Při výběru logistických služeb rozhoduje cena

Ruská federace

Poptávka po profesionálních logistických službách v Rusku se neustále zvyšuje. Rozhodujícím kritériem při jejich výběru však pro zákazníky nadále zůstává cena – lze očekávat, že teprve v horizontu tří až čtyř let by mohla být cenová konkurence nahrazena konkurencí z hlediska kvality. K tomuto závěru došli autoři studie o logistických strategiích v Rusku, kterou v březnu uveřejnily americký Institute for Supply Management (SMI) a společnost DHL. Ze studie dále vyplývá, že ruský logistický trh čekají v příštích měsících výrazné změny. Například koncern Schenker již systematicky buduje vlastní distribuční síť, která má propojit přímými spoji dvacet největších měst v Ruské federaci. „Pokud si budou chtít udržet postavení na trhu, budou muset i ostatní poskytovatelé logistických služeb přistoupit k podobně velkoryse koncipovaným projektům,“ tvrdí autoři studie. Analýza rozlišuje mezi stranami nabídky a poptávky. Obecným závěrem však je, že rostoucí zahraniční obchod i solidní hospodářský růst přinesou na ruský trh tendenci, že podniky se budou věnovat klíčovým kompetencím a budou důsledně provádět outsourcing u okrajových oblastí. Ruské podniky transformované z dřívějších státních monopolů se až donedávna snažily pokrývat veškeré aktivity v oblasti logistiky samy. Dotazovaní manažeři se ovšem bez výjimky shodli na tom, že v zájmu snižování interních nákladů bude sílit tendence k outsourcingu. „Také v Rusku poroste zájem o specializované logistické služby,“ uvádí se v závěrech studie. Důležitým trendem vývoje ruského logistického a spedičního trhu je snaha řady zákazníků postupně výrazně omezovat počet poskytovatelů logistických služeb. Více než 80 procent dotazovaných podniků v současné době spolupracuje s 10 až 15 logistickými firmami. Pouze devět procent využívá již nyní systému One-Stop – Shopping, v němž je dodavatelem různých služeb jen jeden logistický specialista. Plných 65 procent manažerů ovšem hodlá počet svých logistických partnerů v příštím roce nebo následujících dvou letech snížit na polovinu. Rozhodujícím kritériem je zatím cena. Teprve za tři až čtyři roky se cenová konkurence ustálí a nastoupí kritérium kvality. Poskytovatelé logistických služeb budou muset udržet ceny nízko, současně však budou muset potenciální zákazníky zaujmout vysokou kvalitou služeb. Požadavky zákazníků na poskytovatele logistických služeb lze podle studie shrnout do pěti bodů: vysoká flexibilita, rychlost, stabilita, profesionalita a transparentnost. Z toho vyplývá, že klíčovou úlohu bude hrát úspěšný management, zdůrazňují autoři studie.

Velký trh, velké šance Logistické podniky by se měly rychle přeorientovat na posilování vlastní infrastruktury. „Ruský trh je velký a dosud ne zcela pokrytý. Je na něm obrovský prostor pro inovace a široce koncipované projekty,“ uvádí se dále ve studii. Největší šanci na úspěch podle jejích autorů mají a budou mít firmy nabízející vysoký standard služeb kombinovaný s důsledným respektováním místních podmínek. www.dhl.com

spinner