25. května 2010
Akciová společnost ČD Logistics se zaměřuje na poskytování komplexních logistických služeb a klade důraz na využívání železniční dopravy. Jejím většinovým vlastníkem se loni na podzim stala společnost ČD Cargo. S předsedkyní představenstva ČD Logistics Ing. Vlastou Slavíkovou jsme hovořili nejen o tom, jak se společnost vyrovnala s obtížnými podmínkami v dopravně-logistickém oboru, ale také o aktuálním vývoji v letošním roce.
„Projevila se loňská krize v komoditách, které přepravujete?“
„ČD Logistics je v České republice největší spedicí na přepravu železného šrotu. V loňském roce se přeprava této komodity snížila nejméně o 30 procent. Druhá významná komodita, kterou vozíme, jsou dřevěné štěpky, a ty v loňském roce rovněž zaznamenaly pokles. Přepravujeme také chemické zboží a stavební suroviny. Důležitou komoditou je pro nás také uhlí, které naštěstí postihl jen menší výkyv. Vše dohromady nám však nakonec způsobilo 25procentní pokles tržeb a samozřejmě se to projevilo i v ziscích.
Ale krize měla také pozitivní dopad – v oboru se oddělilo zrno od plev a zmizeli ,speditéři‘, kteří řídili přepravy ucelených vlaků odněkud z panelákového bytu. To se projevilo v celé oblasti obchodu. Trh se pročistil.“
„Která z těchto komodit začala v letošním roce vypadat nejslibněji?“
„Od samého začátku roku se stále zvyšuje především přeprava dřevěných štěpků. Zlepšuje se rovněž přeprava šrotu. Ačkoli jsme měli v této oblasti určité obavy, i zde je vývoj velmi slibný. Problematicky vypadalo rovněž uhlí, kde jsme začali pro některé klienty vozit uhlí z Polska. Byl to zajímavý projekt, bohužel však zlotý vůči euru velmi posílil a cena tohoto kvalitního uhlí se dostala na zcela jinou úroveň, než tomu bylo původně. Nyní se začíná opět rozjíždět přeprava českého tříděného uhlí. Objemy se navyšují také u zboží z oblasti chemie. Je vidět, že se věci skutečně hýbou.“
„Zaměřujete se také na oblast logistiky…“
„Logistika představuje v současné době oříšek. Na krajích velkých měst vznikl nadbytek nových logistických center, ovšem všechna mají jen silniční napojení. A to je pro nás špatné. Pokud se u nás někdo rozhodne přivést do skladu železnici, má velké problémy se získáním všech potřebných povolení. Železnice se u nás podporuje jen papírově a práce s úřady by umořila i osla…
S logistikou však máme velké plány a doufáme, že se nám je podaří uskutečnit. Chtěli bychom využívat infrastrukturu, která existuje, a při-tom zeje prázdnotou. Mám na mysli množství malých skladů, které se nacházejí ve většině železničních stanic. Tyto prostory ovšem mají velmi různou úroveň a nelze je použít například pro skladování zboží, které vyžaduje klimatizaci. Proto je třeba pečlivě vybírat komodity, které by pro zmiňované sklady byly vhodné. Přitom jsou tyto sklady velmi dobře uspořádané: mají kolej, sklad i nájezd pro kamion, který by zajistil dopravu pro ,poslední míli‘. Současná doba však těmto plánům zatím příliš nepřeje.
Velkým úkolem pro nás bude nový sklad o rozloze více než 40 tisíc m2, který naše mateřská společnost ČD Cargo otevře v brzké době v Lovosicích. Sklad se nachází vedle terminálu ČD DUSS, poblíž dálnice D8 a nedaleko přístavu labské plavby v Děčíně. Lovosický sklad má vlečku, která vede až do skladu, to znamená, že vykládka i nakládka vozů probíhá pod střechou.“
„Co představuje největší pro-blém při přepravě zboží po železnici? Je to doručování ve stanoveném čase?“
„Železnice dnes dokáže zajistit dopravu v režimu just in time. Mnohem větší a zásadnější problém představuje výluková činnost, která způsobuje problémy naprosto všem, ať jsou to dopravci, speditéři nebo logistici. Výluky na dráze sice SŽDC dopředu plánuje, ovšem dochází také k narychlo zahájeným výlukám. Speditér najednou zjistí, že se nějakým úsekem v podstatě nedá zboží poslat.
Výluky jsou také významnou příčinou toho, že chybějí vozy. Vagony stojí před vykládkou i po vykládce, protože železniční síť není dostatečně propustná. Například na Ostravsku se takto hromadí vagony pro dopravu šrotu.“
„Loni jste vstoupili také do oblasti automobilové logistiky…“
„V poslední době se pro nás stala důležitou oblast automobilové logistiky, protože byla díky šrotovnému krizí postižena nejméně. Spolupracujeme s automobilkou Škoda Auto a zajišťujeme pro ni outsourcing kontejnerového terminálu při přepravě rozložených automobilů Škoda Octavia, které posílá ke smontování do ruské Kalugy. Celý proces organizuje DB Schenker, který řídí ostatní subdodavatele, my máme na starosti logistickou manipulaci na terminálu. Začali jsme v této oblasti spolupracovat loni v červenci, v prvních měsících jsme nejprve všechno vylaďovali a optimalizovali.
V současnosti spolupracujeme také s velkou logistickou skupinou BLG z Bremerhavenu, která působí v oblasti automobilové logistiky. V rámci této spolupráce připravujeme vratné obaly pro továrnu Continental v Brandýse nad Labem. V oblasti automotive chystáme ještě další projekty, ale v tuto chvíli o nich zatím nemohu informovat.“
Pavel Toman