29. listopadu 2013
Vrcholnou událost zažila světová spedice a logistika v druhé polovině října v Singapuru, kde se uskutečnil mezinárodní kongres Federace spedičních svazů (FIATA). Singapur federace zvolila, neboť tento ostrovní městský stát v jihovýchodní Asii je významným centrem asijského i světového obchodu. Za české speditéry a logistiky se světového kongresu zúčastnili zástupci Svazu spedice a logistiky ČR.
Volbě místa odpovídalo i motto kongresu „Odrazový můstek pro Asii, spojujeme svět“, pod nímž speditéři a logistici z celého světa jednali o aktuálních otázkách, které jejich obor globálně i lokálně trápí. Význam akce podtrhla vysoká účast zástupců globálních firem, odborníků a řady politiků. „Na kongresu FIATA v Singapuru mne zaujal především velký důraz na ekonomická očekávání, která světová spedice spojuje s hospodářským růstem v Asii, a zejména v Číně,“ uvedl výkonný ředitel SSL ČR Ing. Jan Ekl, který se na zasedání do Singapuru vydal spolu s prezidentem SSL ČR Ing. Martinem Drábkem. „Ať už to bylo v ekonomické části kongresu nebo když delegáti vyslechli připomínky zástupců Světové banky. A sami Číňané doslova imponovali přednáškami a prezentacemi rozvoje dopravních sektorů a ekonomického růstu v zemi, čínských investic do přístavů a podobně,“ dodal Ing. Jan Ekl.
V průběhu zasedání bylo zřejmé, že účastníci v budoucnu očekávají nejen další rychlý růst Číny, ale také Indie. V řadě vystoupení zazněla očekávání spojená s asijským ekonomickým boomem, který by se měl stát hrází proti případným dalším problémům, které světovou ekonomiku podle některých názorů v příštím roce čekají. Ovšem většina speditérů věří – alespoň podle toho, co zaznělo v Singapuru – že ve světě poroste spotřeba. A ekonomické oživení přinese speditérům nové zakázky. Růst spotřeby by měla zažít nejen Severní Amerika, ale i Evropa, domnívají se ekonomičtí odborníci. „U řady vystoupení předvídajících ekonomický růst jsem však získal pocit, že přání je u nich tak trochu otcem myšlenky. Všechny tyto myšlenky měly svá významná ,kdyby‘. Nicméně zejména v zasedání kongresových výborů se stále opakovala představa, že ,Asie vytáhne svět z ekonomické recese‘,“ řekl dále Ing. Jan Ekl. Za vysloveně pozitivní lze podle jeho slov označit skutečnost, která byla na kongresu FIATA z vystoupení řady podnikatelů i politiků zřejmá. „Svět pochopil, že logistika je součástí velkého světového byznysu a že mezinárodní doprava a logistika určitě velkou měrou přispějí k oživení, ve které všichni věří,“ řekl Ing. Jan Ekl.
Rostou nové dopravní cesty
Poptávka po dopravních a logistických službách mezi Evropou a Asií rozhodně roste, uváděli účastníci kongresu. Jejich pohled na situaci potvrzovaly i zprávy o nových dopravních trasách. Na kongresu se mimo jiné hovořilo o tzv. Severní mořské cestě, po které letos v srpnu Čína vypravila obchodní loď ze svého přístavu Dalian do evropského Rotterdamu (viz např. DN 36/13 a 38/13). Obrovský potenciál této cesty pro přepravu zboží mezí Čínou a Evropou čeká na své využití. O rostoucím tlaku na nové způsoby dopravy svědčí také již dvě fungující železniční nákladní spojení mezi Čínou a Evropou. Dále například Istanbul v říjnu otevřel nový železniční tunel pod Bosporem. Tunel spojuje Evropu s Asií a odborníci očekávají, že právě tudy by mohlo vést budoucí pravidelné železniční spojení na Dálný východ.
„Severní mořská cesta je spíše pokus, který na sebe zatím nestrhne významnou část zboží přepravovaného po moři. A stejně je to se železnicí. Dosud stále 95 procent kontejnerových přeprav putuje tradiční cestou po moři,“ zdůraznil Ing. Jan Ekl. „Ovšem všechno musí nějak začít. Věřím, že v dohledné době by nikoli nevýznamná část zboží mohla být z Asie do Evropy přepravována po železnici. Závisí to ovšem také na politické situaci v zemích, kudy železnice prochází,“ doplnil Ing. Jan Ekl.
Důležitá byla práce ve skupinách
Zasedání skupiny FIATA pro bezpečnost (ABSM, Advisory Body Security Matters) sledovalo důležité otázky bezpečnosti v mezinárodní přepravě zboží a především možnost ohrožení ze strany teroristů. Protože Asie se stále potýká s pirátskými přepady obchodních lodí, logistici společně s odborníky na bezpečnost hledají možné způsoby ochrany a obrany proti takovýmto nájezdům. Bezpečnost není jen kontrola a skenování zásilek, ale především komunikace a předávání ověřených informací – to zdůraznila ve svém příspěvku Jolene Jerard z Institutu pro sledování terorismu a politického násilí.
Pracovní skupina Právní záležitosti (ABLM) přivítala jako významného hosta Amera Durraniho z The World Bank Group (Skupina Světové banky, WBG). Amer Durrani ocenil spolupráci FIATA s WBG a zdůraznil význam spolupráce se Světovou bankou při logistických projektech zejména v Asii. V následné diskusi speditéři hovořili o tom, co FIATA jako rozhodující partner pro logistickou scénu světa může a má udělat. FIATA může hrát – a již hraje – vitální a hlavní roli v podpoře a rozvoji logistiky nejen v rozvinutých zemích, ale především tam, kde se dopravní a logistická infrastruktura začíná budovat, shodli se speditéři. FIATA může také prostřednictvím svých členských asociací v jednotlivých zemích nabízet a implementovat osvědčené postupy v logistice.
„Velký zájem tradičně budilo zasedání pracovní skupiny pro vzdělávání (ABVT). Její úkolem je podpora a vzdělávání spedičního dorostu světa,“ uvedl Ing. Jan Ekl, který sám ve Svazu spedice a logistiky ČR po řadu let podobnou pracovní skupinu vedl. V čele „světové“ vzdělávací skupiny stojí Thomas Sim ze Singapuru za aktivní asistence Ivana Liptugy z Ukrajiny. „Oba mladí odborníci vedou svou skupinu velmi úspěšně. Vedle konferenčního zasedání pořádají velmi oblíbené otevřené fórum, kde si účastníci vyměňují zkušenosti ze systémů vzdělávání v jednotlivých zemích,“ dodal Ing. Jan Ekl. FIATA rovněž organizuje populární soutěž pro mladé speditéry, jejíž účastníci soutěží v konkrétních úkolech z logistické praxe.
Valná hromada delegátů FIATA na kongresu v Singapuru zvolila předsednictvo a nové širší představenstvo federace. Novým prezidentem se stal Francesco Parisi z Itálie. Nahradil Singapurce Stanley Lima, který bude nyní pracovat jako viceprezident. Jeho předchůdce Jean-Claude Delen z Belgie se stal hospodářem FIATA, v pozici generálního tajemníka byl potvrzen Němec Heiner Rogge. Předsednictví doplnili tři zvolení odborníci z Asie – Babar Badat z Pákistánu, Suwit Ratanachinda z Thajska a Huxiang Zhao z Číny.
Ačkoli se řada zemí dosud nevymanila z hospodářské stagnace, v některých částech světa jsou oživení a růst nepopiratelné. Speditéři a jejich světová organizace chtějí využít příležitostí, které jim zejména v Asii současná situace skýtá, aby dokázali sledovat pozitivní trendy a odpovídat na rostoucí poptávku po přepravních službách. „Dříve se hovořilo o ,asijských tygrech‘ a dnes svět čeká, že tito tygři – především Čína – vycení tesáky a přispějí velkou měrou ke zlepšení celkového stavu ekonomiky světa a byznysu,“ dodal Ing. Jan Ekl.
V příštím roce se zástupci světové spedice a logistiky sejdou opět v říjnu na kongresu, tentokrát v tureckém Istanbulu. S mottem „Udržitelný růst v logistice“ budou hledat další cesty, kterými se logistika a spedice mohou angažovat v hospodářském rozvoji světa. Město na hranici mezi Evropou a Asií se tak stane symbolem obchodního a dopravního spojení obou kontinentů.
Pavel Toman