Logistické nemovitosti

Trh logistických nemovitostí je na vzestupu

Trh logistických nemovitostí je na vzestupu

Český trh logistických a průmyslových nemovitostí loni zažil výrazné oživení. Zotavení úzce souviselo s velmi dobrými výsledky německé ekonomiky, díky níž se znovu rozběhly aktivity řady českých zpracovatelsko-dodavatelských podniků. O vývoji v oblasti výstavby a pronájmu logistických nemovitostí informovala v prosinci na tiskové konferenci v Praze poradenská společnost King Sturge.

Poptávka po nových skladových a průmyslových prostorech byla podle King Sturge loni „impozantní“, nejlepší za poslední tři roky. Vývoj lze srovnávat s rokem 2007, který byl v oblasti logistických nemovitostí rokem boomu. Za celý loňský rok očekává King Sturge pronájem zhruba 750 až 800 tisíc m2, tedy o sto procent vyšší než v roce 2009, kdy bylo v celé České republice pronajato 380 tisíc m2.

Kvůli minimální nové výstavbě a prudce vzrůstající poptávce se stejně dramaticky snížila míra neobsazenosti ze 17,6 procenta v prosinci 2009 na zhruba 11 procent na konci loňského roku (kvalifikovaný odhad). „Pro letošní rok očekáváme další snížení míry neobsazenosti na úroveň devět až deset procent,“ uvedli zástupci poradenské společnosti.

Největší poptávka je po skladových a průmyslových areálech ve třech lokalitách: na Plzeňsku, na Praze-východ a na Ostravsku. Plzeňsko a Ostravsko profitují především z oživení automobilového průmyslu v Německu (BMW, Audi, Porsche, Volkswagen, Mercedes), v České republice (Škoda, Hyundai, PSA) a na Slovensku (Kia, Volkswagen). Lokalita Praha-východ je zajímavá především pro poskytovatele logistických služeb, kteří těží z nižších nájmů v této oblasti a z blízkosti dálnic D1, D11 a rychlostní silnice R10. Praha dlouhodobě zaznamenává největší transakční aktivitu. Propojení dálnic D1 a D5 po dokončení části Pražského okruhu loni v létě a konkurenční boj na Praze-západ napomohly cenovému přiblížení obou pražských logistických lokalit.

Na oživení se připravují také regiony

Plzeň zaznamenala radikální pokles míry neobsazenosti ze zhruba třiceti procent v prosinci 2009 pod úroveň deseti procent ve třetím čtvrtletí loňského roku. Region těží z vynikajícího napojení na německou dálniční síť. V době ekonomické recese mnoho německých automobilek sáhlo k úsporným opatřením a přesunulo subdodavatelskou výrobu či logistiku do okolních zemí, kde jsou náklady na pracovní sílu nižší. Zároveň nájemci využili vysoké neobsazenosti skladových hal na Plzeňsku. V reakci na finanční pobídky developerů vyjednali výhodné nájemní podmínky a obsadili téměř všechny souvislé plochy.

V Brně trvá stav prakticky nulové nové nabídky, což udržuje nájemné na vyšší úrovni. Loni v září město Brno prodalo 42 hektarů pozemků Černovické terasy developerské společnosti CTP Invest, která hodlá rozšířit svůj park CTP Brno.

Ostrava zaznamenala oživení v návaznosti na automobilový průmysl v regionu. Růst v ní nicméně není tak živelný jako na Plzeňsku. Prostory nabízejí prakticky jen dva významní developeři – CTP Invest a ProLogis.

Ve zbývajících regionech se staví výhradně na míru nájemcům a developeři požadují dlouhodobější nájemní smlouvy (pět a více let). Příkladem je Logistický park v Lovosicích, kde vzniká překladiště pro České dráhy, nebo konsolidace prostor společnosti Forschner v Uherském Hradišti. Zároveň se zvolna rozšiřují stávající logistické areály – například VGP Park Hradec Králové, uvedla společnost King Sturge.

(pat)

spinner