8. března 2007
Trh asijské hospodářské velmoci přitahuje ve velkém zahraniční investory. Čínský průmysl zaplavuje zahraniční trhy a rostoucí životní úroveň Číňanů zvyšuje i jejich domácí poptávku. Pro logistiky má Země středu obrovský tržní potenciál. Jak je však vlastně vstup zahraničních firem na čínský spediční a logistický trh upraven? Experti na asijský trh jsou zajedno v tom, že ještě nikdy nebylo pro poskytovatele spedičních logistických služeb tak lákavé expandovat do Číny. Čína má pro spediční a logistické služby v celosvětovém srovnání největší růstový potenciál. Například podle údajů německé Spolkové agentury pro zahraniční obchod se v příštích letech bude jejich roční nárůst pohybovat mezi 15 a 30 procenty. Expanzi do Číny si ovšem podniky musí strategicky dobře naplánovat. Zcela nezbytné je intenzivní a podrobné posouzení rizik a dobrá znalost jak vlastního čínského trhu, tak i možností, které pro podnikání nabízí. Nejčastější jsou joint ventures a WFOE Zahraniční spediční firmy mají od prosince roku 2005 povoleno pracovat v Číně jako podniky v plném vlastnictví zahraničních subjektů, takzvané WFOE (Wholly Foreign-Owned Enterprises). Čína souhlasila s tím, že svůj spediční sektor v návaznosti na vstup země do WTO otevře podle následujícího časového rozvrhu: 1. Po přijetí do WTO (11. prosince 2001) mají podniky s alespoň tříletou souvislou zkušeností povoleno realizovat svou přítomnost v Číně ve formě joint venture (JV) s čínským partnerem; zahraniční podíl ovšem nesmí přesáhnout 50 procent. 2. Během roku po přijetí do WTO se povoluje majoritní účast zahraničních speditérů. 3. Během čtyř let po přijetí se povolují WFOE. Buď ve formě JV, nebo jako WFOE mohou v Číně působit zahraniční speditéři, kteří splňují následující podmínky: a) minimální vložený kapitál ve výši jednoho milionu USD, b) alespoň pět pracovníků musí vykázat více než tříleté pracovní zkušenosti v oboru mezinárodní spedice nebo získat odpovídající kvalifikaci, c) stálé kancelářské zařízení v Číně a d) vybavení nezbytné pro komunikaci, dopravu, nakládku/vykládku, balení a podobné aktivity. Filiálky v Číně Joint ventures i WFOE mohou ustavovat filiálky po celé Číně, splňují-li následující požadavky:
- mateřské podniky operují v Číně alespoň jeden rok, 2. společnost složila veškerý registrovaný kapitál, 3. vloží další kapitál ve výši 120 tisíc USD za každou filiálku. Hongkong a Macao mají přednost Speditéři z Hongkongu a Macaa se těší v Číně větším výhodám než speditéři z ostatních zemí. S účinností od 1. ledna 2004 mají v Číně povolenu přítomnost buď ve formě JV, nebo WFOE jako součást preferenčního zacházení na základě dohody o užším hospodářském partnerství mezi Hongkongem a Čínou (CEPA). Časový rámec byl tedy pro druhou kategorii o rok dřívější než pro ostatní zahraniční spedice. Speditéři z Hongkongu a Macaa mají rovněž výhodnější kapitálové podmínky:
- minimální vložený kapitál pro speditéry zapojené v mezinárodní námořní službě činí jen 625 tisíc USD, 2. pro speditéry zapojené v mezinárodní letecké službě činí minimální vložený kapitál 375 tisíc USD,
- pro speditéry zapojené v mezinárodní pozemní službě a mezinárodní kurýrní službě činí minimální vložený kapitál 250 tisíc USD,
- minimální vložený kapitál ze strany JV a WFOE k ustavení jejich filiálek je stanoven na 62 tisíc USD za každou filiálku. Logistický sektor Čína nicméně nadále uplatňuje omezení zahraničních investic v oblasti logistiky. Zahraniční investoři mohou v současnosti ustavovat s čínskými partnery JV, avšak WFOE zatím nejsou povoleny. Investující zahraniční logistické společnosti musí splňovat následující požadavky:
- minimální vložený kapitál pět milionů USD,
- pro logistické podniky zapojené v logistické činnosti je maximální podíl zahraničních investorů omezen 50 procenty,
- stálé kancelářské zařízení v Číně, 4. vybavení nezbytné pro odborné aktivity.
Jak je vidět, vstupní požadavky pro zahraniční investující logistické podniky jsou výrazně vyšší než pro investující zahraniční spediční firmy. V různých prohlášeních z poslední doby čínská vláda speditéry v Číně povzbuzuje, aby se přeorganizovali a transformovali na logistické podniky. Naznačila také, že postupně umožní vyšší zahraniční účast v logistickém oboru s cílem přesvědčit velké zahraniční logistické společnosti, aby vstoupily na čínský trh. Naopak čínští logističtí experti vyjadřují obavy, aby zahraniční logistické koncerny neovládly vnitrostátní dopravu v Číně, a žádají vládu v Pekingu, aby vstup zahraničních firem na čínský logistický trh omezila.
Ing. Jiří Kladiva, CSc., CBC