9. dubna 2009
Program prvního letošního zasedání Logistického klubu Svazu spedice a logistiky ČR v březnu naplnila především aktuální problematika současné finanční krize a hospodářské recese. Speditéři se na něm ovšem zabývali rovněž problematikou smluvních vztahů v logistice, vyslechli informaci
o curyšském kongresu FIATA (podrobnosti o zasedání světové spediční organizace na str. 4) a projednali některé organizační otázky spojené s přípravou valné hromady svazu. O zasedání klubu informoval jeho předseda Jan Kučera.
„Na každého dopadá současná situace jinak, to podle velikosti firmy a struktury poskytovaných služeb. Zejména jednostranné tržní zaměření na podniky automobilového průmyslu může dovést některé firmy až na samý okraj udržitelnosti na trhu,“ řekl Jan Kučera. Podle jeho slov se krize týká všech speditérů a logistických operátorů, nejhůře ji však pociťují ti, kteří provozují i vlastní dopravní prostředky, a jsou tedy současně dopravci.
Speditéři se na zasedání seznámili mimo jiné s tím, jak nepříznivá ekonomická situace v námořní dopravě ovlivňuje vývoj v navazujících přepravách a logistických službách. O poklesu výkonů námořní dopravy, souvisejících přístavních služeb v Hamburku a navazující vnitrozemské dopravě informoval Vladimír Doboš ze zastoupení Hafen Hamburg v Praze. „Také jsme nahlédli do problematiky řešení celosvětové nadbytečné kapacity v námořní dopravě,“ uvedl Jan Kučera.
Na zasedání Logistického klubu vystoupil prezident České logistické asociace Ing. Miroslav Rumler, CSc., který hovořil o tom, jak pokles poptávky po zboží ovlivňuje zásobovací i distribuční logistické řetězce. Zdůraznil zejména závislosti v poklesu výkonu nastavených řetězců a dopad používaných technologií na jejich efektivitu.
Spletité smluvní vztahy v logistice
„Speditér, česky tedy zasílatel, historicky uzavíral pouze zasílatelskou smlouvu o zajištění přepravy ve prospěch a na účet zákazníka. Dnešní svět se však poněkud změnil a moderní zasílatelská firma funguje v mnoha ohledech jako smluvní dopravce i jako logistický operátor,“
řekl Jan Kučera. Spediční firma uzavírá celou řadu dalších smluvních vztahů pojmenovaných v obchodním zákoníku, které však s přepravou nějakým způsobem souvisí. Jedná se například o smlouvu o přepravě věci, smlouvy mandátní a komisionářské na celní odbavení, smlouvu o skladování, kupní smlouvy a podobně.
„Mimo tzv. pojmenovaných smluv poskytuje zasílatel služby i na základě nepojmenovaných, individuálně sjednaných smluv. Jde například o nájem obalů a palet, vedení obalových kont pro odběratele našich zákazníků, mytí obalů, expediční a balící služby atd. Se zákazníkem tak mají firmy sjednáno až třeba šest smluv, ale u každé jsou jiné odpovědnosti, lhůty, limity náhrad a podobně. Jak se potvrdilo na jednání klubu, klienti vyžadují jednu smlouvu na komplexní služby,“ uvedl Jan Kučera. Protože se jedná o velmi důležitou a poněkud komplikovanou problematiku, speditéři se na zasedání dohodli, že budou konzultovat svazovou pracovní skupinu pro právní otázky a na příští zasedání klubu pozvou jejího předsedu JUDr. Miloše Pohůnka.
Také v diskusi zněla aktuální témata
„Nejvíce jsme samozřejmě diskutovali o hospodářském poklesu a o tom, jak která firma je či není schopna na tuto situaci reagovat,“
řekl Jan Kučera o dalším bodu programu Logistického klubu – diskusi. „Potvrzuje se, že pokud má zasílatel širší portfolio služeb, které zasahují i do logistiky, lépe tyto výkyvy zvládá. Trendem se patrně stává přesun zboží do skladů, což může mnohé speditéry těšit, ale obratovost zásob a z toho plynoucí logistické výkony jsou nízké. Navíc jde o přechodnou věc,“ dodal.
Podle jeho slov mají členové logistického klubu jasný názor na státní zásahy v silniční dopravě. Na přechodnou dobu by měl stát zastavit zavádění dalších stupňů mýtného a zákazu jízd a podpořit tak nákladovou konkurenceschopnost českých exportérů. „V diskusi zazněl rovněž názor, že by měl náš svaz více lobbovat za naše zájmy, a to jak na národní, tak evropské úrovni. A zazněly rovněž informace o situaci ve službách KEB – dvoumístné nárůsty z minulých let jsou v nenávratnu,“ řekl Jan Kučera.
Česká logistika v souvislostech
„Zemědělci a potravinářští zpracovatelé jsou dlouhodobě v kladných číslech, tuším, že loni s rekordním ziskem, a přesto dostávají od našeho státu další štědré dotace. Oni netvrdí, že jsou ve ztrátě, ale prostě chtějí stejně velké příspěvky, jako mají jejich kolegové za hranicemi,“ uvedl Jan Kučera další témata, o nichž speditéři diskutovali.
„V našich oborech vládne velmi silná konkurence a velmi mnoho malých a středních firem se ocitá ve ztrátě, z nichž některé by již měly na sebe prohlásit konkurz. A pokles poptávky stále pokračuje,“ řekl dále Jan Kučera. „Neobracíme se však na stát s prosbou o dotace, chceme pouze, aby stát neuváženými politickými zásahy, jako je mýto či zákazy jízd, ještě nezvyšoval firmám logistické náklady a nepřipravil tak o práci další profese. Osobně si dovedu představit i pomoc českým dopravcům ze strany státu například formou pomoci na půlroční přerušení leasingových splátek,“ dodal.
Současná situace je příležitostí pro spolupráci
Logistický klub Svazu spedice a logistiky ČR si podle svého předsedy uvědomuje, že pro české výrobní a obchodní společnosti se kvalitní a nákladově přijatelná logistika může stát významným nástrojem konkurenceschopnosti na evropských i světových výrobkových trzích. „Pro mnohé logistické operátory je současná situace i příležitostí, jak nacházet nové možnosti spolupráce a inovativní řešení. Bohužel řada zákazníků však v současné situaci očekává pouze nižší sazby za stejné služby,“ uzavřel Jan Kučera.