6. října 2014
Obchodní zastoupení americké globální firmy 3M v České republice působí více než 20 let. Z malých počátků se postupně rozrostlo na dnešní firmu 3M Česko se 150 zaměstnanci. Ohromná šíře sortimentu, která sahá od kancelářských potřeb přes reflexní materiály, fólie, ochranné pracovní pomůcky, elektrozboží až po výrobky pro zdravotnictví a telekomunikace, vyžaduje řadu specifických postupů pro distribuci a logistiku.
„Zásoby pro naše zákazníky jsou skladovány v centrálním skladu nedaleko polských Katovic. Tento sklad vykrývá většinu našich objednávek,“ uvedla ředitelka logistiky 3M Česko Božena Hrálová. „Zásoby jsou řízeny centrálně, pro stanovení jejich výše je podstatná informace od jednotlivých zemí, které jsou na tento sklad napojeny, o předpokládaných odběrech, zohledňuje se výrobní lhůta, dodací lhůta pro přepravu i historie prodejů. Naše produktové portfolio je široké, 3M vyrábí a prodává mnoho výrobků, které nejsou skladem. I toky těchto položek jsou nastaveny přes sklad v Polsku,“ dodala Božena Hrálová.
S důrazem na outsourcing
Distribuci z polské Dabrowe k zákazníkům zajišťuje pro 3M její logistický partner, firma Gebrüder Weiss. V jejích skladech 3M také drží pohotovostní zásoby pro takové obchodní scénáře, které z různých důvodů nemohou být realizovány přes centrální sklad. Přepravu si 3M nezajišťuje – a ani nikdy nezajišťovala – sama, neboť by to neodpovídalo její logistické strategii. Vše nechává na odbornících a přepravu plně outsourcuje. V České republice většinou využívá služeb GW, pouze v případě importů zboží z výroby či jiných dis-tribučních center mimo Polsko přicházejí ke slovu i další dopravci, například DHL.
Široký sortiment vyžaduje specifickou logistiku
„Vezmeme-li v úvahu strukturu naší firmy, je určitě jasné, že i naše logistika musí být specifická. Zjednodušeně řečeno: prodáváme sortiment od lokomotivy po špendlík, tomu i odpovídá různorodost našich obchodních a tím i logistických scénářů,“ vysvětlila Božena Hrálová. „Dodáváme jak zákazníkům v automobilovém průmyslu, kdy musíme plně respektovat normy ISO TS16949, požadavky na sledování šarží, nestandardní dokumentaci i balení, tak i do nemocnic, kdy jsou příjemci zboží sestřičky na odděleních,“ dodala ředitelka logistiky. Ve standardních objemech přeprav jsou podle jejích slov jak celokamionové zásilky, tak i dodávky malých balení. „A protože zákazníky 3M jsou prostřednictvím distributorů také například zubní ordinace, musíme mimo jiné splňovat i všechny legislativní požadavky na distribuci léčiv, protože menší část našich dentálních materiálů tvoří i skupina anestetik,“ dodala Božena Hrálová. Dodávání kancelářských potřeb do řetězců či velkým distributorům je zase typické požadovanými závozovými okny. Čas pro předání zboží je v těchto případech vymezen dnem i hodinou a logistika toto musí respektovat. Pro každý obchodní scénář si společnost 3M vytváří logistické řešení.
Propojení obchodu s logistikou
„Vzhledem k tomu, že 3M je v podstatě mnoho firem či divizí v jedné, je jasné, že propojení obchodu s logistikou je podmínkou pro to, abychom vůbec mohli dodávat. Bez pochopení potřeb trhu a zákazníků, bez vzájemné znalosti procesů to zkrátka nejde. Integrace logistiky do obchodu, to je myslím to, v čem jsme silní. Nejen obchodníci, ale i pracovníci logistiky mají obchodní cíle, i pracovníci z logistiky a ze zákaznického servisu znají své obchodní partnery často osobně, společné návštěvy obchodníka a logistika nejsou nijak výjimečné. Snažíme se tak budovat naše dobré a profesionální partnerské vztahy jak s interními klienty, kterými obchodníci pro nás jsou, tak i externě s dis-tributory a koncovými zákazníky,“ vysvětlila Božena Hrálová. „Vždy je však co zlepšovat, a to i když zdánlivě jde vše hladce, protože okolní svět se vyvíjí a my musíme být při tom. Momentálně a zcela konkrétně teď asi nejvíce řešíme dopad nedávné změny softwaru u našeho dodavatele v polském skladu. Vzhledem k šíři sortimentu dochází občas k chybám nastavení výrobku, ať už jednotek či balení, a my musíme napravovat, co se pokazilo.“
Logistika tak musí například vyřešit nejen konkrétní problém s dodávkou či s dokumentací, ale také identifikovat v systému chybu, která se stala, a reportovat ji tam, kde ji mohou napravit. „V této chvíli to není zrovna lehké, ale věřím, že i tuto výzvu zvládneme. Nový systém by měl ve svém výsledku přinést zjednodušení jednotlivých logistických operací a také transparentnost informací. V daném okamžiku budeme vždy vědět, co se právě s objednávkou děje na druhém konci světa, budeme moci poskytovat našim zákazníkům mnohem přesnější informace, než tomu bylo dosud,“ dodala Božena Hrálová.
Pavel Toman