24. listopadu 2005
Moderní telekomunikační systémy se stále více prosazují také
v dopravě, a to jak v silniční, tak například v železniční. Zejména
na silnici je úkolem telematiky, jak se tyto systémy souhrnně nazývají,
šetřit čas i peníze a v první řadě zajistit maximální bezpečnost
všech účastníků silničního provozu. Jelikož význam telematiky stále
stoupá, nebylo náhodou, že právě jí byl věnován i jeden z klíčových
seminářů brněnského veletrhu Transport a Logistika na začátku října.
Pod slovem telematika si lze představit všechny systémy určené pro
řízení a usměrňování dopravy či řešení její bezpečnosti a
plynulosti. Motoristům mohou tyto systémy pomoci při rozhodování o trase
před započetím jízdy, jejich prostřednictvím mohou řidiči dostávat
během jízdy důležité informace například o vzniklých překážkách
v provozu nebo o nebezpečích a nehodách. V případě nehody pak
telematika pomůže jak zraněným, tak záchranářům. Stát vytváří
pravidla Podle ředitele odboru strategie ministerstva dopravy Ondřeje Jaška
schválila vláda v červenci strategii dopravní politiky pro léta 2005 až
2013, která obsahuje rámcové směry i v oblasti dopravní telematiky.
„V současné době pracujeme na pilotních telematických projektech, jako
je projekt tísňového volání nebo projekt jednotného systému dopravních
informací,“ uvedl Ondřej Jašek. Jak dále řekl, základním úkolem státu
by mělo být zajištění toho, aby telematické aplikace byly schopny
komunikovat s infrastrukturou a naopak. Příklad pendolina a jeho negativního
vlivu na české kolejové obvody svědčí o tom, že ne vždy se to podaří
hned od začátku vyřešit. „Moderní technologie neodstraní všechny
problémy, mohou ale výrazně napomoci k jejich vyřešení,“ řekl Ondřej
Jašek. Při nehodě pomůže e-call Jedním z prvních případů využití
telematiky v praxi je chystaný projekt tísňového volání přímo
z vozidla, který povede k eliminaci těžkých následků dopravních nehod.
Pokud bude vozidlo tímto systémem vybaveno, při případné havárii samo
vyšle tísňové volání do integrovaného systému. Po vyhodnocení situace
bude odpovídajícím způsobem zajištěna pomoc při záchraně lidských
životů, odtažení vozidla z komunikace a podobně. „Při přípravě
pilotního projektu tohoto systému vycházíme z toho, že by e-call
v případě nehody umožnil jak automatické, tak manuální volání, a to
buď přímo od řidiče, nebo například od svědka nehody či spolujezdce,“
řekl Martin Pichl z odboru strategie ministerstva dopravy. E-call má umožnit
včas informovat o místě a charakteru události a bude úzce spolupracovat se
sítí současné tísňové linky 112. „Díky lepší kontrole se nám také
podaří odstranit plané poplachy a zlomyslná volání na tísňové linky,“
dodal Martin Pichl. Systém je momentálně ve fázi výběru partnera pro
pilotní projekt. JSDI poskytne informace Novinkou letošního podzimu je
zavedení Jednotného systému dopravních informací (JSDI) – od
1. listopadu v Ostravě pracuje Národní dopravní informační centrum.
„Jeho pracovníci budou sledovat dopravní situaci na pozemních komunikacích
v České republice a v rámci JSDI poskytovat autorizované ověřené
dopravní informace motoristům, médiím, Integrovanému záchrannému
systému, subjektům veřejné správy a všem dalším uživatelům, kteří
dopravní informace potřebují,“ uvedla v Brně mluvčí ministerstva
dopravy Marcela Žižková. V první fázi bude informační centrum poskytovat
zprávy o zimní sjízdnosti a informace z dálnice D1. Půjde o centrální
sběr a předávání informací od policie, zdravotníků, hasičů, správců
komunikací, meteorologů a dalších subjektů. Ověřené informace řidiči
najdou na Portálu veřejné správy, dozvědí se je z rozhlasových stanic,
prostřednictvím dopravních informačních služeb ABA, DITA, Global
Assistance a ÚAMK či z mobilních telefonů, navigačních přístrojů a
dalších distribučních kanálů. Rádio nestačí „V současné době
pochází 76 procent veškerých dopravních informací od řidičů, což je
neudržitelný stav,“ řekl koordinátor projektu Jaroslav Zvára. Takové
informace jsou totiž často zastaralé, neúplné, tedy i nepříliš
důvěryhodné. Právě to by měl napravit systém JSDI. Důležitou oblastí,
kde se telematika stále více prosazuje, jsou samotná motorová vozidla.
V nich už přístroje rovnou kontrolují řidiče. U nákladních vozidel to
jsou například omezovače rychlosti, nyní se v Evropské unii hovoří
o povinnosti vybavovat tímto zařízením i osobní vozidla. Telematika také
dbá například na dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly
(parkovací systémy, tempomaty), na dodržování používání
bezpečnostních pásů (světelné kontrolky, zvukové alarmy) či na kontrolu
požití alkoholu před jízdou (systém alolock). V blízké budoucnosti se
podle ředitele BESIP Roberta Šťastného telematika uplatní například při
sledování pozornosti řidiče (kontrola přejetí čáry bez zapnutí
ukazatele směru). Problémem je zatím to, jakým způsobem má telematika
reagovat. Zda má pouze upozornit řidiče v případě, že dojde k nějaké
krizové situaci, či zda má rovnou zasáhnout do řízení motorového vozidla
(například automaticky snížit rychlost).
Tomáš Johánek