20. června 2015
Velké změny čekají všechny, kdo se nějakým způsobem účastní celního řízení. Dovozci i exportéři, celníci a celní deklaranti, ti všichni se budou muset naučit novému celnímu kodexu, který připravila Evropská unie. Kodex vstoupí v platnost za rok, 1. května 2016, což ovšem z hlediska adaptace pro firmy není dlouhá doba. Lze proto očekávat, že ne každý se na změny dokáže včas připravit.
Stávající celní kodex EU platí s určitými novelami již 23 let. Za tuto dobu se však řada věcí změnila a kodex již přestává vyhovovat současným podmínkám. Evropská legislativa musí reagovat na rozsáhlé a rychlé změny evropského prostoru a vývoj jak evropského, tak světového hospodářství. „Dlouho avizovaná a složitě připravovaná modernizace základních článků celní legislativy EU má již pevnější a určitější obrysy,“ uvedl k problému Stanislav Šuch, předseda celní pracovní skupiny Svazu spedice a logistiky ČR, která situaci pozorně sleduje. Svaz spedice a logistiky ČR na podzim zahájí informační kampaň, ve které bude vysvětlovat, co nová celní legislativa speditérům i všem ostatním přinese. „Délka období příprav modernizace celní legislativy EU je vyvolána složitostí této problematiky, a to jak ve společenském a legislativním, tak ekonomickém smyslu. Modernizovaná celní legislativa EU musí odrážet jak aktuální stav intrakomunitárních vztahů, tak pozici EU jako jednotného ekonomického prostoru vůči ostatnímu třetím zemím,“ dodal.
Probíhají závěrečné práce
Novelizovaný celní kodex EU (dále UCC) je již v podstatě orgány EU schválen a datum začátku jeho účinnosti je stanoveno na 1. květen příštího roku. Nový předpis stanovuje nejen základní rámec činnosti celních orgánů ve vztahu k EU, ale i cíle a nástroje pro uplatňování celní politiky EU. V současné době ještě probíhají závěrečné práce na dolaďování druhého základního předpisu modernizované celní legislativy, kterým je prováděcí předpis k UCC, čili pracovní návod, jak UCC a jeho jednotlivá ustanovení v celní praxi používat. Práce na tomto prováděcím předpisu by měly být ukončeny nejpozději v druhé polovině tohoto roku a prováděcí předpis by měl nabýt účinnosti spolu s účinností UCC.
„Dá se s jistotou očekávat, že modernizace evropské celní legislativy odstartuje v této oblasti řadu změn,“ řekl Stanislav Šuch. „Například můžeme očekávat, že železniční doprava již nebude osvobozena od poskytnutí zajištění celního dluhu. Také budou zavedena přísnější pravidla pro udělení povolení k provozování dočasného skladu, bude zrušen stávající celní režim aktivního zušlechťovacího styku v systému navracení a zrušen celní režim přepracování pod celním dohledem,“ dodal Stanislav Šuch. Před ukončením schvalovacího procesu u prováděcích předpisů je ale podle jeho slov zatím předčasné podrobněji popisovat nebo komentovat připravované změny. Přesto se již někteří stávající držitelé osvědčení AEO mohli na speciálních seminářích pořádaných GŘC například dovědět, že přístup ke zjednodušeným celním operacím (povolovací řízení) bude v novém legislativním prostředí pro držitele certifikátu AEO mnohem jednodušší.
Plná účinnost nového celního kodexu od 1. května 2016
O novém Unijním celním kodexu hovořil pro Dopravní noviny také tiskový mluvčí Generálního ředitelství cel mjr. Mgr. Jiří Barták. „Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013 ze dne 9. října 2013, kterým se stanoví celní kodex Unie (dále jen UCC), začalo být kvůli tvorbě a přípravě prováděcího a delegovaného aktu částečně účinné od 30. října 2013. UCC bude plně účinný od 1. května 2016,“ řekl Jiří Barták a dále vysvětlil, že dne 29. dubna 2014 bylo podle čl. 280 UCC přijato rozhodnutí č. 2014/255/EU, které ustanovuje Pracovní program celního kodexu Unie (Work Programme for Union Customs Code = UCC WP). Jeho účelem je podpora vývoje elektronických systémů, nastavení výměny informací mezi celními orgány a mezi hospodářskými subjekty a celními orgány, jakož i postupy pro výměnu a uchovávání informací. UCC WP koordinuje práce tak, aby členské státy přešly na elektronické systémy nejpozději do roku 2020.
Na celní kodex naváže nový celní zákon
„Předpokladem pro změnu v oblasti elektronizace je přijetí implementovaného a delegovaného aktu (UCC-IA a UCC-DA) v průběhu roku 2015, kdy tyto akty budou na konci roku 2015 doplněny dalším předpisem upravujícím postupy a použití nových systémů v průběhu přechodové doby, tzn. do roku 2020. S ohledem na rozsah změn vyplývajících z UCC a připravovaných prováděcích předpisů je podle výhledu legislativních prací vlády na rok 2015 plánována příprava nového celního zákona, jehož předmětem bude primárně adaptace na UCC a jeho prováděcí předpisy,“ dodal Jiří Barták.
Pavel Toman
(O novém celním kodexu a změnách, které přinese, budeme informovat také v dalších vydáních Dopravních novin.)