25. června 2013
PRAHA (25.6.) – Český trh s mezinárodními zásilkami pokračuje v přerodu, který nastartovala globální ekonomická krize v roce 2008. Nyní, po pěti letech neustálého tlaku na snižování cen ze strany přepravců, však nastala zásadní přeměna – globální dopravci definitivně přestali být dostupní pro malé a střední firmy a jednorázovou přepravní poptávku. Logicky tak posílila role malých mezinárodních speditérů.
A to do té míry, že se pravděpodobně již letos stanou nejrychleji rostoucími hráči na přepravním trhu. Trend je jasně vysledovatelný na ekonomickém výkonu celého odvětví, jak potvrzuje Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex: „Změna je prokazatelná. Náš meziroční nárůst obratu mezi léty 2011 a 2012 byl téměř trojnásobný, již nyní jsme překonali obrat loňského roku," zmiňuje Michaljanič. Podle jeho slov je u konkurentů situace podobná.
Postupně se také ustaluje portfolio klientů, pro které je spedice žádanou alternativou globálních dopravců. V roce 2013 se jedná zejména o zakázky z automobilového, farmaceutického a IT segmentu a pak tradičně o společnosti s výrobními procesy realizovanými v Asii. Pro ty je tlak na cenu aktuální více než v minulých letech – v následujících měsících budou muset najít způsob, jak zachovat svojí marži v době rostoucích platů dělníků a přepravních nákladů jako takových.
Určitým specifikem trhu je fakt, že mezi úspěšnější speditéry patří spíše menší společnosti nepřekračující v definici Evropské unie velikost mikropodniku. Důvod je nasnadě. "V dnešní době není těžké pomocí pokročilých IT nástrojů jednotlivé zakázky obsloužit. Cílem úspěchu je pracovat s takovým business modelem, který nemusí speditérovi ponechávat vysokou marži a dovoluje udělat ústupek klientovi v podobě atraktivní slevy,“ domnívá se Michaljanič.