13. ledna 2014
Do nového roku vstupují dopravci a speditéři s očekáváním lepších ekonomických časů a stabilnějšího podnikatelského prostředí. Čím přispěje k naplňování těchto tužeb Svaz spedice a logistiky ČR, o tom jsme hovořili s prezidentem sdružení speditérů a logistiků Ing. Martinem Drábkem. Zajímal nás také jeho pohled na některé aktuální otázky, které spedičně-logistickým oborem hýbou.
„Jak bude SSL ČR reagovat na problémy, s nimiž se česká spedice a logistika potýká?“
„Na prahu nového roku všichni očekáváme, že to bude rok lepší než ten minulý, a výkony oboru posledního čtvrtletí loňského roku naznačují, že by tomu tak mohlo být. Úkoly, které stojí před SSL ČR, vycházejí z poslání svazu. Jedná se především o zastupování členů svazu, předávání nejnovějších informací týkajících se spedičního oboru, logistických služeb s moderními komunikačními technologiemi ve vztahu k přepravě a organizování vzdělávání pracovníků oboru v co nejširší rovině. Problémy oboru, které přicházejí zevnitř jakožto připomínky členské základny nebo z vnějšku jako důsledek novel zákonů a podobně, řešíme přes pracovní skupiny a kluby, jejichž organizování je hlavní činností Svazu spedice a logistiky ČR. V současné době organizujeme činnost devíti pracovních skupin. Jsou to pracovní skupina pro celní záležitosti, informatiku, jakost, kombinovanou dopravu, nebezpečné věci, odbornou výchovu, právní problematiku, silniční dopravu a podvody v dopravě. Vedle pracovních skupin působí také čtyři kluby – Aircargo klub, Drážní klub, Námořní klub a Klub pro logistiku. Řešení té které situace je tedy řešením předních odborníků a zástupců spedičních a logistických firem v jednotlivých oblastech naší činnosti.“
„S kterými problémy se vaši členové potýkají a jak tyto problémy souvisejí s celkovou situací a vývojem v České republice?“
„Je všeobecně známo, že pokud se daří ekonomice, daří se i spedičnímu a logistickému oboru, tedy vazba oboru na situaci našeho hospodářství je velmi úzká a velmi přesně ji kopíruje. Když se vyrábí a obchoduje, je poptávka po dopravních a spedičních službách vysoká a s tím nastává i prostor pro uplatňování logistických principů s nasazením moderních komunikačních technologií a k rozvoji oboru. V posledních čtyřech letech tomu tak nebylo, obor byl charakterizován velkou nerovnoměrností ve výkonech jednotlivých operátorů, a ze-jména střední a malý stav se potýkal s problémy, které řada firem nebyla schopna zvládnout a ukončila svoji činnost. Od 1. ledna vstoupil v platnost občanský zákoník vydaný pod č. 89/2012 Sb., který rekodifikuje české soukromé právo v jediném zákoníku. To samozřejmě vyvolalo potřebu upravit a revidovat významný zákonný dokument našeho oboru – Všeobecné zasilatelské podmínky.
Revizí a úpravou Všeobecných zasilatelských podmínek ve vztahu k novému občanskému zákoníku se v loňském roce zabývala pracovní skupina SSL ČR pro právní záležitosti pod vedením JUDr. Miloše Pohůnka složená z předních odborníků na dopravní právo. Nové znění Vše-obecných zasilatelských podmínek bylo předloženo k připomínkování členské základně a následně schváleno valnou hromadou svazu loni v dubnu. Od této doby je nové znění všeobecných zasilatelských podmínek k dispozici na webu Svazu spedice a logistiky ČR. Nejsem toho názoru, že by v tomto dokumentu byly nějaké převratné změny, které by činnost oboru zasilatelství zásadně ovlivnily, přesto je potřeba s příchodem nového roku a platnosti nového občanského zákoníku věnovat novým Všeobecným zasilatelským podmínkám pozornost.“
„V loňském roce si dopravní a spediční firmy často stěžovaly na rostoucí počet podvodů v dopravě…“
„Podvody v dopravě pro nás představují největší současný problém. V poslední době dosáhly takového rozměru, že Svaz spedice a logistiky ČR vytvořil speciální pracovní skupinu, která se problémem zabývá, společně se spedičními firmami, pojišťovnami, policií ČR a společnostmi provozujícími spediční databáze. Rostoucí počet podvodů v mezinárodní kamionové dopravě je charakterizován následujícím mechanismem: vyhledání vhodné přepravy podvodným dopravcem ve spediční databázi, oslovení zákazníka pod falešnou identitou existujícího dopravce, komunikace obvykle z mobilních telefonů a prostředí e-mailu, následuje zcizení nákladu a ukončení komunikace. Teritorium působnosti podvodných subjektů je celoevropské, jedná se tedy o zločin nadnárodní, organizovaný, opakovaný, velkého rozsahu s rostoucí frekvencí a čím dál tím sofistikovanějšími metodami, což je příčinou velké složitosti v řešení tohoto problému.
Díky pracovní skupině SSL ČR, která se tímto problémem zabývá, jsou dnes již vytvořeny mechanismy pro minimalizaci škod z této podvodné činnosti. Jedná se především o vydání Doporučených bezpečnostních pravidel pro speditéry pro ověřování najímaných dopravců a spedičních firem, dále je k dispozici řada webových portálů, kde můžeme ověřit povinné ručení vozidel, odcizení nebo ztracení RZ, odcizená vozidla nebo ztracené doklady k vozidlu, a to nejenom v rámci ČR, ale i SR. Dalším přínosem pro prevenci v této oblasti je možnost pojištění takovéto události a významnou úlohu v prevenci hraje i informativní portál Varování, kde mohou společnosti, které přišly do styku s těmito podvodníky, vkládat upozornění na podvodné společnosti a další související informace.
Velkou roli sehrává rovněž kladný přístup společností provozujících spediční databáze, který se projevuje především v oblasti identifikace a registrace nových účastníků systému a ověřování dopravců v případě podezření na falešnou identitu. Všechny tyto snahy však musí být podpořeny úzkou spoluprací s policií ČR a vytvořením mezinárodního vyšetřovacího týmu, aby v okamžiku, kdy už se takovýto případ stane, nekončilo vše na hranicích České republiky.“
„Dopravu a logistiku ovlivňuje vedle ekonomického vývoje také politická situace v zemi. Jaké kroky by měla nová vláda, která se ujme úřadu, učinit, aby se problémy v dopravě a logistice začaly řešit?“
„Toto je otázka velice široká, pokusím se však odpovědět co nejjednodušeji, i když si uvědomuji, že je to především otázka velkých investic. V první řadě se musí určitě jednat o aktualizaci priorit dopravních cest a koridorů v návaznosti na evropskou dopravní politiku. Česká republika má ideální geografickou polohu pro logistické činnosti v přepravě jak v ose západ-východ, tak v ose sever-jih, a tak by nám to nemělo uniknout. Dalším krokem by mělo být vytvoření jednotné a dlouhodobé koncepce logistiky směřující k vytvoření veřejných logistických center, která dávají předpoklad vytvoření rovnováhy mezi jednotlivými druhy dopravních cest. Tato jednotná koncepce logistiky by měla být závazná i pro další vlády, nikoli tak, jak je tomu doposud, že s novou vládou přichází i nová koncepce logistiky. Veřejná logistická centra vyžadují velké investice zejména pro používané technologie překládky, a je tedy nutná dlouhodobá koncepce.“
„Jaká je situace malých a středních firem ve spedici a logistice? Jaké by mělo být jejich místo na trhu a co jim brání, aby úspěšně působily?“
„Malé a střední firmy nemají v tomto oboru na růžích ustláno. To však není problém pouze našeho oboru, platí to zcela obecně. Osobně vidím místo malých a středních spedičních a logistických firem v segmentu specializovaných služeb, tedy v oblastech, které velcí hráči buď nenabízejí, nebo se jimi zabývají pouze okrajově. Tyto služby pak musejí být prováděny s vysokou kvalitou běžných služeb, včetně dnes standardních komunikačních a datových přenosů. Pak je pro tyto firmy šance, aby stabilizovaly své místo na trhu spedičních a logistických služeb.
Ptáme-li se, co malým a středním firmám brání v úspěšném působení, odpověď zní, že je to především nedostatečný nárůst poptávky po těch-to službách. Úzce to souvisí s hospodářským rozvojem země, tedy s podmínkami pro výrobu, obchodem a exportem, respektive importem. Rozvoj by samozřejmě také zabezpečil finanční prostředky pro nutné investice. Úspěšnému působení firem malého a středního stavu zcela jistě brání i neexistence podpůrných programů z evropských fondů pro oblast dopravy a logistiky.“
„Dotlačily problémy v ekonomice v poslední době firmy k větší spolupráci při poskytování služeb, nebo je tomu naopak?“
„Stagnace hospodářského růstu nebyla v minulých letech jediným důvodem vzniku aliančních sdružení. Zejména spolupracují právě střední a malé firmy, které využívají synergií vzájemné spolupráce především jako obranu proti monopolizaci trhu velkými nadnárodními operátory a k dosažení konkurenčních cenových relací a šíře portfolia služeb pro své zákazníky.“
„SSL ČR tradičně klade velký důraz na vzdělávání v logistice. Budete v tomto trendu i v letošním roce pokračovat?“
„V roce 2013 byl úspěšně ukončen vůbec největší projekt vzdělávání, který za svoji existenci Svaz spedice a logistiky realizoval. Projekt byl hrazen z prostředků operačního programu Zvýšení konkurenceschopnosti spedičních a logistických firem. Trval dva roky, celkem bylo zapojeno čtyřicet firem, proškoleno 3400 pracovníků a proinvestováno 18 milionů Kč. Projekt takovéhoto rozsahu v letošním roce určitě realizovat nebudeme, ale budeme i nadále aktivní v oblasti vzdělávání v již tradičních programech, jako je vzdělávací program s názvem Spediční expert, uskutečňovaný na základě akreditace udělené Svazem spedice a logistiky ČR a pod jeho trvalým odborným sledováním, který je realizován na vysoké úrovni převyšující svou komplexností, kvalitou a cenou vzdělávací programy nabízené mnohdy pouze na čistě komerční bázi. Pro letošní rok připravujeme novinku, kterou reagujeme na dynamiku současného života. Proto jsme připravili variantu intenzivního studia upřednostňujícího domácí přípravu před lekcemi přednášenými našimi specialisty. Forma e-learningu zkrácená o jeden semestr umožňuje účastníkům po domácí přípravě vybrané problémy konzultovat s vyučujícím specialistou a poté se ucházet o dosažení titulu spediční expert ve zkráceném termínu. Samozřejmostí této varianty je poskytnutí výukových materiálů v elektronické podobě.
Z důvodu nedostatku sponzorů, kteří by pomohli se získáním potřebných finančních prostředků, jsme museli ukončit činnost Nadačního fondu Mladý speditér. Byl to dobrý projekt, který si kladl za cíl spojit nabyté teoretické znalosti absolventů středních dopravních škol s praxí. V každém případě stále hledáme možnost, jak v tomto projektu pokračovat jinou formou, která by nebyla tak náročná na financování. Dále určitě budeme pokračovat v pořádání školení, odborných přednášek a seminářů spolu s redakcí Dopravních novin k aktuálním otázkám a problémům našeho oboru.“
„Na podzimní konferenci SpeedChain jste byl jmenován logistickou osobností roku. Co pro vás toto ocenění Gryf Supply Chain Award znamená?“
„Ocenění si samozřejmě velmi vážím. Už jenom z toho důvodu, že je udělováno na základě hlasování k nominacím ze strany významných logistických firem a předních odborníků jak z praxe, tak z akademické půdy. Já osobně toto ocenění považuji za takového malého logistického ,Oscara‘ a jsem toho názoru, že nepatří pouze mně jako osobě, ale je to ocenění i všech pracovníků kolem mě – jak ve svazu, tak ve firmě. Bez nich by tohoto ocenění nebylo možné dosáhnout.“
Pavel Toman