedeným v život během letošního roku, můžeme hodnotit vývoj společnosti pozitivně. Nejen pro kvantitativní nárůst celkového objemu obchodu, ale i vzhledem k charakteru nově prováděných operací. Konkrétně byl nastartován projekt, kdy se z jednoho centrálního skladu umístěného v Polsku dodává přes cross-dockové sklady v Kralupech, Bratislavě a Budapešti zboží ke konečným příjemcům v jednotlivých zemích.
Abychom zkvalitnili řízení skladových operací a zlepšili tok informací mezi námi a našimi zákazníky, implementovali jsme nový software k řízení skladových operací. Mezi tímto skladovým systémem a informačním systémem našich zákazníků SAP máme vybudované rozhraní umožňující oboustrannou výměnu informací. Důležité je, že tento systém byl současně implementován i v Polsku, Maďarsku a na Slovensku.“
„Očekáváte tedy v závěru letošního roku pozitivní hodnocení?“
„Ano, z hlediska vývoje rozsahu poskytovaných služeb a rostoucích objemů můžeme tento rok hodnotit vcelku pozitivně. Pokud se podíváme na předpokládané objemy zboží do konce roku, tak jeho závěr prověří naši připravenost.“
„Kterou oblast pokládáte za hlavní v období před vstupem ČR do Evropské unie?“
„S ohledem na vstup do EU je pro nás podstatný celý region střední Evropy – ČR, Slovensko, Polsko i Maďarsko. Proto jsme také letos uvedli v život projekt, v jehož rámci poskytujeme ve všech čtyřech zemích našemu zákazníkovi totožné služby. Přitom samozřejmě bereme ohled na národní specifika jednotlivých zemí. V zásadě je však pro společnost Wincanton důležité, aby z logistického hlediska tyto země fungovaly jako jeden celek a my v nich mohli poskytovat shodné a stejně kvalitní služby. Značným ulehčením pro nás bude zrušení čekacích dob na hranicích po 1. květnu příštího roku.
Vzhledem k tomu, že naše současné skladové kapacity v Čechách i na Slovensku jsou plně vytíženy, hledáme nyní nová řešení. Optimální umístění skladu je samozřejmě pro všechny logistické firmy důležité a musíme počítat s tím, že po rozšíření EU se bude logistická mapa zemí střední Evropy měnit.“
„Na nedávné tiskové konferenci v Praze se hovořilo o zapojování společnosti Wincanton CZ do evropské sítě mateřské společnosti. Jaká konkrétní opatření to znamená?“
„Lépe řečeno do britské sítě mateřské společnosti, neboť do kontinentální sítě jsme již po řadu let začleněni. V rámci středoevropského regionu byl nastartován projekt „jeden zákazník pro více zemí“. Jako příklad můžeme uvést projekt Thomson multimedia; společnost Thomson je naším zákazníkem v ČR, na Slovensku, v Polsku i v Maďarsku. Mateřská společnost má v Británii velký počet nadnárodních zákazníků, kteří podnikají rovněž na kontinentě i v zemích střední Evropy. V případě poskytování služeb pro jednu firmu ve více zemích (samozřejmě při srovnatelné úrovni služeb) dochází k podstatným úsporám nákladů, hlavně pak na straně zadavatele těchto služeb. A v neposlední řadě očekáváme ze strany mateřské společnosti i další předávání odborného know-how.“
„Které dopady rozšíření EU pokládáte za nejdůležitější pro oblast logistických služeb?“
„Nespornou výhodou bude podstatné zjednodušení celního řízení. Odpadnou čekací doby na hranicích, například doba přepravy mezi Prahou a Bratislavou se stane plánovanou položkou, a nikoli – jako je tomu dosud – rovnicí s jednou velkou neznámou; nikdy se totiž neví, jak dlouho bude kamión čekat na hraničním přechodu.
Rozloha EU se zvětší o 34 %, počet obyvatel o 105 miliónů a předpokládaný hospodářský růst spolu se zvyšováním kupní síly obyvatel přinese zvýšené požadavky na celý logistický řetězec. Zavádění jednotných pravidel, zvýšená ochrana životního prostředí, nové předpisy o obalech, to vše bude působit na celou oblast logistiky. Štěstí bude přát připraveným.“ (pat)