JUDr. Miloš Pohůnek (SSL ČR) pro DN

„Pro speditéry je konosament FIATA nadále perspektivní“

Na programu listopadového podzimního zasedání Právního klubu Svazu spedice a logistiky ČR byly aktuální otázky z oboru dopravního práva. Vedle nové úmluvy o námořní dopravě připravované komisí OSN pro mezinárodní obchodní právo (UNCITRAL) hovořili účastníci zasedání také o konosamentu Světové federace spedičních svazů (FIATA) – FIATA Bill of Lading (FBL). Na podrobnosti z jednání Právního klubu jsme se zeptali jeho předsedy JUDr. Miloše Pohůnka.

„Co zaznělo na zasedání Právního klubu o nové úmluvě UNCITRAL?“

„Program klubu tradičně zahrnuje témata, o nichž jedná poradní orgán pro právní otázky FIATA. Proto jsme hovořili i o návrhu nové úmluvy UNCITRAL s názvem Mezinárodní úmluva o přepravě zboží zcela nebo zčásti po moři. UNCITRAL loni po šesti letech zakončil práce na návrhu této mezinárodní úmluvy. Její původní koncepce ovšem byla širší, protože měla nahradit chybějící mezinárodní úmluvu o multimodální přepravě zboží, kterou sice v Ženevě v roce 1980 schválila diplomatická konference, ale pak nezískala patřičný počet ratifikací, takže nenabyla účinnosti. Situaci zatím řeší Pravidla Konference OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD) a Mezinárodní obchodní komory pro dokumenty v multimodální přepravě z roku 1991, na jejichž základě byl také vytvořen konosament FIATA.

Záměrem iniciátorů úmluvy bylo to, aby nový dokument pokrýval nejen námořní, ale celý multimodální přepravní řetězec, jehož je doprava po moři součástí. Proti tomuto pojetí ovšem vyvstala řada námitek. Vycházely především z toho, že jednotlivé druhy přepravy upravují různé jiné regionální úmluvy. Nakonec vznikl kompromisní návrh, který bude letos na jaře předložen k podpisu v Rotterdamu.“

„Jaké jsou hlavní rysy tohoto kompromisního návrhu?“

„Kompromis v podstatě vyhověl požadavku rozvojových zemí na zvýšení limitu odpovědnosti dopravců – jak námořních, tak i ostatních dopravců, kteří se na multimodální přepravě podílejí, a to na 835 SDR (zvláštních práv čerpání) na přepravní jednotku, respektive na 2,5 SDR na jeden kilogram hrubé hmotnosti, podle toho, která částka je vyšší.

V úmluvě nicméně zůstala značně kritizovaná neomezená odpovědnost odesílatelů zboží. Na jedné straně tedy stojí omezená odpovědnost dopravce, na druhé neomezená odpovědnost odesílatele. Týká se to ovšem pouze škod, které by vznikly při nerespektování pravidel pro označení zboží, zejména je-li nebezpečné povahy. Dalším problematickým bodem tohoto velkého kompromisu je připuštění možnosti, aby dopravce svou odpovědnost ještě více omezil, případně úplně vyloučil u tzv. množstevních kontraktů. Protože se však jedná o kompromis, ani toto vyloučení nemůže být absolutní. Musí být výsledkem individuálního jednání smluvních stran, nestačí odkaz na standardní konosamentní podmínky či na dopravcův tarif.

Obdobně jako u současných Hamburských pravidel z roku 1978, která jsou závazná i pro Českou republiku, obsahuje i nová úmluva možnost volby při řešení případných sporů, ať už jurisdikční klauzulí či rozhodčí doložkou. Nová úmluva tuto možnost přebírá, ovšem pouze pro ty státy, které tuto podmínku při ratifikaci výslovně akceptují.“

„Očekává se, že nová úmluva bude přijata?“

„Pro její platnost je třeba, aby ji ratifikovalo dvacet států. Odhady, zda se tohoto počtu dosáhne či kdy by k tomu mohlo dojít, se však velmi liší. Hnacími motory při projednávání nové smlouvy jsou Spojené státy a Čínská lidová republika. Ovšem v této souvislosti třeba připomenout, že USA byly rovněž hybným faktorem při vzniku hamburských pravidel – a nakonec je neratifikovaly. Proto také zatím v této oblasti ne-jsou vázány žádnou úmluvou. Nicméně se očekává, že v tomto případě by mohly novou mezinárodní úmluvu podepsat a ratifikovat. To by samozřejmě mělo velký význam a ovlivnilo by to řadu států, aby novou úmluvu také přijaly.“

„Máte informace o tom, jaké stanovisko k nové úmluvě zaujme Česká republika?“

„Pozice České republiky v této věci mi zatím není známa. Ministerstvo průmyslu a obchodu před časem požádalo SSL o stanovisko, které pak pro svaz připravil Právní klub. Toto stanovisko bylo obdobné jako postoj FIATA – nepodporovali jsme tedy rozšíření smlouvy mimo úsek námořní přepravy. Ale jaké stanovisko zaujme ČR oficiálně, to bude zřejmé teprve v průběhu roku.“

„Právní klub se na svém zasedání zabýval také využíváním FIATA konosamentu (FBL)…“

„Soustředili jsme se zejména na praktické využívání FBL v České republice – tedy těch konosamentů, které v souladu s pravidly FIATA vydává SSL. Ačkoli je text v anglickém jazyce, jedná se o tzv. českou verzi FBL označenou symbolem CZ. V loňském roce (2008) se k uspokojení SSL zvýšil zájem členů svazu o formuláře FBL. To potěší rovněž federaci FIATA, která na všech svých zasedání sleduje celkový vývoj používání FBL, a kvituje s velkým povděkem, že praxe užívání FBL se nejen rozšiřuje do dalších zemí, ale také to, že nezaznamenává žádné problémy s uznáváním tohoto dokumentu jako plnohodnotného konosamentu, který je cenným papírem a plně odpovídá Pravidlům UNCTAD a Mezinárodní obchodní komory pro dokumenty multimodální přepravy. Mne tato situace obzvláště těší, neboť jsem se jako dřívější předseda poradního orgánu FIATA pro právní otázky na vypracování FBL i Pravidel UNCTAD / Mezinárodní obchodní komory podílel.“

FBL je jakožto ,náložný‘ list (v terminologii paragrafu 612 obchodního zákoníku) cenným papírem, který opravňuje držitele, aby požadoval vydání zboží dopravcem na místě určení

„Co znamená využívání FBL pro zasílatele a dopravce?“

„Tento dokument FIATA je jakožto ,náložný‘ list (v terminologii paragrafu 612 obchodního zákoníku) cenným papírem, který opravňuje držitele, aby požadoval vydání zboží dopravcem na místě určení. FBL je určen pro multimodální přepravu, lze ho však použít i pro přepravu unimodální, tedy jedním dopravním prostředkem nezávisle na druhu přepravy. Vystavit ho může pouze zasílatel – člen SSL, který uzavřel pojištění odpovědnosti výstavce FBL. Kopie formuláře se zasílá na SSL, kde se FBL evidují. Zasílatel vystavením FBL rozšiřuje své služby klientům tím, že smluvně přejímá odpovědnost dopravce za provedení přepravy z místa odeslání do místa určení bez ohledu na počet či druh dopravních prostředků. Je tak jediným smluvním partnerem klienta v celém přepravním řetězci.“

„Nepřinese přijetí nové úmluvy UNCITRAL problémy s používáním FBL?“

„Taková otázka se v souvislosti s budoucím používáním FBL objevila, když UNCITRAL zahájil práci na nové úmluvě. Ovšem to bylo v době původního záměru, který byl mnohem širší. Otázka tehdy zněla, co se stane s FBL v případě, že by nová úmluva zahrnula celou oblast multimodální přepravy. My jsme na to ve federaci FIATA odpovídali, že není třeba spěchat s přepracováním FBL, dokud jsou k dispozici jako jeho základ Pravidla UNCTAD / Mezinárodní obchodní komory v nezměněném znění, které s existencí případných kogentních ustanovení mezinárodních úmluv či národního práva počítají (Pravidlo 13). Tomu odpovídá článek 7.1. FBL. Ukázalo se, že jsme měli pravdu. Dnes jsme rádi, že se FBL stále více používá a jeho budoucnost vidíme i nadále jako velmi perspektivní i po případném nabytí účinnosti nové úmluvy, jejíž použití nebude – podle všeobecného očekávání – jistě univerzální.“ Pavel Toman

spinner