17. října 2015
Letošní světový kongres Mezinárodního sdružení speditérů a logistických firem FIATA, kterého se v tchajwanském Tchaj-peji zúčastnilo zhruba tisíc delegátů ze všech koutů světa, jasně ukázal, že setkání a zasedání „face to face“ stále hraje velkou roli ve vzájemném obchodu, názorové výměně a projednávání otázek spedičního a dopravního oboru. Internetová komunikace je sice rychlá a jasná, nicméně vztahy a názory se stále nejlépe utvářejí při společném jednání.
Novým prezidentem sdružení FIATA se na další dva roky stal zástupce Číny Huxiang Zhao, který nahradil Francesca Parisiho. Čína hraje ve světové spedici a velmi důležitou úlohu (vedle role největšího výrobce zboží), a tak se již dlouho prosazuje se svými názory a informacemi. Je logickým závěrem, že se čínský delegát dostal až na nejvyšší post jedné z největších nevládních organizací světa. Volební období prezidenta je dvouleté bez možnosti opětovného zvolení. Po svém zvolení v krátkém projevu prezident Zhao potvrdil své záměry rozšířit spolupráci členů FIATA a dovést náš obor k nejvyšší kvalitě služeb.
Schválení rotterdamských pravidel je v nedohlednu
Jedním z témat jednání kongresu byla rotterdamská pravidla, která by mohla jednoho dne nahradit úmluvy provázející námořní přepravu (Haag–Visby, Hamburg, COGSA v USA). Je třeba říci, že tento proces bude velmi dlouhý, asi jako když Alexander Dumas píše další díly Mušketýrů „po dvaceti letech“. Potřeba 20 zemí, které musí ratifikovat smlouvu, je zatím naplněna jen dvěma státy, Španělskem a Togem, ostatní čekají, jak se rozhodnou Spojené státy a Velká Británie. Ty zase čekají na výsledky svých voleb a mají jiné prio-rity. USA byly v počátku největším iniciátorem této nové úmluvy, a teď trochu brzdí celý postup. Čína se staví zatím otevřeně nesouhlasně, takže další díl bude zřejmě ještě po deseti letech!
Důraz na vzdělávání mladých
Nejaktivnější skupinou v rámci FIATA je dlouhodobě komise pro vzdělávání ABVT vedená mladými představiteli dynamické spedice, Singapurcem Thomasem Simem a Ivanem Liptugou z Ukrajiny. Letos byla vítězkou soutěže mladých speditérů vyhlášena Daniela Smal ze Zambie.
Novým předsedou silniční skupiny v rámci MTI je Slovák
Druhou velmi sledovanou a při jednáních navštěvovanou skupinou je MTI – Multimodal Transport Institut. Multimodální doprava je dlouhodobě nadějí na řešení přetlaku silničních přeprav. MTI je složeno ze tří skupin. Námořní vede Jens Roemer z Antverp, železniční Ivan Pet-rov z Bulharska a silniční dosud vedl Kostas Sandalcidis z Řecka. Předseda silniční skupiny v Tchaj-peji oznámil, že se rozhodl odejít do důchodu, svého nástupce našel v osobě Tomáše Suhanyiho ze Slovenska. V silniční skupině má ČR svého zástupce prostřednictvím Martina Macha ze společnosti Bohemia Cargo, který je zdrojem aktuálních informací z jednotlivých zasedání.
FIATA je světové sdružení spedičních a logistických organizací, které vzniklo v roce 1926 ve Vídni. Zastupuje speditéry ve všech důležitých organizacích světa (Mezinárodní obchodní komoře ICC, Asociaci leteckého transportu IATA, Světové obchodní organizaci WTO či Mezinárodní unii silniční dopravy IRU). Každoročně se konají dvě zásadní zasedání – jarní v sídle FIATA v Curychu a podzimní světový kongres, který se koná vždy v jiné zemi. V posledních letech se střídají poměrně exotické destinace – loni byl kongres v Singapuru, letos na Tchaj-wanu, příští rok bude v Dublinu, v roce 2017 v Kuala Lumpuru.
Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR