21. prosince 2006
Dánská skupina DFDS Transport Group A/S v dubnu převzala nizozemskou spediční a logistickou firmu Frans Maas. Od ledna nového roku změní následně název na DSV. O spojování dceřiných společností obou firem v České republice – DFDS Transport, a. s., a Frans Maas Czech, s. r. o. – a o jejich postavení na českém trhu a plánech do budoucna jsme hovořili s general managerem DFDS Transport Romanem Goerojem. „Proč se po akvizici Frans Maas společnost přejmenuje na DSV?“ „Původně hodlal majitel skupiny, dánská společnost DSV A/S, obě značky – DFDS Transport a Frans Maas – zachovat. Při obchodování s akciemi na burze však docházelo k různým záměnám, mimo jiné i s rejdařstvím DFDS Tor Line, které provozuje trajektové spoje. Nakonec proto bylo rozhodnuto o přejmenování celé dopravně-logistické skupiny na DSV.“ „Jak probíhalo spojování společností v České republice? Měly obě firmy nějaké stejné zákazníky?“ „Na tento problém jsme nenarazili, protože Frans Maas jako firma řízená centrálně z Nizozemska v České republice zákazníky obsluhovala především na základě globálních smluv. Převzali jsme tedy portfolio zákazníků rekrutujících se převážně z automobilového průmyslu, které v žádném případě nebylo shodné s portfoliem DFDS Transport. Navíc Frans Maas v ČR ani globálně nerozvíjel pravidelné sběrné přepravy, ale profiloval se kvalitními službami v automobilovém, chemickém a hi-tech průmyslu. Naší strategií byl naopak právě rozvoj mezinárodní sběrné služby. Frans Maas přinesl nadnárodní zákazníky a ve chvíli, kdy se obě firmy protnuly, ocitlo se jejich zboží v našem systému. DFDS tak vstoupilo do nových segmentů a zároveň výrazně posílilo oblast logistiky a služeb s ní spojených. Museli jsme rozšířit kapacitu a frekvenci přepravního systému, abychom do něj mohli zakázky společnosti Frans Maas začlenit. Integrace obou společností v ČR začala v červnu a skončila na konci srpna.“ „Převzali jste všechny zaměstnance společnosti Frans Maas?“ „Přešla k nám řada jejich pracovníků, kteří o to projevili zájem. Strategie DFDS se orientuje na zaměstnance a jejich rozvoj, účastníme se například projektu Investors in People (IIP) zaměřeného na dosažení mezinárodně uznávaných standardů v řízení lidských zdrojů, který je zakončen auditovanou certifikací IIP. Chceme vytvářet pracovní prostředí, které bude lidem vyhovovat, a dosáhnout tak výrazně vyšší efektivity a loajality zaměstnanců.“ „Kterými směry nyní probíhají vaše přepravy?“ „Do integrace Frans Maas představovala naši hlavní doménu zejména Skandinávie a Pobaltí, kde je značka DFDS známá a silná. Vybudovali jsme také denní linky do důležitých industriálních center Británie a Irska. S příchodem společnosti Frans Maas jsme navíc získali významný podíl na trzích Beneluxu či Rakouska, z úplně nových destinací stojí za zmínku Rumunsko, kde je Frans Maas největším lokálním logistickým poskytovatelem. Nedostatečné zastoupení na německém trhu skupina posílila několika akvizicemi, takže i Německo dnes pro nás představuje rychle se rozvíjející trh. S výjimkou Albánie máme dnes pokrytu celou Evropu.“ „Jaké služby nabízíte v České republice?“ „Kompletní služby v oblasti evropské přepravy sběrných a kusových zásilek. Díky know-how Frans Maas můžeme nabízet rovněž sofistikované služby pro automobilový průmysl. Filozofie DFSV vychází z rozčlenění na specializované divize. V ČR máme zatím divizi silniční dopravy a divizi námořních a leteckých přeprav. V příštím roce by měla vzniknout nová divize zaměřená na logistiku, která vznikne rozšířením logistického servisu obou stávajících divizí. Věříme, že tak získáme nové zákazníky, kteří dosud své logistické problémy řeší buď s jiným partnerem, nebo sami. Divize sdílejí finanční, obchodní a marketingové služby, ale každá má svůj management, který se věnuje pouze příslušným aktivitám. Podle mého názoru je tato strategie vhodná, protože management divize buduje svůj segment a to pro něj představuje prioritní zájem.“ „Jak se vyrovnáváte s aktuálními problémy růstu cen pohonných hmot a s nedostatkem řidičů?“ „Už na začátku loňského roku jsme byli mezi prvními, kdo v ČR zavedl palivový příplatek. Tímto nástrojem kompenzujeme výkyvy v cenách paliv. Při zavádění palivového příplatku nám pomohlo to, že řada našich zákazníků pocházela ze skandinávských zemí, kde se tento příplatek uplatňuje již mnoho let, a proto nebyli překvapeni. Nedostatek řidičů nepociťujeme přímo, protože nemáme žádná vlastní vozidla, všechna najímáme. Spolupracujeme s řadou českých dopravců a přes mateřskou firmu se zahraničními dopravci z Litvy, Estonska či Turecka. Čeští dopravci pro nás představují zhruba 70 procent obratu.“ „Jaké dopady očekáváte v souvislosti se zavedením mýtného?“ „Tak, jako jsme dříve zaváděli palivové příplatky, začali jsme letos o prázdninách zákazníkům vysvětlovat, že mýto je poplatek, který vyžaduje stát, a není naším posláním sponzorovat stát. Ve chvíli, kdy bude výše mýta známa, poplatek na zákazníky přeneseme. Většina zákazníků to přijímá poměrně bez emocí, je to dáno jistě i tím, že něco podobného zažili už při zavádění mýta v Německu. Jinou věcí je to, že jsme očekávali od domácích odborných asociací vydání určité brožury či návodu doporučených cen silniční daně pro členy i nečleny. Velmi nás bolí, že se doposud nic takového nestalo. Přitom víme, že například dánská asociace speditérů už vytváří příručku pro své členy, která jim dává do rukou inteligentní a jednotný nástroj vůči jejich klientům, jak mýto v České republice účtovat. Proč jsou v Dánsku připraveni dříve než u nás?“ „Jaké máte plány do příštího roku?“ „Za poslední tři roky náš obrat meziročně rostl o více než 20 procent. Pro letošní rok máme naplánován nárůst zhruba o 18 procent. Tento růst vyžaduje investice, a proto hodláme v příštím roce vybudovat nový terminál s plochou zhruba 13 tisíc metrů čtverečních, v němž budeme rozvíjet logistické činnosti. Terminál bude na západním okraji Prahy. V této souvislosti pevně věříme, že bude dokončen projekt městského okruhu, který usnadní spojení s východem země, a umístění logistického centra na západním okraji Prahy tak pro nás bude představovat výhodu.“
Pavel Toman
Skupina DSV je největší dánský dodavatel přepravních a logistických služeb. V současnosti provozuje vlastní pobočky ve 50 zemích Evropy, Severní Ameriky a Dálného východu s 19 tisíci zaměstnanců. V loňském roce skupina dosáhla ročního obratu 4,3 miliardy €. V České republice celá skupina (DFDS Transport a Frans Maas) očekává za letošní rok obrat ve výši 49,2 milionu €, který vytvoří 145 zaměstnanců v devíti pobočkách na území celé republiky.