23. června 2014
Evropská ekonomika se již vzpamatovává z hospodářské krize, ovšem vedle příznivých výhledů se na obzoru rýsují i nová mračna. Zatímco hospodářství těží z oživení, které se v letošním roce bude týkat již většiny zemí, nebezpečí hrozí ze strany konfliktu na Ukrajině a ze zhoršujících se vztahů Evropské unie k Rusku. Naopak stále rostoucí logistické a dopravní potřeby asijských zemí představují šanci i pro firmy ze středoevropského regionu včetně České republiky.
O evropském vývoji v globálních souvislostech jednali na konci května v Praze finanční odborníci na konferenci Evropa v přelomovém období. „Mezi vývojem HDP a počtem nesplácených pohledávek existuje nepřímá závislost. Když v roce 2008 a 2009 celosvětově HDP klesal, počet neplacení mezi firmami byl obrovský. V loňském posledním kvartále však začalo docházet k určitému zlepšení tak, jak opět roste i HDP. Zlepšení je patrné i v zemích střední a východní Evropy. Údaje za první kvartál letošního roku dokonce potvrzují další mírné zlepšení,“ uvedl po konferenci country manažer společnosti Coface Martin Růžička. Podle jeho slov však krize stále doznívá především u velkých firem, které aktuálně nemají volné finanční prostředky na nové zakázky a investice.
Logistika je citlivým indikátorem
Na výkyvy hospodářského cyklu jsou obzvláště citlivé dopravní a logistické firmy. Mezi prvními zaznamenávají, když se ekonomika zadrhává, a jsou také rychlým indikátorem ekonomického růstu. Pokud rostou zakázky dopravních a logistických firem, lze hovořit o pozitivním trendu růstu celé ekonomiky a naopak. V roce 2013 se v ČR projevily dozvuky dopadů poklesu ekonomiky z roku 2012, pokračování negativního trendu v roce 2013 přineslo rekordní nárůst počtu úpadků v počtu 163 společností, přičemž v roce předchozím se jednalo o 127 firem. V letošním roce za necelých pět měsíců úpadek postihl 57 společností. Podle Martina Růžičky však případy neplacení nerostou nijak dramaticky a v letošním roce může být obdobný průběh počtů neplacení jako v roce 2013.
Příliš vysoká konkurence
Logistickým a dopravním firmám příliš nehrozí ani dříve tolik obávaná druhotná platební neschopnost. „Ačkoliv přesná čísla ohledně vlivu druhotné platební neschopnosti na insolvence v tuto chvíli nemáme, empiricky můžeme hovořit o tom, že tento fenomén není pro logistické firmy tak závažný,“ pokračoval Martin Růžička. „Naopak v případě logistických a dopravních firem vidíme největší problém ve vysokém stupni konkurence, který stlačuje ceny poskytovaných služeb dolů tak významně, že se projevuje i v deficitu financování firem. Dalším problémem dopravy a logistiky bývá koncentrace služeb pro několik významných klientů. Ztráta kontraktu s jedním významným klientem může mít až likvidační dopady pro dopravní firmu – i s tím jsme již v České republice několikrát setkali,“ zdůraznil Martin Růžička hlavní nebezpečí, které podle něj logistickým a dopravním firmám hrozí.
Problémy však mohou přinést i dopady událostí na Ukrajině, kvůli kterým je již nyní viditelné snížení exportu na Ukrajinu a do Ruska. Podíl těchto zemí na českém exportu ovšem není velký, a navíc je několikanásobně kompenzován nárůstem domácího exportu do eurozóny, která má více než 60procentní podíl na exportu České republiky. „Pokud ale vezmeme v úvahu firmy, které se specializovaly na obchod s Ukrajinou či Ruskem, může mít doložený pokles obchodních aktivit s Ukrajinou a Ruskem pro ně v budoucnu vážné důsledky,“ řekl Martin Růžička.
Šance rostou v Asii
Stálý růst vzájemného obchodu mezi asijskými zeměmi představuje podle Martina Růžičky velkou šanci pro logistické firmy ze střední Evropy. Logistika v Asii sílí a domácí asijské dopravní a logistické firmy se prosazují stále více i v globální ekonomice, kde jejich podíl na světové přepravě v současnosti dosáhl zhruba 60 procent. „Dříve silná role dopravních a logistických firem z USA je v Asii již na ústupu. Pro poskytovatele dopravních a logistických služeb z regionu střední a východní Evropy to může být signál pro vytváření nových strategických partnerství a budování samostatných vztahů s klienty,“ vysvětlil Martin Růžička, v čem vidí jednu z možností růstu pro domácí firmy.
Martin Růžička na základě údajů o nesplácení závazků firmami vidí situaci pro dopravní a logistické firmy spíše příznivě. „Jde o to sledovat vývoj v odvětvích, která jsou klienty těchto firem. Zde bych si dovolil upozornit na fakt, že v západní Evropě se sice recese podle všeho chýlí ke konci, ale v oblasti sektorových rizik dosud tak výrazná zlepšení nenastala. V prvním čtvrtletí roku 2014 zůstává proto míra úvěrového rizika vysoká zejména v kovodělném a automobilovém průmyslu a ve stavebnictví. I přes pozitivní trend, o němž svědčí již šest měsíců rostoucí objem prodeje automobilů, tak vývoj evropského automobilového průmyslu vnímáme spíše střízlivě,“ dodal Martin Růžička.
Pavel Toman