Vídeň chce využít tramvaje pro citylogistiku

Rakousko

V rakouské metropoli se od května zkouší inovativní projekt s názvem GüterBim, jehož cílem je přesunutí přepravy zboží ve městě ze silnic na koleje. Nikoli však na koleje vlakové, nýbrž tramvajové. K přepravě zboží se tramvaje v některých evropských městech využívaly spíše v minulosti. Dnes je však nákladní tramvaj – pokud bychom za ni nepovažovali například různá montážní vozidla – velmi řídkým jevem. Také vídeňská tramvajová síť byla po roce 1945 využívána stále více jen pro hromadnou osobní dopravu a nákladní tramvajová doprava přestala existovat. Autoři projektu GüterBim chtějí pravidelnou nákladní dopravu tramvajemi vrátit do města zpět. Projekt uskutečňují společnosti TINA Vienna, Wiener Linien, Wiener Lokalbahnen a Vienna Consult a podporuje ho také rakouské ministerstvo dopravy, inovací a technologií, které GüterBim zařadilo do programu I2 – Inteligentní infrastruktura.

Ekologická rozvážka zboží Staronový způsob citylogistiky podle projektového týmu efektivně využívá stávající infrastrukturu a je ekologičtější než současný rozvoz zboží po městě automobily. Transport zboží na tramvajových kolejích bude propojen s železniční přepravou, přičemž se již nyní zkoumají možnosti návaznosti regionálních, ale i mezinárodních tratí. Pro přepravu zboží na tramvajových kolejích organizátoři vyvinuli zvláštní vozidla s nosností 13 tun, jež budou využívat hlavně obchodní řetězce, ale také prodejny potravin či pekařství. „Tramvaje GüterBim by měly projíždět městem pouze v době mimo dopravní špičky,“ uvedla Vera Fochlerová z centra pro dopravní infrastrukturu TINA Vienna. Tak bude zajištěno, že nebude narušena osobní doprava. Původně se plánovalo uvedení přepravních tramvají do běžného provozu od roku 2010, nyní se však toto datum jeví jako příliš vzdálené: „Doufám, že provoz začne v blízké budoucnosti,“ řekla Vera Fochlerová. (pat)

spinner