„Míra spolupráce mezi spedičními firmami je V ČR velmi nízká“

Tomáš Žídek (Lagermax spedice a logistika) pro DN

V roce 1993 vstoupil do české zasilatelské společnosti Drusped padesátiprocentním podílem rakouský poskytovatel spedičních a logistických služeb Lagermax Salzburg. O tři roky později získal ve firmě stoprocentní podíl. O tom, jak si dnes vede Lagermax v České republice a jaké jsou jeho záměry do budoucna, s námi hovořil ředitel společnosti Lagermax spedice a logistika, s. r. o., Tomáš Žídek.

„Jak byste charakterizoval současné postavení Lagermaxu na českém trhu?“ „Po vstupu České republiky do Evropské unie před dvěma lety jsme hledali cesty, jak nahradit výpadek, který nám vznikl velkým snížením příjmů z celní činnosti. Provedli jsme proto velkou restrukturalizaci služeb. Definovali jsme si, jaký zákazník nás zajímá a co vlastně chceme nabízet. Orientovali jsme se na takové služby, které velké globální koncerny kvůli své velikosti neposkytují. Tato strategie nás však automaticky tlačí do stále větší specializace na konkrétní produkt. Z firmy jsme proto vyčlenili některé aktivity. Například vyčleněním servisu náhradních dílů pro automobilový průmysl vznikl Lagermax AED Czech, který patří ke špičce v daném oboru. Nebo jsme pro produkt stěhování, který rovněž nabízíme, založili firmu ABL movers, která se specializuje především na zahraniční klientelu a větší stěhovací projekty. Dále jsme si řekli, že jako firma Lagermax spedice a logistika bychom se kromě klasických spedičních služeb, kde jsme posílili návaznost na síť Lagermaxu v Evropě, rádi soustředili zejména na nabídku outsourcingu. To znamená, že dnes zákazníkům nabízíme nejen přepravu a skladování zboží, ale i další doplňkové služby, jako například balení, kompletaci, převzetí definované činnosti ve výrobním závodě a podobně. Orientovali jsme se na takové služby, které velké globální koncerny kvůli své velikosti neposkytují Pod vedení Lagermax Česká republika patří i slovenský Lagermax, kde nabízíme stejný servis jako v České republice.“ „Nakolik dnes slyší domácí firmy na nabídku outsourcingu logistických služeb?“ „To je různé. V drtivé většině firem vědí, o co se jedná. Je však také pravda, že v různých společnostech si pojem outsourcing vykládají různě, a to především z hlediska rozsahu činností, které chtějí předat logistickému partnerovi. Máme například projekt, kdy dodáváme díly přímo na výrobní linku, kde se montují motory. Jiný zákazník zase požaduje balení zboží na speciálních strojích a podobně. Do budoucna předpokládáme, že zájem o outsourcing logistiky neustále poroste.“ „Zaznamenáváte v Lagermaxu nedostatek kvalitních zaměstnanců pro spedici a logistiku, na nějž si poslední dobou spediční firmy stěžují?“ „V Lagermaxu máme poměrně nízkou fluktuaci zaměstnanců, někteří jsou u nás již řadu let. Ale samotná zkušenost nestačí, je třeba, aby si zaměstnanci také zvyšovali kvalifikaci formou různých odborných školení. Nebráníme se ani možnosti studia při zaměstnání. Máme případy, kdy zaměstnanec díky individuálnímu studijnímu plánu studoval vysokou školu a zároveň u nás pracoval a pracuje i nyní. Tím se nám daří vytvářet a udržovat tým kvalitních zaměstnanců. Zákazníkům nabízíme nejen přepravu a skladovaní zboží, ale i další doplňkové služby Uzavřeli jsme například smlouvu s Vyšší odbornou školou, která k nám své studenty posílá na praxi. Snažíme se těmto mladým zájemcům o spedičně-logistický obor dávat skutečně odbornou a zodpovědnou práci. A právě z těchto praxí se nám již rekrutovala řada velmi dobrých zaměstnanců. Za nedostatkovou však v této době považuji profesi skladníka. V Praze pro nás dnes pracuje 130 zaměstnanců z celkového počtu 170 v ČR a na Slovensku pracuje 65 zaměstnanců.“ „Jak dopadl pro Lagermax v ČR loňský rok?“ „Zatím ještě nemám k dispozici konečná čísla, ale z předběžných výsledků vyplývá, že jsme plán splnili. Míra růstu se samozřejmě různí podle jednotlivých činností, negativně nás postihl třeba nedostatek dopravní kapacity na trhu, což vedlo ke zvyšování nákladů. V letošním roce očekáváme podstatně lepší výsledky v oblasti spedice. Před rokem se český Lagermax stal zástupcem německého systému 24 plus pro Českou republiku. Produkt 24plus se začíná stále více prosazovat, za loňský rok jsme zaznamenali stoprocentní nárůst a stejného výsledku bychom rádi dosáhli i letos.“ „Hodláte posílit své sklady v ČR o další zařízení?“ „V letošním roce bychom v souvislosti s růstem naší činnosti chtěli jak v ČR, tak na Slovensku rozšířit síť poboček. Dříve jsme mívali více filiálek, ale zjistili jsme, že jejich efektivita není pro firmu naší velikosti dostatečná. Síť poboček jsme proto snížili na dvě – v Praze a v Brně. Případné další investice chceme spojit vždy s konkrétním projektem, respektive zákazníkem. V této souvislosti nás hodně láká ostravský region a východ Slovenska, neboť směřování na východ je v souladu s filozofií celého Lagermaxu.“ „Co pokládáte za největší problém spedičně-logistického oboru?“ „Problémů v oboru je více. Pokud bych ho měl však vidět z pohledu středně velké společnosti, uvedl bych velmi nízkou míru spolupráce mezi spedičními firmami. Například v Německu nebo Rakousku je kooperace konkurentů na konkrétních projektech běžná. Dosahují tak velkého snížení nákladů a tím i vyšší výnosnosti jednotlivých obchodů. Domnívám se, že by se tak dalo bojovat proti stále se zvyšujícímu růstu jak dopravních, tak i režijních nákladů. Velkým rizikem je také sílící měna. U služeb fakturovaných do zahraničí, pokud není smluvně ošetřena změna kurzu, tak dochází k nepoměru mezi snižující se hodnotou zahraniční měny v korunách a stoupajícími náklady v tuzemsku. Zřetelný příklad vidíme nyní na Slovensku. V oblasti personální považuji za problém nedostatek kvalitních skladníků vzhledem k narůstající skladové kapacitě v ČR. Základem úspěchu každé logistické firmy je fungující tým a dobrý skladník do něj určitě patří. A nesmím zapomenout ani na mýto. Pro některé společnosti se může nový systém placení mýtného stát problémem, a to tehdy, když nebude možné ho plně přefakturovávat na konečného zákazníka. Odborné studie v Německu dokázaly, že nepřenesení těchto nákladů může způsobit spedičním a dopravním firmám i existenční problémy, což se také v mnoha případech potvrdilo. Zde vidím velký přínos Svazu spedice a logistiky ČR, jehož speciální pracovní skupina připravila potřebné kalkulace, sazebníky a informační materiály.“ „Jaké plány má Lagermax v ČR do budoucna?“ „Chtěli bychom si udržet pozici středně velké soukromé firmy a věnovat se těm zákazníkům, kterým jsme schopni nabízet takové služby, které jim vyhovují. Hodláme se dále ubírat směrem projektů šitých zákazníkovi na míru v oblasti outsourcingu. To se nám již osvědčilo a považujeme se v této oblasti za specialistu. Dalším naším cílem je zefektivnit naši práci pomocí nových technologií, do kterých nyní hodně investujeme. Umožňuje nám to držet krok s konkurencí a nabízet zákazníkovi vysoký standard a kvalitu podtrženou individuálním přístupem, tak typickým pro firmy s rodinným zázemím.“

Pavel Toman

spinner