9. května 2014
Veřejná logistická centra (VLC) v České republice stále chybějí. Zatímco například v sousedním Německu VLC plní důležité funkce při vytváření nabídky logistických služeb se zdůrazněním kombinované dopravy, Česká republika žádná taková zařízení nemá. Přesto se zdá, že by se i u nás mohly ledy pohnout.
„Příležitostí ke změně by se měl stát operační program Doprava v období 2014 – 2020, který je v současné době projednáván. V rámci OP Doprava by mělo být možné financovat alespoň překládkovou infrastrukturu mezi dvěma nebo více dopravními obory,“ uvedl jednatel společnosti Bohemiakombi Ing. Vladimír Fišer. „VLC u nás potřebujeme velmi naléhavě. Třeba překládka silnice/železnice je v ČR nepřiměřeně drahá, stojí prakticky dvojnásobek než v Německu. Proč? Protože je infrastruktura budována jen ze soukromých zdrojů, které musí být odepisovány. A pokud je snad výjimečně budována z dotací, není zajištěn pro další uživatele takového zařízení rovnoprávný přístup za stejných podmínek,“ zdůraznil Ing. Vladimír Fišer.
V souvislosti s financování těchto zařízení bude třeba řešit řadu otázek, kterými se dosud úřady v České republice nezabývaly. Podle odborného asistenta katedry logistiky Vysoké školy ekonomické v Praze Ing. Petra Jirsáka, Ph.D., budeme muset více využívat zahraničních zkušeností s těmito projekty. „Nejsem zastáncem financování VLC výhradně z veřejných zdrojů,“ řekl Ing. Petr Jirsák. „Vzhledem ke stavu veřejných rozpočtů je to nemyslitelné a současně zapojení privátního financování zajistí, že nebudou vznikat neživotaschopné projekty VLC, tedy bez dostatečné poptávky ze strany výrobních, obchodních, logistických a přepravních firem. Roli státu tedy vidím v dojednání podmínek s EK tak, aby bylo možné využít finanční zdroje z operačního programu Doprava 2014 – 2020 na VLC a zahájit jejich čerpání co nejdříve. Na privátním sektoru by pak bylo financování vybavení vlastních překladišť, skladů a dalších logistických objektů,“ dodal Ing. Petr Jirsák.
Ministerstvo připravuje financování
Na dotaz Dopravních novin, jaké kroky ministerstvo dopravy pro podporu rozvoje veřejných logistických center činí, odpověděl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva. „V rámci podpory kombinované dopravy připravujeme pro financování v rámci OPD II program pro možnost financování multimodálních terminálů. Jedná se o opatření zaměřené na podporu většího využívání železniční a vodní nákladní dopravy, avšak ne jako konkurence, ale jako nabídka služeb pro silniční dopravce. Jde nám o to, aby se slibně rozvíjející trh kombinované dopravy uplatnil nejen u přeprav kontejnerů do a z námořních přístavů, ale aby se kombinovaná doprava rozvíjela i v rámci vnitroevropských destinací, tzn. nejen při přepravách kontejnerů, ale i výměnných nástaveb a silničních návěsů. Proto podpoříme modernizaci stávajících terminálů (zajištění potřebných parametrů, například délky manipulačních kolejí), případě realizaci terminálů nových především v regionech, kde je dostupnost těchto zařízení nedostatečná,“ uvedl Zdeněk Neusar.
Vytipovat vhodné lokality
Stát by měl dobře zvážit, na kterých místech by bylo nejvhodnější VLC budovat. „Na základě dopravních zátěžových proudů s přihlédnutím k současným kapacitám překladišť kombinované dopravy by stát měl podpořit lokality vhodné pro vznik VLC,“ vysvětlil výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík. „Samotná podpora ze strany státu by měla být směrována do zpevněných ploch v překládkových zařízeních, vybudování příjezdových silničních komunikací, přípojných a překládkových železničních kolejí včetně překládacích mechanismů a nezbytných provozních budov,“ řekl dále Petr Kašík. Podle Petra Kašíka je největší poptávka po VLC ze strany silničních dopravců, kteří by chtěli provozovat kombinovanou dopravu, ale nemají vlastní terminál. „U VLC platí jedna zásada, že vlastník terminálu nikdy není operátor, tudíž silniční dopravce nemusí mít obavu o možnou budoucí ztrátu svého byznysu ze strany operátora. Dalším zájemcem jsou malí železniční dopravci a operátoři kombinované dopravy nedisponující vlastním terminálem,“ dodal Petr Kašík.
Pavel Toman