31. října 2014
Dopravní noviny spolu se Svazem spedice a logistiky ČR dlouhodobě pomáhají dopravním a spedičním firmám, aby si osvojovaly důležité informace k úspěšnému řešení aktuálních otázek svého oboru. Jednou z takových otázek, na kterou speditéři často hledají odpovědi, je problematika zboží dvojího užití.Ve spolupráci s Generálním ředitelstvím cel proto oba organizátoři na začátku října společně uspořádali další z řady odborných seminářů. Zaplněný přednáškový sál a zájem účastníků svědčil o tom, že zboží dvojího užití může pro speditéry a dopravce někdy představovat opravdu palčivý problém.
Odborné vzdělávání pomocí seminářů přináší možnost sezvat na jedno místo odborníky z praxe a z různých stran, kteří se s pojednávanými problémy setkávají každý den a stojí přímo v procesu uplatňování předpisů a zákonných norem. V případě otázek spojených se zbožím dvojího užití organizátoři zvolili osoby nejpovolanější a na seminář pozvali skutečné odborníky – kpt. Mgr. Dušana Ernesta, metodika oddělení netarifních opatření Generálního ředitelství cel, a Ing. Svatopluka Leitgeba, vedoucího oddělení mezinárodních kontrolních režimů Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky.
Firmám chybí potřebné informace i čas
„Celní správa se v každodenní praxi u zboží dvojího užití nejčastěji setkává s tím, že spediční firmy nemají dostatek informací a k jejich získání jim chybí čas,“ uvedl kpt. Mgr. Dušan Ernest. „Bez informací, které s ohledem na problematiku zboží dvojího užití jednoznačně popisují charakter zboží, nejsou spediční a deklarantské společnosti schopny jednoznačně specifikovat, zda je zboží zbožím dvojího užití či nikoliv. V případě ověřování informací je následně v obdobné situaci také Celní správa ČR. K tomu všemu je nutné vzít na zřetel faktor času. Veškeré činnosti spojené s problematikou zboží dvojího užití trvají podstatně déle, než je zvykem,“ pokračoval kpt. Mgr. Dušan Ernest.
Potíže podle přednášejícího také vznikají, když začne Celní správa ČR ověřovat, zda v zásilce není obsaženo zboží dvojího užití, a na tento stav není spediční nebo deklarantská společnosti připravena. Většina identifikací zboží dvojího užití je možná na základě podrobných informací o charakteristice zboží, jako jsou například u obráběcích strojů jejich přesnost a počet pracovních os, u speciálních slitin chemické složení, u ložisek přesnost a tak dále. To jsou informace, které nebývají standardně předkládány k celnímu řízení, ale pro správnou identifikaci zboží dvojího užití jsou nezbytné. „Bez potřebných informací se procedura celního řízení v takových případech podstatně prodlužuje a to je nepříjemné pro všechny strany,“ zdůraznil kpt. Mgr. Dušan Ernest.
O zboží dvojího určení by mělo být jasno včas
Celní správa ČR proto firmám pomáhá zejména poskytováním odborných rad. Je totiž nejen kontrolním orgánem dohlížejícím na dodržování právních předpisů, ale také partnerem odborné veřejnosti. Snaží se provádět osvětu v problematice celního řízení, a to nejenom s ohledem na problematiku zboží dvojího užití. O tom, zda je zboží zbožím dvojího užití či nikoliv, by v ideálním případě totiž mělo být jasno, ještě než začne procedura celního řízení. „Potěšil mne velký zájem, který účastníci semináře o tuto problematiku projevovali. Otázky padaly ze-jména v druhé části věnující se praktické identifikaci zboží dvojího užití, ale hovořilo se také o proceduře celního řízení s ohledem na problematiku zboží dvojího užití či o informacích potřebných pro identifikaci zboží dvojího užití a dalších tématech. Chtěl bych zdůraznit, aby si speditéři či celní deklaranti dávali pozor zejména na takové omyly a chyby, které podle našich zkušeností vycházejí z nedostatku informací a spěchu. Dobře si uvědomuji, že v dnešní složité době je pro zákazníky spedičních a deklarantských firem rychlost dodání zboží velice důležitá, a poskytovat doklady navíc je zatěžující. Ale pokud má speditér nebo deklarant doložitelné informace, že vyvážené zboží nesplňuje charakteristiku zboží dvojího užití, je procedura celního řízení s ohledem na čas projednání maximálně efektivní,“ dodal kpt. Mgr. Dušan Ernest.
Licenční správa MPO pomáhá v orientaci
Dohled nad oblastí zboží dvojího určení provádí oddělení mezinárodních kontrolních režimů Licenční správy Ministerstva průmyslu a obchodu. Spediční a deklarantské firmy nejsou ve vztahu k MPO žadateli o vývozní povolení pro zboží dvojího použití, a tyto firmy se proto na ministerstvo obracejí pouze v případě, že mají nějaký problém při celním řízení se zbožím určitého vývozce. „Chápeme, že jsou tyto firmy pouze poskytovateli služeb pro vývozce, přesto by měly mít o problematice kontroly vývozu zboží dvojího použití dostatečné informace,“ uvedl Ing. Svatopluk Leitgeb, vedoucí oddělení mezinárodních kontrolních režimů MPO. „Licenční správa pomáhá podle dotazů jednotlivých firem orientovat se v problematice (co je zboží dvojího použití, kde lze nalézt seznam tohoto zboží atd.). Obecně však lze konstatovat, že problémy při vývozu zboží dvojího použití jsou především problémy vývozců, kteří nevyhodnotili dostatečně, zda je jejich zboží zbožím podléhajícím kontrole a zda potřebují k vývozu příslušné povolení,“ zdůraznil Ing. Svatopluk Leitgeb.
Aby bylo možné minimalizovat riziko vzniku problémů při celním řízení, spediční a deklarantské firmy by měly včas komunikovat s vývozci a vždy od nich vyžadovat informace o charakteru zboží a o tom, zda vyvážené zboží podléhá či nepodléhá kontrolním mechanismům. Důležitá je proto pro spediční a deklarantské firmy znalost kontrolních režimů i obecná znalost o zboží, pro které poskytují svoje služby. Licenční správa proto pořádá pro vývozce zhruba jednou do roka také specializované semináře. Zúčastnit se jich mohou i zástupci spedičních a deklarantských firem, termíny jsou zveřejňovány na internetu agentury CzechTrade, která je organizačně zajišťuje. MPO využívá i další možnosti k prezentování aktuálních informací o kontrole vývozu zboží dvojího použití – například právě seminář Dopravních novin a Svazu spedice a logistiky ČR s odborníky z Generálního ředitelství cel. „Firmy nás mohou kontaktovat telefonicky, ovšem to obvykle není příliš efektivní. Proto doporučujeme dotaz formulovat co nejpodrobněji písemně a zaslat ho na e-mailovou adresu oddělení mezinárodních kontrolních režimů dual@mpo.cz.
Účastníci seminář chválili
Dopravní noviny po skončení semináře hovořily s řadou účastníků. Zajímalo nás například, na jaké problémy u zboží dvojího určení speditéři často narážejí. „Za nejčastější problém považuji získávání potvrzení (od odesílatelů či příjemců zboží), že zboží není zařazeno do seznamu zboží dvojího užití, popřípadě povolení vývozu zboží dvojího užití. Stává se, že někteří drobní vývozci pořádně nevědí, co po nich požadujeme,“ uvedl Petr Mašek ze společnosti Maurice Ward & Co. „Seminář byl dobře připraven, zvláště jsem přivítal možnost konzultací s jednotlivými odborníky na problematiku prokazování zboží dvojího užití. Konkrétně pro mne bylo přínosné, kde přesně lze dohledat seznam zboží dvojího užití (respektive odkazy), což lze využít při jednání s vývozci,“ dodal Petr Mašek.
„Seminář nám pomohl zejména v tom, jak rychle identifikovat zboží dvojího užití podle přílohy I NR 428/2009. Přednášku zástupců celní správy již jsem jednou absolvoval, ale zopakování nebylo na škodu. Spíše mne zaujala přednáška zástupců Ministerstva průmyslu a obchodu ČR – Licenční správy, která osvětlila mechanismus získání licence pro vývoz zboží dvojího užití a podmínky pro její získání,“ řekl k semináři Martin Beneš ze společnosti Expeditors International ČR. Podle výkonného ředitele Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Jana Ekla je celní problematika tradičně velmi žádaným tématem pro semináře i pro práci pracovní skupiny SSL Celní záležitosti. Posuzování, zda se jedná o zboží dvojího užití, například zda je běžný kompresor zneužitelný třeba pro výrobu jaderných zbraní, je velmi složité. „Navíc v současné době ve světě probíhá mnoho vojenských konfliktů, zásilky do rizikových oblastí podléhají zvláštní kontrole a speditéři jsou při proclívání zásilek vystaveni velké odpovědnosti,“ uvedl Ing. Jan Ekl. „Určitě uvažujeme o dalším semináři v příštím roce. Témat v celní oblasti je dostatek a spolupráce SSL ČR, Dopravních novin a GŘC se ukázala být velmi přínosná,“ uzavřel Ing. Jan Ekl.
Pavel Toman