Německo

Speditéři se přou o novou podobu obchodních podmínek

Speditéři se přou o novou podobu obchodních podmínek

Všeobecné obchodní podmínky německých speditérů (ADSp) fungovaly již od roku 1927. Původně vznikly na základě dohody reprezentativních svazů. Aktuální jednací maraton mezi spedičními a logistickými asociacemi DSLV, BDE, BGA, HDE a německou obchodní a průmyslovou komorou DIHK o přizpůsobení podmínek nejnovější legislativě po dvou letech naprosto zkrachoval. Speditéři proto chtějí na trh uvést vlastní obchodní podmínky. Svaz DSLV je připraven poslední vydání z roku 2003 přepracovat, doplnit dodatky a vydat jako doporučení pro své členy.

Celá situace trh znervózňuje. Není například jasné, zda stávající ADSp je možné aplikovat na staré i nové kontrakty. Jasno by mohla přinést dohoda o smluvních podmínkách pro nákladní silniční dopravu, spedici a logistiku VBGL na platformě spolkového svazu spedice a logistiky BGL. Nejnovější VBGL existují v edici 2015 a pokrývají nejběžnější činnosti, které spediční, logistické a dopravní firmy provozují. Prostřednictvím stanovené maximální výše ručení dávají přiměřenou jistotu všem subjektům na trhu. Pokud by zohlednily nejnovější právní úpravu vycházející z reformy práva námořního obchodu, patřily by mezi nejmodernější podmínky pro dopravní, spediční i logistické podniky.

BGL má k návrhu VBGL výhrady

Do návrhu smluvních podmínek pro podnikatele v silniční nákladní dopravě, spedici a logistice VBGL se však pustil právě Spolkový svaz spedice a logistiky BGL, který jej označil za krajně nevyvážený z hlediska rozdělení rizik mezi zákazníky a dopravci/posky­tovateli logistických služeb. BGL je toho názoru, že jednostranně poškozují právě stranu autodopravců a provozovatelů logistických služeb. Podmínky DTLB vypracované společně některými zájmovými sdruženími přinášejí neomezené ručení za škody. Podle BGL by to vedlo k nepřiměřenému znevýhodnění spedičních a logistických firem. Svaz BGL se proto obrátí na spolkový antimonopolní úřad, aby přezkoumal, zda podmínky neporušují elementární pravidla fungování volné soutěže.

Problémy v dřívější baště solidnosti narůstají

„Pro mne, stejně asi jako pro většinu ostatních, je překvapující už ten fakt, že ,německá mašina‘ má další problémy. I v Německu sice preciznost v minulosti občas pokulhávala, ale se potíže objevují stále častěji. Vzpomeňme na zavádění mýtného systému před lety, jehož start byl několikrát odložen. Zákon o minimální mzdě v Německu, tzv. MiLog, je další nepřipravený projekt, a to po stránce legislativní i administrativní, a navíc je i špatně nastaven. Světem automobilismu v současnosti hýbe kauza ,dieselgate‘ a nyní se k tomu přidává i nejednotnost ve výkladu spedičních podmínek. Přitom německé výklady práva, soudní pře či například CMR nebo námořní právo jsou vždy brány jako precizní a jasné a slouží mnohdy našim hodnocením jako dobrý návod,“ uvedl k situaci v Německu výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Jan Ekl.

Zasilatelské podmínky SSL aktualizovány

Co se týče zasilatelských podmínek Svazu spedice a logistiky, vyzdvihl Jan Ekl činnost pracovní právní skupiny SSL pod vedením JUDr. Miloše Pohůnka, která podmínky zpracovala již v 2005 a potom je aktualizovala v souvislosti s vydáním nového občanského zákoníku (NOZ) v roce 2014. „Pro zvýšení informovanosti našich členů a všech spedičních firem, které podle Všeobecných zasilatelských podmínek (VZP) pracují, jsme zorganizovali již dva speciální semináře s komentářem, dotazy a vysvětlováním změn NOZ a s tím souvisejícími VZP. Oba semináře byly maximálně obsazeny pokaždé zhruba stovkou účastníků. A podobný seminář na téma NOZ a VZP připravujeme i na rok 2016,“ dodal Jan Ekl.

(lan)

spinner