SSL ČR

Nová pracovní skupina hodlá předcházet podvodům v dopravě

Nová pracovní skupina hodlá předcházet podvodům v dopravě

Svaz spedice a logistiky ČR v polovině července v Praze uspořádal seminář o podvodném jednání v dopravě a spedici. Jeho cílem bylo definovat problém, popsat případy za uplynulých dvanáct měsíců, informovat o možné prevenci a iniciovat založení pracovní skupiny, jež by zahrnovala zástupce všech postižených stran. Svaz tak reaguje na skutečnost, že počet trestných činů v silniční dopravě zahrnujících krádež zboží nebo vozidel stále roste.

Ke krádežím zásilek docházelo v devadesátých letech, ale v poslední době problém opět nabývá na síle. Speditéři, dopravci, odesílatelé a pojišťovny se stále častěji střetávají s tím, že podvodníci odcizí identitu jiné firmy, uvedl Ing. Luboš Mervart z MERKA Spedition, s. r. o. Informace o dopravcích, za něž se vydávají, podle něj podvodníci získávají často z internetových burz volných vozidel a nákladů. A nepůsobí pouze na českém trhu, pod identitou českých dopravců vystupují i v zahraničí, například v Itálii.

Co se týče odpovědnosti za ztracené zboží, nejvíce ohroženi jsou podle Luboše Mervarta odesílatelé. Nedostatečná je podle něj i práce policie a orgánů činných v trestním řízení obecně.

Přes dvě stě tisíc krádeží v Evropě za rok

Možnou prevenci před kriminalitou na internetových burzách přiblížil na semináři ředitel české pobočky společnosti TimoCom Daniel Priban. Jen v roce 2011 bylo podle něj v celé Evropě zaznamenáno 200 tisíc případů krádeže nákladu se souhrnnou škodou přes osm miliard €. Zatímco před čtyřmi či pěti lety šlo především o individuální krádeže, v poslední době se jedná o projev organizovaného zločinu. TimoCom proto na svých internetových stránkách zveřejnil brožury s bezpečnostními opatřeními. Snaží se dopravce i ostatní zúčastněné strany aktivně upozorňovat na možná rizika.

Typy podvodů

Podvody lze podle Daniela Pribana rozdělit do několika skupin. Do první zahrnuje krádeže, které provedly smyšlené firmy s padělanými dokumenty. K těmto případům však docházelo více v minulosti, protože dnes už jsou dopravci a spedice opatrnější.

Druhou skupinu podvodů charakterizuje zneužití identity. Podvodníci při nich používají identitu skutečných firem i jejich dokumenty. Tyto podvody jsou v poslední době velmi časté.

Dalším, velice nebezpečným podvodem, který lze jen těžko odhalit, je převzetí zavedené firmy s tzv. otáčkou o 180° a využití bílého koně. Zaznamenán byl i případ propašování komplice do firmy, řekl Daniel Priban.

Ověřování uživatelů u TimoComu

Společnost TimoCom prověřuje každého zájemce o vstup do své burzy vozidel a nákladů ještě před jeho přijetím. Využívá přitom například různé rejstříky, podle možnosti kontroluje pojistné smlouvy (například ve spolupráci se slovenskými pojišťovnami) a ověřuje identitu uchazečů. Každý musí dodat minimálně dva partnery, nejlépe z již ověřených uživatelů burzy, kteří potvrdí jeho totožnost, uvedl Daniel Priban.

Ověření identity je podle něj nejobtížnější, avšak TimoCom si za dobu své existence již vytvořil kvalitní databázi, kterou může využívat.

Pro zamezení přístupu třetí osoby používá TimoCom například bezpečnostní klíč TC login. Při změnách IT parametrů jeho pracovníci ověřují, zda nedochází k nějakému pokusu o zneužití. Zákazníci burzy mohou využít i služby TimoCom Identify: pokud mají o partnerovi nějaké pochybnosti, mohou si zavolat na bezplatnou linku a TimoCom jim ho prověří. „Přestože si na prověření necháváme pět hodin, většinou je máme hotové do hodiny, a to v rámci celé Evropy,“ uvedl Daniel Priban.

Spolupráce s pojišťovnami

K ověřování pojistných smluv zástupci pojišťoven uvedli, že nejsou bez svolení klientů oprávněni poskytovat o nich třetím osobám informace. Jediné, co mohou sdělit, je, zda konkrétní smlouva je či není v daný okamžik platná.

Daniel Priban uvedl, že právě takovou informaci TimoCom potřebuje a slovenské pojišťovny mu ji poskytují. „Nám jde primárně o identitu, ne o to, zda pojištění je platné, tedy zda zaslané údaje nejsou falzifikát,“ řekl.

„Na Slovensku nemáme problém, když pošleme do pojišťovny dotaz, zda smlouva je či není platná“, řekl k tomu prezident Zväzu logistiky a zasielateľstva SR Ing. František Komora. „A když mi řeknete, že klient zakázal zveřejnit informace o pojistné smlouvě, hned vím, o co jde,“ dodal. Samotná informace o tom, zda smlouva je platná či nikoli, je podle něj důležitá i z toho důvodu, že někteří dopravci, aby ušetřili, falšují pojistné smlouvy a prodlužují si jejich platnost. A v případě, že vozidlo havaruje, je za škodu odpovědná spedice. Na Slovensku podle něj sice již funguje registr dopravců (www.erru.sk), avšak to nestačí, neboť podvodníci působí i v zahraničí.

Problém panelákových spedic

Velký problém na Slovensku jsou podle Františka Komory tzv. panelákové spedice, které vyvolávají tlak na ceny. Začaly se rozrůstat během krize, která pro ně vytvořila ideální podmínky. „Krize také způsobila, že řada malých dopravců se dostala do rukou mafie,“ řekl František Komora.

Součást organizovaného zločinu

Podle Františka Komory však nejde pouze o vykrádání kamionů či vytváření fiktivních společností, tzv. fantomů, ale pouze o jednu z oblastí působností gangů, které páchají i jinou trestnou činnost. Finanční prostředky, které získají z krádeží v dopravě, využívají při páchání jiné trestné činnosti a dopravu a spedici zpětně využívají pro legalizaci dalších zisků. Jsou schopny proniknout i do informačních systémů firem a neštítí se ani fyzické likvidace svědků, uvedl František Komora.

Nová pracovní skupina

Účastníci setkání se shodli na tom, že problém podvodů v dopravě a spedici je třeba řešit ve spolupráci se všemi stranami, které jimi mohou být postiženy. Účast v nově zakládané pracovní skupině, která se tímto tématem bude zabývat, přislíbili zástupci SSL, Sdružení ČESMAD Bohemia, spedičních firem, vlastníků zboží, pojišťoven i advokátní kanceláře.

(lan) www.sslczech.cz

spinner