Eastlog 2003

Účastníci pražského logistického fóra již hleděli vstříc sjednocené Evropě

Konferenční centrum pražského hotelu Corinthia Towers přivítalo ve dnech 22. až 23. října letošního roku na 150 účastníků mezinárodního fóra logistiky a dopravy Eastlog 2003. V pořadí již sedmý ročník této významné „business-to-business“ kongresové a výstavní události uspořádala společnost Atoz Event spolu s francouzskými Reed Exhibitions.

Na fóru se sešli zástupci firem a odborníci na logistiku, aby všestranně zaměřeného programu využili k získání nových informací o trendech a novinkách v oblasti dopravy, skladování, balení a informačních technologií.

Fórum Eastlog 2003 se jako již tradičně skládalo ze dvou částí. Hlavní událost představoval tři dny trvající konferenční maraton odborných přednášek, workshopů a návštěv významných logistických center v okolí hlavního města. V přilehlém sále konferenčního centra však současně probíhal i mezinárodní veletrh Eastlog, jehož se zúčastnilo 31 vystavovatelů převážně ze zemí středoevropského regionu, ale i z řady dalších evropských zemí, kteří zastupovali různá odvětví logistiky, dopravy a souvisejících oborů. A v neposlední řadě byl součástí akce i společenský večer, který se po hodinách odborných přednášek stal vítanou příležitostí k neformálním kontaktům mezi účastníky.

Většina konferenčních příspěvků se nějakým způsobem dotýkala blížícího se rozšíření Evropské unie a jeho důsledků pro dopravní a logistický trh. Již první den fóra Eastlog 2003 se účastníci shodli na tom, že rozšíření EU přinese v regionu střední Evropy značné změny, které by ve svých důsledcích měly vyvolat vyšší poptávku zejména po komplexní nabídce logistických služeb. Proto lze v příštích letech očekávat další rozvoj tohoto oboru.

Zástupkyně českého ministerstva dopravy, ředitelka odboru veřejné a kombinované dopravy Milada Šmejkalová, uvedla, že stát počítá s vytvářením nové koncepce dopravní politiky, v níž bude klást důraz na využívání dopravních oborů šetrných k životnímu prostředí. Kombinovaná doprava a logistika musejí spolupracovat a stát hodlá k této spolupráci přispět podporou při založení až osmi veřejných logistických center. Tato centra by měla stát v místech s vhodnou infrastrukturou, aby mohla využívat ekologické druhy dopravy. V úvahu zatím připadají například lokality v Praze, Plzni, Lovosicích, Bohumíně, Břeclavi a na dalších místech, uvedla Milada Šmejkalová.

Generální ředitel České agentury na podporu obchodu Czech Trade Martin Tlapa zase poukázal na problémy, kterým musí v České republice čelit přepravci i dopravci při doručování v režimu „just-in-time“ v souvislosti s existencí státních národních hranic. Jejich propustnost totiž představuje proměnlivou veličinu, kterou nemohou podstatně ovlivnit. Tyto problémy po rozšíření EU zmizí, což bude představovat pozitivní impulz pro rozvoj celého dopravního sektoru. Současně ovšem musí čeští dopravci počítat i s negativními vlivy, například s tím, že na český trh bude mít přístup i evropská konkurence, a celé dopravní prostředí se tak stane ještě náročnějším. Paralelně s tím dojde také k zásadní změně celních tarifů pro obchod se zeměmi mimo Evropu, které dosud vycházejí z bilaterálních smluv mezi Českou republikou a konkrétním státem. Po vstupu do unie začnou i pro ČR platit evropské tarify. A protože Evropská unie má s většinou zemí vyjednané výhodnější obchodní podmínky, než jaké jsme dokázali získat my, lze očekávat ve střední Evropě ekonomický růst, uvedl Martin Tlapa.

V dalších přednáškách vystoupili odborníci předních evropských logistických firem, aby účastníkům konference zprostředkovali svůj pohled na rozvoj přepravních a zásobovacích systémů ve střední Evropě. Mezi hlavní témata jejich referátů patřily trendy výstavby skladových ploch ve střední Evropě, outsourcing paletového hospodářství a rozšíření EU z pohledu uživatelů a poskytovatelů logistiky. V této sekci vystoupili například Pieter C. W. Vos ze společnosti Logis International, ředitel české pobočky společnosti DHL Solutions Petr Cihlář a řada dalších přednášejících. O legislativních změnách spojených s rozšířením EU hovořil vedoucí oddělení Organizace celního dohledu Ministerstva financí ČR – Generálního ředitelství cel Josef Houška, který nastínil aktuální přehled základních celních předpisů Společenství a národní legislativy ČR, porovnal vzájemnou kompatibilitu těchto předpisů a vysvětlil postupy celního řízení po vstupu ČR do EU.

Velkému zájmu se těšily i workshopy shrnující zkušenosti firem s podnikáním ve střední Evropě. Účastníci konference se mohli seznámit s případovými studiemi poskytovatelů logistických služeb. Generální ředitelka Groupe Norbert Dentressangle pro Českou republiku Miroslava Jechoux a Gilles Sogny ze společnosti Carrefour hovořili o spolupráci obou firem v České republice. Country manager společnosti TNT Express Petr Chvátal zase popisoval a vysvětloval systém sledovanosti expresních zásilek. Po prezentacích obvykle následovala živá diskuse, při níž si účastníci vyměňovali názory a sbírali další informace.

Velkou pozornost letos poutal i doprovodný veletrh logistických a přepravních služeb, který se zejména o přestávkách konference rychle plnil návštěvníky. Celkem jej podle údajů pořadatele navštívilo na 300 odborníků. U stánků měli příležitost se seznámit s nejnovějšími informacemi o nabízených službách a produktech a přímo na místě mohli se zástupci firem vést obchodní jednání.

Poslední den konference Eastlog 2003 měli účastníci možnost navštívit moderní logistické platformy a seznámit se s nejnovějšími technologiemi skladování, supply chain managementu a expedice. Mohli zvolit mezi prohlídkou mladoboleslavského centra Škoda Auto Parts Center, Business Centre společnosti TNT ve Zličíně a centrálním skladem SPAR (Tibbett & Britten) v Praze.

Programově nabitý třídenní program díky své všestrannosti i letos vytvořil ideální platformu pro setkání logistických odborníků na mezinárodní úrovni a prostor pro odborné diskuse i obchodní či přátelské rozhovory. Garantem odbornosti mezinárodního fóra logistiky a dopravy byly i letos odborné asociace a federace – Česká asociace nákupu a logistiky (ČANL), Slovenská asociácia pre nákup a logistiku (SAPL), sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia a Ministerstvo dopravy ČR.

Pavel Toman

spinner