8. února 2007
Mezinárodní projekt Regionální rozvoj a dopravní logistika (REDETRAL) je zaměřen na rozvoj veřejných logistických center a podporu vícemodální dopravy. Smyslem projektu je definovat optimální organizační strukturu logistických parků podle místních podmínek. Mezi výstupy programu REDETRAL patří například sestavení generální strategie a příprava čtyř pilotních projektů logistických center. Loni se do projektu zapojil také Jihomoravský kraj. Jihomoravský kraj má výhodnou polohu na křižovatce evropských dopravních koridorů. Na jeho území se protínají trasy IV. a VI. multimodálního koridoru, které spojují severozápad kontinentu s Balkánem a severovýchod Evropy s Apeninským poloostrovem. Součástí těchto evropských tras jsou tratě I. a II. železničního koridoru a výhledově i trasy vysokorychlostních drah. Silniční dopravu zajišťují dálnice D1 a D2 a připravovaná rychlostní komunikace R52 do Vídně. Významné místo zaujímá také brněnské mezinárodní letiště a pominout nelze ani stále ještě uvažovanou vodní cestu Dunaj – Odra – Labe. Možnosti dopravní sítě daly vzniknout myšlence na realizaci významných veřejných logistických center a terminálů kombinované dopravy, která by pomohla optimalizovat přepravní toky zboží na velkou vzdálenost. Mezinárodní projekt vede Břeclav Právě strategická poloha vedla jihomoravské město Břeclav, aby v roce 2003 iniciovalo mezinárodní projekt REDETRAL. Projekt je ojedinělý zastoupením partnerů ze šesti zemí z různých koutů EU a různorodým spektrem vztahu zapojených subjektů k problematice logistiky. Partnery projektu jsou město Břeclav (hlavní partner), město Žilina (Slovenská republika), Jihomoravský kraj, Jihovýchodní regionální úřad (Irsko), KLOK Competence Centre Logistics Kornwestheim Ltd. (Německo), které zastupuje fungující veřejné logistické centrum, Sdružení obcí AMAVE (Portugalsko) a Sdružení obcí Ratschendorf (Rakousko). Projekt je financován z prostředků EU v rámci iniciativy východní komunity INTERREG IIIC. Základním vstupem pro další řešení konkrétních projektů se v rámci projektu REDETRAL stalo sestavení tzv. Generální strategie pod vedením Jihovýchodního regionálního úřadu z Irska (South-East Regional Authority, Údarás Réigiúnach an Oir-Dheiscirt). Generální strategie není zamýšlena jako normativní text ani jako materiál plánující konkrétní lokalizace logistických center, ale udává v obecné poloze podmínky, parametry, znaky a dopady logistického centra na okolní region. Strategie ve své analytické části obsahuje srovnávací studii, v níž každý z partnerů projektu uvedl profil svého regionu pomocí socioekonomických ukazatelů, dopravní infrastruktury a logistických možností. Pilotní projekt programu REDETRAL Jedním z cílených výstupů projektu REDETRAL je i pilotní projekt přípravy veřejného logistického centra (VLC) v Břeclavi. Po vybudování obchvatu města silnicí I/55 vznikne plocha v prostoru mezi obchvatem a železniční tratí (stanicí v Břeclavi), kterou by bylo možné využít pro vybudování průmyslové zóny, jejíž součástí může být i veřejné logistické centrum. Významný přínos veřejného logistického centra spočívá především v jeho poloze na křižovatce dvou panevropských železničních koridorů, případně v návaznosti na přístav na plánované vodní cestě od Dunaje. Logistické centrum tak bude moci plnit funkci místa překládky zboží mezi významnými transevropskými přepravními trasami IV. a VI. evropského koridoru, tedy mezi relacemi severozápad – jihovýchod a sever – jih. Další možnosti otevírá rozšíření Evropské unie o Rumunsko a Bulharsko. VLC Břeclav situované do prostoru křížení koridorů dále od hospodářského cen-tra (které v Jihomoravském kraji představuje pouze Brno) nebude představovat konkurenci logistickým centrům v hospodářském těžišti regionu (na Brněnsku); jejich služby se budou vzájemně doplňovat. Čím více by se však lokalizace veřejného logistického centra blížila významnému hospodářskému centru, snižoval by se podíl překládkových služeb na mezinárodních trasách a rostl podíl zdrojového významu pro hospodářské subjekty. VLC v Břeclavi by mělo poskytovat služby také pro místní podnikatele, hlavní objem však bude spočívat v překládce zboží. Nutná je spolupráce státních a veřejných institucí V České republice zatím neexistuje veřejné logistické centrum. Výstavba obdobných VLC v zahraničí se ve většině případů neobejde bez zapojení státních a veřejných institucí. Tímto způsobem funguje síť veřejných logistických center (GVZ) například v Německu. I připravované dokumenty České republiky hovoří o potřebě vícezdrojového financování center. Na projektu by se měly podílet veřejné rozpočty – obecní, krajské, národní, evropské fondy – i soukromé instituce – dopravci, poskytovatelé logistických služeb, finanční instituce. Právo Evropské unie zná institut úhrady ztráty z veřejné služby i v nákladní dopravě. Zapojení samosprávných celků (kraje a města) do realizace VLC lze uvažovat v úrovni podpory celému projektu, a to především v následujících oblastech: l podpora vybudování nezbytné dopravní infrastruktury za státní investice (obchvat města, rekonstrukce železničního uzlu Břeclav), l vybudování přestupního terminálu integrovaného dopravního systému, l podpora při získání dotací z EU, l změna územního plánu, l vytvoření vhodných podmínek pro soukromého investora. Ze strany státu lze očekávat podporu těchto aktivit: l výkup pozemků, l vybudování inženýrských sítí, l napojení na okolní dopravní infrastrukturu. Klíčovým subjektem pro úspěšnou realizaci projektu je soukromý investor, který bude mít hlavní odpovědnost za výstavbu a provozování veřejného logistického centra. Také určí, jaké služby a na jaké ploše bude poskytovat. V úvahu je třeba vzít i možnost, že soukromý investor zafinancuje kompletní výstavbu veřejného logistického centra. Provozování VLC je zisková činnost, soukromý provozovatel je nebude provozovat kvůli podpoře ekologičtější dopravy. Možným provozovatelem je i veřejno-soukromá korporace. Podílníky mohou být instituce, které se na přípravě, realizaci i provozování projektu budou podílet – dopravci, vlastníci pozemků, obec, kraj, případně další. Hlavní zodpovědnost za provozování veřejného logistického centra by měl nést soukromý sektor, který ponese nejen riziko, ale bude mít i zájem na dosažení co největšího zisku. Zájmem veřejných institucí pak je pochopitelně podpora ekologicky nejpříznivější dopravy, jejich činnost však nemůže přecházet do vlastního provozování VLC.
(pat) www.redetral.cz