Transformace ŘSD

Transformace ŘSD na státní podnik přinese úspory a další stabilizaci resortu

Transformace ŘSD na státní podnik přinese úspory a další stabilizaci
resortu

PRAHA (4.12.) – Důležitým milníkem v nastolení transparentního financování české silniční sítě, které zamezí korupčnímu chování, by se měla stát transformace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) z příspěvkové státní organizace na státní podnik.

Jejím cílem je vytvořit subjekt, který dokáže v nejbližších letech zefektivnit svou činnost, bude moci čerpat dluhové prostředky a s jejich pomocí zajistit efektivní správu dálniční sítě, včetně kofinancování zdrojů EU v letech 2014 – 2020. Proces transformace by měl být zahájen k 1. lednu 2013.

Ministerstvo dopravy už dříve poukázalo na řadu chybných kroků, které poškodily reputaci celého sektoru. Dodnes má ale v řadě případů svázané ruce. Na českých dálnicích tak docházelo k paradoxní situaci, kdy nejdůležitější úseky naší páteřní sítě byly připraveny hůře než úseky méně významné, protože nešlo realizovat stavby, které nebyly investorsky připravené.

„Pokud se s transformací nezačne od ledna 2013, ve střednědobém horizontu by mohlo dojít k rozsáhlým dopadům na dopravní infrastrukturu v ČR – ohrožení zahájení čerpání prostředků EU v nové finanční perspektivě 2014 – 2020 z důvodů nedostatku prostředků na národní kofinancování,“ prohlásil odstupující ministr dopravy Pavel Dobeš.

Primárním cílem je vytvořit subjekt, který dokáže v nejbližších letech zefektivnit svou činnost snížením množství outsourcingu, bude moci čerpat dluhové prostředky a s jejich pomocí zajistit efektivní správu dálniční sítě, včetně kofinancování zdrojů EU v letech 2014 – 2020. Aby nedošlo k navýšení dluhu a deficitu veřejného sektoru, je vhodné vytvořit právě státní podnik, který bude zajišťovat rozvoj, výstavbu, modernizaci, správu, údržbu a opravy dálnic a ostatních dnes výkonově zpoplatněných silnic I. třídy.

Výše úspor jen v oblasti nákladů na outsourcing se bude pohybovat na úrovni 100 až 200 milionů Kč ročně, přičemž celkový proces transferu do nového státního podniku by měl přijít na 50 až 100 milionů Kč. Uvedená částka by měla pokrývat činnosti na poradenské služby, právní servis, ekonomicko-daňové služby a operativní náklady související s běžným provozem a výkonem činností vlastními zaměstnanci. Podrobnější specifikace, včetně finančního plánu, budou součástí business plánu, který bude připraven v prvním období po schválení projektu vládou.

Řešením vedoucím k odstranění stávajících nedostatků je i s přihlédnutím ke zkušenostem z okolních zemí provedení transformace stávající právní formy ŘSD na obchodní společnost, konkrétně státní podnik, spravující zpoplatněnou část pozemních komunikací a hospodařící s příjmy z tohoto zpoplatnění. Uvedená forma umožní transformovat ŘSD v co nejkratším čase, při minimálním rozsahu legislativních změn, při zachování nezbytné integrity sektoru dopravy a bez dalšího navyšování veřejných výdajů a dluhů.

Předkládaný materiál transformace ŘSD je nyní v meziresortním řízení. Vychází z dlouhodobé vize Ministerstva dopravy týkající se možného zefektivnění zajištění dopravní infrastruktury. V rámci projektu „Vypracování dlouhodobého modelu dopravní infrastruktury“ byly i na základě analýzy zahraničních zkušeností navrženy tři základní varianty možného řešení. Varianta právní formy ŘSD jako akciové společnosti vzniklé na základě speciálního zákona a varianta obchodní společnosti dle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku ČR, byly vyhodnoceny jako méně vhodné především z důvodu vyšší časové a legislativní náročnosti i s ohledem na naplnění cílů.

spinner