11. ledna 2011
Exportní cena DHL HSBC je prestižní ocenění, které se uděluje malým a středně velkým exportním firmám v České republice s cílem poukázat na jejich význam pro českou ekonomiku. Vítězové posledního 13. ročníku soutěže Exportní cena DHL HSBC byli vyhlášeni loni v listopadu.
„Rok 2009 byl pro české exportéry velmi obtížný vzhledem k dopadům globální hospodářské krize. Proto když jsme s našimi partnery vyhlašovali letošní ročník Exportní ceny DHL HSBC, která hodnotí právě meziroční růst dosažený v roce 2009, měli jsme obavy, zda se najde dostatečný počet soutěžících. Počet přihlášených i samotné výsledky soutěže však tyto obavy vyvrátily a opět se potvrdilo, že malí a střední exportéři se dokáží prosadit i v době krize a že jsou častokrát v mnohém flexibilnější,“ řekl při vyhlašování obchodní ředitel DHL Express (Czech Republic) Luděk Drnec.
Přihlášené společnosti tradičně soutěžily ve čtyřech hlavních kategoriích. Středně velká společnost, malá společnost, exportér teritoria (loni Indie) a exportér regionu (loni Kraj Vysočina). Samostatnou kategorii představovalo ocenění Nejúspěšnější klient vládní agentury CzechTrade a Zvláštní ocenění CzechTrade za aplikaci průmyslového designu.
„Co mě osobně obzvlášť potěšilo, je počet soutěžících v kategorii Malá společnost, kde tyto firmy představují 85 procent všech přihlášených. Znamená to, že právě ty nejmenší firmy dokázaly být pověstnými štikami v rybníce českého exportu. Druhou dobrou zprávou je oborové složení nejúspěšnějších exportérů, kde opět narostl podíl služeb a produkce s vysokou přidanou hodnotou,“ řekl dále Luděk Drnec.
Export přes pět miliard Kč
Soutěže se zúčastnilo 73 českých exportních firem. Obrat soutěžících společností dosáhl téměř deseti miliard Kč s celkovým exportem ve výši téměř pěti miliard Kč. Každý z účastníků průměrně uskutečnil vývoz za přibližně 82,8 milionu Kč s obratem téměř 164 milionu Kč. Export se na obratu přihlášených podniků podílel 50,51 procenta.
„Obrat našich soutěžících dosáhl téměř deseti miliard Kč s celkovým exportem ve výši téměř pěti mi-liard Kč. Každý z nich průměrně vyvezl zboží nebo služby za téměř 83 milionů Kč. Když k tomu přičteme fakt, že se jim to podařilo v nelehké době celosvětové krize, je to určitě skvělý příslib do budoucna,“ uvedl generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.
„Exportní cena opět potvrdila, že předpokladem úspěchu našich exportérů je kvalitní produkt s globálním přesahem a jasný exportní záměr. Od našich klientů víme, že konkurenční výhodou je čím dál více umění předvídat a systematicky vybírat trhy. A právě v tom vidí Czech-Trade v dalších letech svůj stěžejní úkol. Uspět v dnešní mezinárodní konkurenci není jednoduché a o to více je třeba si takovýchto šampionů vážit,“ dodal.
(pat)
Vítězové Exportní ceny DHL HSBC pro rok 2010
V kategorii Malá společnost stanula na prvním místě společnost PBS Energo, a. s., s výrobním programem návrh, výroba, servis a zkoušky parních, kondenzačních a expanzních turbín do výkonu 25 MW.
V kategorii Středně velká společnost získala první místo inženýrsko-dodavatelská společnost Hutní projekt Frýdek-Místek, a. s. Hlavním oborem její činnosti je koksárenská technologie zaměřená především na zlepšování ochrany životního prostředí v koksovnách.
Vítězem v kategorii Exportér teritoria – Indie se stal Institut pro testování a certifikaci, a. s., česká certifikační, zkušební, kalibrační a inspekční společnost. Působí v oblasti hodnocení kvality a bezpečnosti výrobků, systémů řízení, vzdělávání a v oblasti technické normalizace.
V kategorii Exportér regionu – kraj Vysočina, zvítězila společnost PBS Energo, a. s., která vyhrála také v kategorii Malá společnost.
Vítězem Exportní ceny DHL HSBC v kategorii Nejúspěšnější klient CzechTrade se stala společnost INCO engineering, s. r. o., která se zabývá výrobou těžních strojů a zařízení pro hlubinné doly v České republice.
Zvláštní ocenění CzechTrade za aplikaci průmyslového designu si odnesla společnost 2N Telekomunikace, která se zabývá vývojem a výrobou telekomunikačních technologií.