16. října 2003
V logistice se již delší dobu traduje řada legend – například že nikoli velké firmy ovládají malé, ale že rychlé pohlcují pomalé. Toto rčení, které se nepochybně líbí mnoha podnikům střední velikosti, patří k oblíbeným bonmotům řady zahraničních logistických expertů. Studie „Top 100 v logistice“, kterou v září zveřejnilo německé společenství Logistika spolu s německým periodikem DVZ, však ukazuje, že na jeho pravdivost nelze příliš spoléhat. Následující výtah z této studie byl připraven podle informace pro Expresní klub Svazu spedice a logistiky ČR.
Výsledky studie jsou více než výmluvné – velké logistické firmy rostou rychleji než jejich středostavovská konkurence. V uplynulých čtyřech letech obrat deseti největších logistických podniků v Německu vzrostl o 30 procent, i když celkový dopravní a logistický objem stagnuje. Požírají tedy „velcí“ ty „malé“, anebo jsou „velcí“ zcela identičtí s těmi „rychlými"? V některých oblastech logistiky je velikost nejen předností, ale i předpokladem úspěchu. Platí to například o sítích v systémech přepravy kusového zboží a balíků či ve smluvní logistice, kde podle „Top 100“ trh nadále roste. V oblasti smluvní logistiky působí společnosti, se kterými se soutěží velice obtížně – jedná se o dceřiné logistické firmy velkých průmyslových a obchodních podniků. Má se tedy logistický střední stav smířit s tím, že bude z branže poskytovatelů logistických služeb pomalu, ale jistě vytlačen? Jistěže nikoli: studie ukazuje, že klasické podniky středního stavu nadále čile fungují v mnoha segmentech trhu, v národní dopravě uskutečňované vozidly s cisternovými a silovými nástavbami dokonce dominují. Také například na dílčím trhu národní všeobecné dopravy kusového zboží se v první pětce umístily tři kooperace středostavovských firem. Je však na pováženou, že růstové a zřejmě i nejziskovější trhy pro smluvní logistiku jsou takřka bez výjimky pevně v rukou velkých hráčů. Je zcela zřejmé, že pro střední stav je působení na trzích obtížnější. Při standardním výkonu nelze s výdělečností již příliš počítat a vstup na speciální a okrajové trhy je třeba dobře promyslet a připravit. Perspektivní však může být specializace na služby pro určitá odvětví. Přes mnohé nečekané závěry není „Studie Top 100“ zajímavou četbou pouze pro velké poskytovatele služeb, ale i pro střední stav. Pohled na zaktualizovanou logistickou mapu může pomoci při vyhodnocování logistických trhů i při strategickém plánování jednotlivých firem. (jk)