10. března 2015
Česká republika se stále více stává srdcem evropské logistiky. Logistická centra vyrůstají v okolí velkých měst a podél hlavních dopravních tahů jako z vody, ale zdaleka už neobsluhují pouze „své“ město. Stále více jsou zapojena do obsluhy celých regionů překračujících hranice evropských států či jsou součástí takových sítí. V této souvislosti však vzrůstá i potřeba zajistit bezpečnost těchto složitých, a někdy i snadno zranitelných systémů. Dopravní noviny zajímalo, jak se v oboru mezinárodní logistiky na našem území dotčené firmy s možným ohrožením vypořádávají.
Spolu s rozvojem logistických a dopravních sítí rostou a vyvíjejí se i nežádoucí aktivity různých kriminálních živlů, které se snaží na dopravě a logistice kořistit. Která rizika jsou v současné době aktuální a představují pro poskytovatele dopravních a logistických služeb nejčastější či největší ohrožení? „Mezi současná největší bezpečnostní rizika při přepravě zboží patří tzv. fantomoví dopravci, kteří se tváří jako seriózní, ale jejich úmyslem je odebrat zboží a poté zmizet,“ uvedl ředitel divize Specialized Solutions bezpečnostní společnosti SECURITAS ČR Miroslav Staško.
Mezi další bezpečnostní rizika patří krádeže zboží v průběhu přepravy organizovanými skupinami (krádeže zboží, ale i celých vozidel), ale i nečestné jednání ze strany některých zaměstnanců přepravních společností anebo přímo na straně zaměstnanců logistické firmy. „Určitým rizikem v logistice je obecně lidský faktor, kdy pod zvyšujícím se tlakem na rychlost a objem zpracovaných a přepravovaných zásilek vznikají úmyslné či neúmyslné chyby,“ dodal Miroslav Staško.
Správně nastavené a bez výjimek realizované bezpečnostní a kontrolní procesy (avíza o připravovaných přepravách, detailní kontrola všech údajů směrem k dopravci, nákladu a podobně) s podporou bezpečnostních technologií – to vše může podvodníkům znesnadnit jejich činnost a zabránit škodě. „Moderní technologie mohou velmi významně omezit nejen rizika lidského faktoru, ale i rizika organizovaných krádeží či podvodného jednání. Bavíme se především o sofistikovaných kamerových systémech, detekčních a monitorovacích prostředcích, popřípadě o dálkovém dohledu nad provozovanými vozidly,“ zdůraznil Miroslav Staško.
Výhodou může být outsourcing bezpečnosti
„Outsourcingem bezpečnosti získá logistický subjekt úsporu vlastních nákladů a profesionální výkon služeb s případnou odpovědností za vzniklé ztráty,“ vysvětlil Miroslav Staško. Logistické firmě to podle jeho slov umožňuje soustředit se na vlastní byznys a v případě spojení s opravdovými bezpečnostními profesionály má firma zajištěn komplexní servis s efektivně řízenými bezpečnostními procesy. „Rizikem je ovšem postupné předání know-how, ale i jiných interních a citlivých informací cizímu subjektu, což lze ale částečně eliminovat nastavením vhodných kontrolních a auditních mechanismů,“ upozornil Miroslav Staško.
Největší riziko pro dopravce i speditéra
S falešnými dopravci, případně zasílateli se setkává také logistická a dopravní společnost Ewals Cargo Care. „Podvodníci poskytnou svému potenciálnímu obchodnímu partnerovi nepravé doklady identity společnosti (například výpis z obchodního rejstříku, koncesní listinu, pojistnou smlouvu o odpovědnosti dopravce, zasílatele nebo dokonce eurolicenci,“ vysvětlil manažer bezpečnosti, pojištění a likvidace škod Ewals Cargo Care Mgr. Jaroslav Vlček. „V současnosti je to podle mého názoru největší riziko v našem oboru, které je zároveň jen velice těžko eliminovatelné a společnosti zabývající se dopravou, spedicí či logistikou jsou nuceny vypracovávat a následně nekompromisně aplikovat proces tzv. certifikací dopravců, s kterými se vstupuje do smluvního vztahu, respektive validaci všech ostatních obchodních partnerů v případných spedičních řetězcích,“ zdůraznil Mgr. Jaroslav Vlček.
Společnost podle jeho slov také čelí riziku krádeží přepravovaného zboží vykradením návěsu, obvykle při provádění bezpečnostních přestávek řidičem. Zloději se převážně zaměřují na elektroniku, zboží vysoké hodnoty nebo spotřební zboží, které se velice snadno dále prodá. Častým cílem těchto organizovaných týmů jsou krádeže převážených pneumatik, disků kol a autobaterií. Toto je bohužel ale již velmi známý problém a většina dopravních společností zabývající se přepravou těchto komodit již v minulosti učinila opatření, která tato rizika výrazně omezují.
Odpovědí je certifikace a validace
„Naše společnost vypracovala certifikační a validační systém, v kterém se před zahájením jakékoliv spolupráce ať již s případným provádějícím dopravcem či zasílatelem detailně prověřují veřejně dostupné dokumenty, jako je platné pojištění odpovědnosti dopravce/zasílatele, popřípadě provádějících ,poddopravců‘, ověřuje se platnost udaných SPZ v daných zemích původu u konkrétních tahačů a návěsů, zkoumají se koncesní listiny atd. Vše se následně ukládá do interního systému, který je posléze periodicky aktualizován, aby se tak zamezilo spolupráci s výše již zmíněným falešným subjektem,“ řekl Mgr. Jaroslav Vlček. „V oblasti bezpečnosti přeprav využíváme služeb externích subjektů pouze v problematice sledování zásilek, kdy nám náš partner zajišťuje on-line službu sledování konkrétního tahače/návěsu/zboží, hlavně pak sleduje přesné dodržování předem zvolené trasy, použití předem vybraných bezpečných parkovišť, jakákoliv nepředvídaná přerušení transportu atd. Ostatní činnosti si všechny zajištujeme interně díky našim jednotlivým specialistům,“ dodal Mgr. Jaroslav Vlček.
Důležitá je spolupráce
Snaha zajistit bezpečnost dopravy a logistiky je nikdy nekončící běh na dlouhou trať. Hodně zde také záleží na spolupráci všech aktérů, kteří se při zajišťování logistických služeb setkávají – dopravců, speditérů, dopravních a spedičních bank, ale i policie a dalších státních orgánů. Jen tak je možné udržet logistické sítě v bezchybném chodu, jak to moderní průmyslová výroba i zásobování spotřebním zbožím vyžaduje.
Pavel Toman