Ing. Martin Brázda (Celní ředitelství Olomouc) pro DN

„Problémem e-Dovozu je informovanost o připravovaných změnách

Od prvního července vstoupí v platnost první etapa elektronického celního řízení v oblasti dovozu – vstupní operace. Dopravní noviny o změnách, které projekt e-Dovoz importérům přinese, informovaly již dříve (viz DN 34/08 a 37/08) a společně se Svazem spedice a logistiky ČR (SSL) uspořádaly na toto téma loni na podzim seminář. A protože nový systém přinese dovozním firmám nové povinnosti, Dopravní noviny opět společně se SSL připravily pro dovozce další seminář, který se uskuteční na začátku května v Praze. O aktuálním postupu zavádění elektronického celního řízení jsme před seminářem hovořili se zástupcem ředitele Celního ředitelství Olomouc a ředitelem odboru cel a daní Celního ředitelství Olomouc Ing. Martinem Brázdou.

„Jak postupuje příprava na zahájení první etapy e-Dovozu?“

„Projekt e-Dovoz má dvě části. První obsahuje vše, co souvisí se vstupem zboží na celní území Společenství – tedy vstupní operace. Druhým celkem jsou tzv. dovozní operace, tedy to, co souvisí s dosud prováděným celním řízením u celního úřadu určení – samozřejmě u tzv. dovozních režimů. Tyto dvě části mají i rozdílný harmonogram nasazení. Se vstupními operacemi počítáme od letošního 1. července, s dovozními od 1. ledna 2011.

V této souvislosti musím zmínit i vývoj, ke kterému došlo v legislativní oblasti. V současné době je projednán návrh nového nařízení Evropské komise, pracovně označeného jako dokument Taxud 2051/2008, který však dosud nebyl zveřejněn v Úředním věstníku EU. Toto nařízení stanoví pro aplikování vstupních operací přechodné období do 31. prosince 2010. Velmi zjednodušeně – podání vstupního souhrnného celního prohlášení (ESD) není v tomto přechodném období povinné, je založeno na dobrovolné bázi, ovšem provedení analýzy společných bezpečnostních rizik povinné je. Znamená to, že není-li ESD podáno, použijí se ustanovení týkající se zboží dopravovaného na celní území Společenství uvedená v hlavě III nařízení (EHS) č. 2913/93 a v části I hlavě VI nařízení (EHS) č. 2454/93 ve znění platném ke dni 30. června 2009. Pokud bude ESD podáno, platí všechny nové postupy. V obou případech celní orgány provedou odpovídající rizikovou analýzu.

K případům nepodání ESD a provádění rizikové analýzy na základě ,náhradních‘ údajů si dovoluji upozornit, že časová náročnost na provedení takové analýzy může být značně delší, zejména s přihlédnutím k okamžiku, kdy jsou tato data celní správě poskytnuta. V současné době připravujeme zveřejnění dokumentu Taxud 2051/2008 společně s vysvětlujícími informacemi na internetových stránkách Celní správy ČR.“

„S jakými problémy se Celní správa při zavádění e-Dovozu musí vypořádávat?“

„Na prvním místě je to jednoznačně informovanost o připravovaných změnách. Především jde o to, aby každý, kdo se dovozem zboží z tzv. třetích zemí zabývá, měl informace k dispozici. Je pak na každém, jak s nimi naloží, zda využije přechodného období či nikoli. Bohužel nařízení Evropské komise – dokument Taxud 2051/2008 – může do postupů v jednotlivých členských zemích přinést jistou míru nejednotnosti. Často dostávám otázku, kam naše celní správa spěchá. Odpověď je jednoduchá – nikam. Celní správa ČR musí plnit závazné termíny jednotlivých nařízení a k nim přijmout příslušná opatření. V našem případě jde o zavedení systému vstupních operací do praxe tak, aby každý, kdo se jej rozhodne použít, mohl tento systém plně a kvalitně aplikovat.

Dalším možným ohrožením je připravenost deklarantského softwaru, který bude veřejnost používat ke komunikaci s celním systémem. To je ovšem otázka především pro výrobce takového vybavení.

Software celní správy se nachází v poslední fázi programování. Předpokládané dokončení je na přelomu prvního a druhého čtvrtletí. Duben budeme věnovat interním testům a přibližně na konci první dekády v květnu bude aplikace připravena pro testování s deklarantským softwarem.

Mohu konstatovat, že projekt

e-Dovoz (vstupní operace) je z 90 procent připraven ve všech částech. Dovozní operace jsou v harmonogramu prací na řadě později, z tohoto důvodu jsou také jednotlivé činnosti v nižším stupni rozpracovanosti. Zde se pohybujeme okolo padesáti procent.“

„Domníváte se, že dovozci jsou na e-celní řízení připraveni?“

„Větší díl nových postupů – vstupní operace – leží na odborné veřejnosti. Ta se s jednotlivými částmi vstupu (ESD, oznámení o příjezdu, souhrnná deklarace pro účely dočasného uskladnění) setká vždy, je jedno, na které hranici. Stanovené přechodné období má jednoznačně za následek skutečnost, že značná většina subjektů toto téma opouští, respektive mu nevěnuje dostatek pozornosti. To je velká škoda. Rizikovou analýzu budou jednotlivé celní správy provádět, otázkou zůstává časová náročnost při různém rozsahu údajů (ESD, jiné informace). Čas plyne velmi rychle, a jak se říká: štěstí přeje připraveným. Jde také o zodpovězení otázky, zda aplikací nových postupů, a to nejen u vstupních operací, něco získám či ztratím. Také můžeme hovořit o jisté konkurenční výhodě.

Celý systém má však dvě části – jedna připadá na veřejnost, druhá na jednotlivé celní správy jednotlivých členských zemí Společenství. A zde nestačí připravenost jen jedné poloviny. Bohužel se nám dosud nedaří získat informace od našich kolegů v zahraničí, jakým způsobem bude proces vstupu zboží na celní území Společenství realizován. Mám na mysli především Německo a Polsko.“

„Celní správa připravuje zjednodušení administrativy dovozních operací…“

„Změny, o nichž jsem dosud hovořil, se týkají spíše vstupu zboží na celní území Společenství. Pozornost je třeba ovšem věnovat také dovoz-ním operacím. Proč hovoříme o dovozních operacích, když se legislativa, která je upravuje, zásadním způsobem nezměnila? Základem připravovaných změn je opravdové zjednodušení administrativy, zrychlení některých procesů, naplnění teze bezpapírového prostředí a tím i snížení nákladů. Samozřejmě se tak jako u každé nové věci i zde setkáváme s jistou dávkou nedůvěry. Hlavním cílem je však nalézt taková řešení, která skutečně posunou provádění celních procedur vpřed, a to na základě možností stávající legislativy, vše v kontextu s budoucí aplikací Modernizovaného celního kodexu.

Navržená zjednodušení spočívají ve vyhotovování pouze elektronického celního prohlášení a v práci s ním. Všude tam, kde je to možné, se bude pracovat s elektronickou podobou průvodních dokladů, aby rozhodování v celním řízení mohlo probíhat na podkladě takto pořízených a předložených dokumentů. Ve zjednodušených postupech chceme jít jedinou cestou: formou místního řízení s aplikací plné elektronizace postupu. Problematika dovozních operací je však širší. Věřím, že bude možné se k ní na stránkách DN ještě vrátit.“ Pavel Toman

spinner