9. června 2005
Na přelomu dubna a května navštívilo předsednictvo Svazu spedice a logistiky ústředí Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA ve švýcarském Curychu, kde jednalo o aktuálních otázkách domácí i světové spedice. Představitelé SSL navštívili i Ženevu, kde se na půdě OSN setkali se zástupci Světové konference pro obchod a rozvoj (UNCTAD). Dále jednali také s představiteli Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) a dalších organizací. V curyšském sídle FIATA české návštěvníky přivítal generální ředitel této nevládní mezinárodní organizace Marco A. Sangaletti. Krátce představil organizaci, která je podle jeho slov v současnosti největším mezinárodním sdružením speditérů. FIATA sdružuje 91 národních svazů speditérů z 81 zemí, které zastupují na 40 tisíc spedičních a logistických firem a dalších 460 individuálních členů ze 150 zemí. Organizačně se sdružení dělí do tří institutů (letecký, celní, intermodální) a dále do pěti poradních odborů. Členové FIATA vytvářejí čtyři regionální konference (africko-středovýchodní, americkou, asijsko-pacifickou a evropskou) a setkávají se dvakrát do roka – vždy během zasedání vedoucích orgánů FIATA v Curychu a na světovém kongresu FIATA. Cílem pravidelných setkání je zabývat se otázkami, které jsou pro daný region specifické. Každým rokem se pak koná světový mezinárodní kongres FIATA, kterého se účastní až 1500 osob. V letošním roce se světová spedice sejde v září v Moskvě, uvedl Marco A. Sangaletti a vyzval české speditéry k hojné účasti na vrcholném se-tkání. V sídle FIATA jednal SSL rovněž s vedením švýcarského spedičního svazu Spedlogswiss. Jeho zástupce Thomas Schwarzenbach českou delegaci informoval o struktuře a činnosti svazu, který sdružuje 250 členských firem. Thomas Schwarzenbach hovořil mimo jiné o problematice silničního mýtného v Švýcarsku, o vývoji vztahu své země k Evropské unii a seznámil návštěvníky z ČR se systémem vzdělávání ve spedičním oboru.
Jednání pokračovala v Ženevě Další jednání vedlo předsednictvo SSL v Ženevě, kde navštívilo sídlo Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU. Generální tajemník unie Martin Marmy uvedl nejprve několik čísel o své organizaci – IRU založilo v roce 1948 v Ženevě osm evropských zemí, nyní má již 176 členských svazů silničních dopravců ze 67 zemí celého světa. Unie se zabývá řadou otázek spojených se silniční dopravou. V současné době mezi její priority patří i úsilí o udržitelný rozvoj; vychází při tom ze závěrů světového summitu v Riu de Janeiro v roce 1992. Další prioritou je oblast usnadňování silniční dopravy, v níž IRU klade důraz na harmonizaci předpisů, celních formalit a dopravních smluv v jednotlivých členských zemích. Martin Marmy dále hovořil o některých aktuálních otázkách, mezi něž patří například situace v kamionové dopravě mezi Čínou a Evropou, neboť už dnes na této trase jezdí tisíce kamionů. Jinou diskutovanou otázkou je zavádění digitálních tachografů – IRU v tomto případě zastává názor, že zavedení je třeba odložit, neboť všechny země na tuto změnu dosud nejsou dostatečně připraveny. IRU rovněž zajišťuje odbornou výchovu pracovníků v silniční dopravě. V rámci Akademie IRU působí 28 institutů, které udělují mezinárodně uznávané diplomy.
OSN a její organizace Maraton jednání pokračoval v ženevském Paláci národů, který je nejen jedním ze tří hlavních středisek činnosti OSN (další jsou ve Vídni a v New Yorku), ale také sídlem řady institucí této světové organizace. Mezi ně patří i Konference OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD), s jejímiž zástupci rovněž jednala i česká delegace. Podle slov ředitele odboru pro obchod a logistiku UNCTAD Petera Fausta klade organizace již tradičně důraz nejen na otázky obchodu, ale také dopravy. V této souvislosti Peter Faust vyzdvihl již třicetiletou spolupráci s FIATA, kterou označil za „velmi dobrou“. Významná je pro nás problematika elektronického cla, uvedl dále Peter Faust. V této souvislosti hovořil o celním elektronickém deklaračním systému ASYCUDA (Automated System for Customs Data) a o jeho využívání v řadě zemí. Systém je použitelný pod různými operačními systémy (Windows, Linux, Solaris) a dokáže spolupracovat s řadou databází.
Návštěva hospodářské komise Evropská hospodářská komise OSN (EHK) byla poslední institucí, kterou zástupci českých speditérů navštívili. Vedoucí sekce mezinárodní dopravy EHK Martin Magold uvedl, že cílem této organizace založené v roce 1947 je podpora hospodářské spolupráce mezi evropskými zeměmi a USA. EHK usiluje o vytváření mezinárodních předpisů a standardů nejen ekonomických, ale například i z oblasti zemědělství, životního prostředí, energetiky či dopravy. Mezi úmluvy EHK pokrývající oblast dopravy patří například TIR, CMR, AETR či ADR. Tyto úmluvy rovněž upravují například oblast dočasného dovozu a vývozu motorových vozidel, kontejnerů a náhradních dílů. Martin Magold dále hovořil o problematice spojené se standardizací silničních značek, neboť EHK působí i v této oblasti. První značky se na silnicích objevily již před sto lety, dnes je jich kolem dvou set. Jinou důležitou oblastí, v níž EHK působí, je spolupráce členských zemí OSN při homologaci motorových vozidel. Martin Magold při této příležitosti ocenil práci přítomného výkonného ředitele SSL Jiřího Kladivy, který po několik let působil v dopravní divizi EHK. Pavel Toman