Ing. Jan Ekl (SSL ČR) pro DN

Seminář odpoví na aktuální vývoj v námořní přepravě

Seminář odpoví na aktuální vývoj v námořní přepravě

Na počátku roku vstoupilo v platnost nové vydání obchodních podmínek INCOTERMS 2011. To, co nové INCOTERMS přinášejí a jaké jsou jeho výhody a nevýhody, bude tématem odborného semináře, který v druhé polovině února v Praze společně uspořádají Dopravní noviny a Svaz spedice a logistiky ČR. O semináři a o dalších plánovaných aktivitách SSL ČR na letošní rok jsme hovořili s výkonným ředitelem svazu Ing. Janem Eklem.

„Čím bude letošní rok pro Svaz spedice a logistiky významný?“

„V letošním roce SSL oslaví dvacet let své existence. Asociace byla založena v květnu roku 1991, tehdy ještě pod jménem Svaz spedice a skladování. Chystáme se toto výročí připomenout, neboť se domníváme, že SSL v uplynulých dvaceti letech dostál svému slibu – podporovat členské firmy, aby mohly poskytovat kvalitní služby. V této souvislosti chceme oslovit všechny dosavadní prezidenty a ředitele svazu, aby zavzpomínali na vše, čím svaz v uplynulých letech prošel. Slavnostní charakter bude mít v souvislosti s dvacátým výročím také dubnová valná hromada SSL.“

„Jaké nové projekty SSL na výroční rok připravuje?“

„Připravujeme zcela nový projekt s názvem Zvýšení konkurenceschop­nosti spedičních a logistických firem, který realizujeme v rámci výzvy č. 52 financované z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Finance z evropských fondů chceme využít co nejefektivněji při vzdělávání v členských firmách. Na základě první výzvy v loňském roce se do projektu přihlásilo 38 společností, které budou čerpat jednotlivé kapitoly projektu.“

„Mezi významné vzdělávací programy SSL patří také Spediční expert…“

„Loni v říjnu jsme na světovém kongresu FIATA obhájili systém vzdělávání Spediční expert a získali jsme pro SSL certifikát na další čtyřleté období. Tento vzdělávací program zajišťuje v České republice výhradně SSL ve spolupráci s Institutem Jana Pernera, o. p. s., a Dopravní fakultou Jana Pernera Univerzity Pardubice. Obsah, rozsah a forma studia plně odpovídají standardům, které FIATA vyhlásila pro minimální znalosti, schopnosti a dovednosti organizátorů a provozovatelů spediční činnosti. Po úspěšném absolvování programu, který trvá tři semestry a obsahuje přibližně 220 vyučovacích hodin, mohou účastníci požádat o prestižní titul spediční expert podepsaný prezidentem mezinárodního sdružení FIATA. Osvědčení o absolvování kurzu a složení zkoušek má mezinárodní platnost a otevírá absolventům dveře spedičních a logistických firem nejen v Evropě.“

„Jak si v loňském roce vedl na-dační fond SSL Mladý speditér?“

„Na nadační fond Mladý speditér můžeme být hrdi. Záměr, který jsme si zadali při jeho založení, se nám daří plnit. Zájem o soutěž je mezi studenty středních odborných škol veliký, takže jsme museli nakonec konečné počty účastníků poněkud omezit, aby byla soutěž lépe zvládnutelná.

Otevřeli jsme již třetí kolo s devíti družstvy a 38 studenty. Letos budeme pokračovat s malými zlepšeními v již vyzkoušené cestě. Dík patří v této souvislosti všem firmám, které se do této naší aktivity zapojily. Společně se nám daří spojovat teorii a praxi. Funkcí hlavního organizátora jsme pověřili firmu Jerid, s. r. o., Olomouc která si při plnění tohoto úkolu vede velmi dobře.“

„Jaký další program SSL na letošní rok plánuje?“

„Z široké nabídky veletrhů, konferencí a dalších akcí je třeba letos jmenovat zejména mnichovský veletrh transport logistic, který se uskuteční v květnu. V této souvislosti musím poznamenat, že letošní způsob podpory pro vystavovatele je jiný než dosud. Ministerstvo práce a obchodu zvolilo novou formu rozdělování finančních prostředků, které už nepřiděluje svazům pro organizování účastí na mezinárodní akce. V systému výběrových řízení budou nyní soupeřit realizační firmy, které potom spediční firmy včetně SSL osloví s vlastní nabídkou. SSL bude v Mnichově přítomen na místě a bude informovat členy svazu o nabídkách a poptávkách spolupráce, které si z Mnichova tradičně přiváží.

Z domácích spedičních a logistických událostí si SSL vybral jako zásadní veletrh brněnský Transport a Logistika, který se koná jednou za dva roky vždy současně s Mezinárodním strojírenským veletrhem na výstavišti v Brně. SSL připravuje vlastní zajímavý program, navíc bude jeho stánek představovat informační a meeting point pro všechny speditéry, členy i nečleny SSL, kteří do Brna zavítají.

SSL se rovněž zúčastní zasedání mezinárodních organizací speditérů FIATA a CLECAT a chce o nich informovat pomocí bulletinů či prostřednictvím zasedání pracovních skupin.“

„Velké aktivity pro letošní rok chystá SSL v oblasti námořních přeprav…“

„Navážeme na loňskou úspěšnou obchodní misi do Rotterdamu a pod záštitou nizozemského velvyslance v České republice uspořádáme ve spolupráci s přístavem Rotterdam seminář a prezentaci přístavu. Zájem o naše speditéry projevily i další pří-stavy: pozvánky našemu svazu zaslaly Rotterdam, Antverpy a dále Sassnitz/Mukram či Rostock. Vedení přístavu Sassnitz nás požádalo i o spolupráci při vlastní prezentaci v ČR.

Tradičně zajímavé budou také odborné exkurze do přístavů Severního moře. Uskuteční se zájezdy do Hamburku a Lübecku.

Průběžně budeme speditérskou veřejnost informovat v souvislosti s podepisováním a ratifikací nové úmluvy pro námořní přepravy – tzv. Rotterdamských pravidel. Řada firem používá námořní konosament FIATA (FBL), který má velké výhody pro multimodální přepravy. Možná jsou tyto výhody poněkud nedoceněné nebo neznámé, proto se budeme snažit tuto mezeru v informacích vyplnit.

V námořní oblasti se děje mnoho nových věcí. Pokud jde o požadavky na námořní přepravy, počty kontejnerů a bookovací kapacitu, je nyní zcela opačná situace než loni. Poslední informace i ,zvěsti‘ z moře se chystáme přednést na zasedáních klubů SSL.“

„Jednou z hlavních vzdělávacích akcí bude únorový seminář Dopravních novin a Svazu spedice a logistiky o námořních přepravách a obchodních podmínkách INCOTERMS 2011. Co by měl přinést?“

„Do obchodních vztahů mezi prodávajícími a kupujícím letos vstupuje nové vydání obchodních podmínek – INCOTERMS 2011. Nové vydání provázejí některé změny, například počet podmínek se snížil ze 14 na 12; některé byly zrušeny a nové naopak přibyly. Seminář Svazu spedice a logistiky a Dopravních novin odpoví na často kladené otázky, co pro uživatele podmínek INCOTERMS tyto změny znamenají, a bude se zabývat rovněž dalšími aktuálními otázkami z oblasti námořní dopravy, jako je současný vývoj v oblasti Rotterdamských pravidel či využívání konosamentu FIATA.

Všichni účastníci budou mít možnost si vyslechnout poslední zprávy o námořní situaci, zapsat si a vyzkoušet nastavení nových INCOTERMS a získat aktuální informace o posledním vývoji Rotterdamských pravidel. Přednášet budou na slovo vzatí odborníci – především JUDr. Miloš Pohůnek a JUDr. Miroslav Šubert. Na seminář srdečně zvu všechny, kdo se námořními přepravami jakkoli zabývají.“

Pavel Toman

spinner