13. března 2015
Ačkoli se vozítko Segway často používá pro zábavu, má daleko širší využití než na prohlídku města pro turisty. Segwaye – správným názvem „osobní transportéry“ – jsou dnes nasazovány například v logistice či ve výrobních závodech. Mohou rychle a obratně přepravovat nejen osoby, ale třeba i lehčí zásilky. Rozlehlé logistické haly a jejich okolí představují pro Segway ideální pracovní prostředí.
„V České republice je využívání segwayů v oblasti logistiky zatím v začátku,“ uvedl PhDr. Milan Kudrys, výkonný ředitel společnost GSI distribution, která je výhradním distributorem transportérů Segway v ČR. „Firmy teprve zvažují efektivitu využití těchto osobních transportérů. V současnosti byly dokončeny pilotní projekty v jednom velkém průmyslovém závodě, kde získaná data potvrdila, že Segway nabízí významnou úsporu času při pohybu po areálu společnosti. U druhého projektu byl Segway testován pro doručování zásilek a také v tomto případě se potvrdilo, že jeho užití významně zvyšuje efektivitu a komfort práce. Jinak je Segway hojně využíván městskými policiemi a bezpečnostními agenturami. V zahraničí se pochopitelně užívá více, než tomu je zatím u nás. Za všechny společnosti, které Segway požívají, jmenujme DHL,“ dodal PhDr. Milan Kudrys.
Idea tvůrců osobního transportéru Segway vychází z toho, že Segway nemá nahradit auto, motocykl, jízdní kolo či jiný dopravní prostředek, ale chůzi. Všude tam, kde se pracovník pohybuje pěšky, může použít Segway. Segway lze tedy nasadit například v halách, kde je nutné překonávat velké plochy a kde se k takovémuto pohybu používají třeba golfové vozíky či kola. Segway tak mohou využít pracovníci středního managementu stejně tak jako pickeři, ostraha logistických objektů či údržbáři. Jezdec na segwayi je vlastně chodec, s vozítkem se proto snadno dostane jak do interiérů, kanceláří a hal, tak se snadno pohybuje i venku. Protože elektrický pohon nevytváří emise, není problém ani jeho pohyb v interiéru.
Použité baterie nemají paměťový efekt, stroj lze tedy v jakékoliv fázi vybití zapojit do zásuvky a baterie dobít. I bez průběžného nabíjení má velmi dobrý dojezd (Segway i2 zhruba 40 kilometrů, Segway x2 30 kilometrů). Ve většině provozů lze segway využívat s jednou sadou baterií. Pokud však je provoz náročnější a dobíjení není možné (například je segway využíván pro dvě či tři směny), lze použít další pár baterií a externí nabíjecí stanici. Pro standartní užití v průmyslu a logistice nejsou nutné žádné speciální úpravy. Pokud uživatel potřebuje ke stroji připevnit přepravní boxy, nabízí výrobce několik možných variant. Ddodávají se i speciálně upravené segwaye určené pro pracovníky ostrahy objektů (nasazení segwayů při ostraze objektů je to jedno z nejefektivnějších využití v komerční oblasti).
Tak, jak se v České republice rozrůstá počet logistických center a roste i jejich velikost, vozítka Segway před sebou mají dobrou budoucnost. Časem možná budou patřit k vybavení skladu stejně neoddělitelně jako dnes manipulační vozíky.
Pavel Toman