29. září 2005
Představenstvo Svazu dopravy České republiky se na přelomu srpna a září vydalo na podnikatelskou misi po veřejných logistických centrech v Německu, Dánsku a Švédsku. Jeho cílem bylo seznámit se se způsobem provozování a funkčností veřejných logistických terminálů, způsobem financování jejich výstavby a s podporou veřejného a privátního sektoru při jejich zakládání.
Německo: Kontejnerový terminál Altenwerder (CTA) Výstavba terminálu Altenwerder, který provozuje společnost HHLA Group, je v přístavu Hamburk vůbec nejrozsáhlejším stavebním projektem od druhé světové války. Celkem si vyžádala náklady ve výši přibližně 650 milionů €. Náklady na infrastrukturu a vybudování nábřežní zdi se v obou případech pohybovaly kolem 300 milionů €. Investice do dalších staveb v terminálu se očekávají ve výši přesahující 350 milionů €. HHLA Group očekává, že se objem překladu standardních kontejnerů v přístavu do roku 2010 zvýší na devět milionů TEU. V současnosti je CTA nejmodernější kontejnerový terminál na světě. Nejnovější technologie a vysoký stupeň automatizace zajišťují efektivní a rychlou expedici při nízkých nákladech. Terminál splňuje i přísné požadavky na bezpečnost. Ve skladišti kontejnerů je důsledně kontrolován vstup a pohyb všech osob. Kontejnery mezi portálovým jeřábem a skladišti přesouvají automaticky řízená vozidla AGV (Automated Guided Vehicle), která řídí tisíce čidel zabudovaných v zemi. Vlastní pokyn k jejich jízdě spolu s podrobnými údaji o trase se z řídicího střediska přenáší prostřednictvím rádia. Provoz terminálu řídí speciální software TLS, který kontroluje povely pro vozidla AGV, provádí výpočet nejlepšího umístění kontejneru a určuje chod portálového jeřábu tak, aby se eliminovaly nevyužité přejezdy bez nákladu. Garantem odborných prohlídek v Hamburku byl vedoucí pražského zastoupení společnosti Hafen Hamburg Marketing Bohumil Průša.
Brémy/Bremerhaven Z Hamburku se mise Svazu dopravy přesunula do přístavů Brémy/Bremerhaven. Tyto univerzální přístavy nabízejí moderní překladová zařízení pro všechny druhy zboží a kvalitní logistické know-how pro navazování a řízení dodavatelských řetězců. V Bremerhavenu se překládají především kontejnery a automobily a za své logistické centrum pro skladování a distribuci zboží si jej vybrala řada velkých průmyslových a obchodních koncernů. Zástupci Svazu dopravy navštívili veřejné logistické centrum GVZ, kterým je provedl jeho výkonný ředitel Michael Moehlmann. Firmy, které se nacházejí na území města, mají podle jeho slov značné potíže s dopravní obslužností a nemohou se dále rozšiřovat. Mnoho se jich proto rozhodlo přestěhovat do areálu veřejného logistického centra. Blízkost dalších firem v centru umožňuje dosahovat synergických efektů. Další výhodou je existence Rozvojové společnosti GVZE, která se stará o jejich další rozvoj. Velkou motivací pro přestěhování firem je výhodná cena pozemků v centru oproti cenám ve městě. Celková investice do areálu by měla dosáhnout 450 milionů €. Ze 40 procent se na ní podílí veřejný a z 60 procent soukromý kapitál. Ze speciálních ekonomických analýz vyplývá, že by se vložená investice měla vrátit šestinásobně. V posledních pěti letech jsou motorem růstu v přístavech Brémy/Bremerhaven výhradně kontejnerové přepravy a v důsledku zvyšování cen pohonných hmot a mýtného lze očekávat jejich další expanzi. Ucelené kontejnerové vlaky jsou pro spojení s vnitrozemím využívány pouze při vytížení v obou směrech, jinak jsou příliš drahé. Garantem odborných prohlídek v přístavech Brémy/Bremerhaven byl vedoucí pražské reprezentace Brémských přístavů Luděk Slabý.
Dánsko: APM Terminál A°rhus Jako další navštívila delegace Svazu dopravy dánský terminál A° rhus. Terminál nabízí opravárenskou dílnu, zařízení údržby přímo v doku, CFS, sklad, středisko pro balení a ukládání do laťových beden a distribuci. V terminálu je třikrát 500 metrů kolejí. Terminál s kapacitou přibližně 150 tisíc TEU je vybaven vyspělými terminálovými systémy NAVIS, ATS, IFS, TEKLOGIX.
Terminál Taulov Terminál kombinované dopravy Taulov je centrem veškeré intermodální dopravy v Dánsku včetně dopravy z Dánska do ostatní Evropy či v opačném směru. Vlakové spoje jsou v terminálu odbavovány 24 hodin denně. Povaha přepravy je kyvadlová a mezi jednotlivými terminály jsou pro ni pevně vyčleněné vagony. Provoz vlaků je ří-zen podle optimalizovaných harmonogramů. K dispozici jsou také speciální vagony pro intermodální provoz.
Dánsko/Švédsko: Přístav Kodaň/Malmö Další zastávkou na cestě
zástupců Svazu dopravy byl přístav Kodaň/ /Malmö. Přístav vznikl
1. ledna 2001 sloučením přístavních služeb v Kodani a Malmö.
Přístavní společnost CMP vlastní společnosti Malmö Hamn AB a Kobenhavns
Havn A/S. Logistické společnosti přístav a okolí využívají jako
základnu pro distribuci zboží na dánský a švédský trh, do ostatních
zemí na severu Evropy, do Polska i do Ruska. CMP je jedním z největších
severských přístavů pro překlad kontejnerů. Významnou roli v něm hraje
rovněž import nových automobilů či nafty.
Přístav nabízí tři miliony metrů čtverečních pro další výstavbu
logistických zařízení. V nedávné době v CMP otevřela terminál
automobilka Toyota a distribuuje z něj vozidla do celého skandinávského
regionu. Od loňského roku je v přístavu v provozu jeden
z nejmodernějších trajektových terminálů ve Skandinávii. Terminál
v ceně 380 milionů SEK má tři kotviště pro trajekty a je domovským
přístavem pro dopravní spoje na trasách Kodaň – Helsinborg – Oslo a
Kodaň – Trelleborg – Gdaňsk. V únoru roku 2003 byl v přístavu
otevřen také nový terminál pro překlad automobilů, který do plného
provozu vstoupil letos v lednu. Terminál byl vybudován nákladem
220 milionů SEK.
Účastníci mise měli možnost zblízka se přesvědčit o tom, jak funguje moderní logistika a jaké jsou její potřeby. Zhlédli moderní překladová zařízení pro všechny druhy zboží a seznámili se s vynikajícím know-how pro navazování a řízení dodavatelských řetězců. Takové logistické systémy však nejsou možné bez masivní investiční podpory, a to jak ze soukromého, tak i veřejného sektoru. Nárůst objemu dopravních toků je značný a podnikatelský subjekt, který nebude schopen s tímto trendem držet krok, nemůže očekávat výraznější úspěchy, konstatovali na závěr cesty představitelé Svazu dopravy ČR. (jet)