9. dubna 2009
Švýcarský Curych v březnu přivítal pravidelné jarní zasedání světové Federace spedičních svazů (FIATA). Speditéři v sídle své organizace projednali řadu otázek, které jsou pro obor aktuální. Na programu jednání byla i nová Mezinárodní úmluva o přepravě zboží zcela nebo zčásti po moři, kterou připravila Komise OSN pro mezinárodní obchodní právo (UNCITRAL).
Speditéři si kladli především otázky, v čem je pro ně nová úmluva UNCITRAL výhodná. „Záměrem tvůrců bylo zahrnout do úmluvy i další činnosti, jako například překládku či manipulaci se zásilkami,“ uvedl výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky Ing. Jan Ekl, který se jednání zúčastnil. Úmluva nově postihuje také přepravy „door to door“ a oblast multimodální přepravy. „Nový dokument se označuje jako ,grand compromise‘, tedy velký kompromis, a z toho vyplývá, že s ním není každý spokojen, například proto, že úmluva zvyšuje odpovědnost dopravce. Nakonec je možné, že přes všechno úsilí o nové a jednotné podmínky zůstane ještě nějaký čas dobrou volbou používání konosamentu FIATA, který Svaz spedice a logistiky v ČR stále nabízí,“ dodal Jan Ekl.
Americká opatření s otazníky.
FIATA v Curychu dále jednala o nových podmínkách, které v lednu vydala americká celní správa. Speditéry nemile překvapily. Podle těchto podmínek by se logistické firmy mohly účastnit programu C-TPAT (Partnership Against Terrorism; Partnerství proti terorismu) pouze tehdy, jsou-li samy vlastníkem logistického zařízení, které používají.
Nesouhlas s novými podmínkami již vyjádřilo americké Sdružení dopravních zprostředkovatelů (TIA). Zasedání FIATA vyslovilo podporu TIA a požadavek na zahájení jednání na nejvyšší úrovni o vzájemném uznání C-TPAT a evropského certifikátu AEO (Authorised Economic Operator; oprávněný ekonomický subjekt).
„Problémy s náročnými americkými bezpečnostními požadavky se týkají také přepravy kontejnerů,“ řekl k tomu Jan Ekl. Problém představuje především americký požadavek na stoprocentní skenování kontejnerů. Speditéři s určitým napětím očekávali, jaké stanovisko v této otázce zaujme nová americká administrativa. Zatím se zdá, že i nově jmenovaná ministryně pro národní bezpečnost Janet Napolitanová má ke skenování podobný postoj jako její předchůdce – totiž že stoprocentní fyzická kontrola není možná. Protože však v americké administrativě stále probíhají změny, není možné s jistotou říci, jak budou v této věci Američané dále postupovat.
V Číně zatím pro speditéry nejasno.
Na pořadu jednání v Curychu byla i aktuální otázka zavádění předhlašovacího systému v Číně. Ačkoliv již nová pravidla v této zemi platí, ne-jsou dosud uplatňována. „To speditéři vítají, protože text těchto pravidel není zatím k dispozici v jiném jazyku než čínském,“ řekl Jan Ekl. Firmy podle jeho slov zatím neobdržely ani žádné informace o tom, kdo je povinen poskytovat patřičné údaje, ani nevědí, komu je třeba je předávat, a k dispozici nejsou dosud ani požadované postupy. „Vzniklá situace vytváří velkou nejistotu. Speditéři proto doufají, že čínské celní úřady budou o novém nařízení co nejdříve dostatečně informovat. V tuto chvíli jim nezbývá než hledat pomoc u partnerských firem v ČLR a v Hongkongu,“ dodal Jan Ekl.