27. června 2012
O osmnáct příček – až na 44. místo – světového žebříčku zemí s nejvýkonnější logistikou se podle letošní studie Světové banky od roku 2010 propadla Česká republika. Takzvaný index logistické výkonnosti (Logistics Performance Index – LPI) českého hospodářství se během dvou let snížil z 3,51 na hodnotu 3,14. Země tak zaostala tak nejen za všemi čtrnácti původními členskými zeměmi Evropské unie s výjimkou Řecka, ale například i za Bulharskem (36. místo; 3,21) a Chorvatskem (42. místo; 3,16). Ještě mezi lety 2007 a 2010 si přitom dokázala polepšit z 38. na 26. místo.
Studii Spojováním ke zvýšení konkurenceschopnosti 2012: obchodní logistika ve světovém hospodářství Světová banka zveřejnila v polovině května. Navázala tak na hloubkové mezinárodní srovnání, které její tým ve spolupráci s odborníky Vysoké školy ekonomické z finského Turku zpracoval již v letech 2007 a 2010. Cíl studie s podtitulem Index logistické výkonnosti a jeho ukazatele od té doby zůstává stejný – zjistit, jak si celkem 155 zkoumaných zemí vede v oblasti logistiky a jak by mohly svou výkonnost dále zvýšit. „Logistika je klíčem ke konkurenceschopnému hospodářství, hospodářskému růstu a snižování chudoby,“ komentoval iniciativu Světové banky její viceprezident Otaviano Canuto.
Unikátní databáze
Tabulku indexu logistické výkonnosti zpracovatelé vytvářejí na základě informací od předních světových poskytovatelů logistických služeb (globálně činných spedičních firem a expresních zásilkových služeb). Vedle údajů o cenách a dobách přepravy v celkem pěti tisících souborů hodnotí, jak „přátelské“ je prostředí v těch zemích, v nichž působí, i v těch, do nichž – nebo z nichž – zásilky přepravují. Výsledek je kombinací důkladné praktické znalosti zemí, v nichž operátoři pracují, jejich vnímání ostatních zemí a zkušeností s prostředím globální logistiky.
Údaje od operátorů zpracovatelé studie doplňují o objektivní data o výkonnosti hlavních částí logistických řetězců na domácím trhu stovky vybraných zemí. V konečném žebříčku pak každé ze 155 zemí přiřazují známku z pětibodové stupnice.
Výsledná tabulka tvoří unikátní databázi, která ukazuje, jak logistika ovlivňuje konkurenceschopnost jednotlivých národních ekonomik. Specifický index vyspělosti logistiky přitom jen v omezené míře koreluje s jinými ekonomickými indexy, například s indexem globální konkurenceschopnosti GCI, který zpracovává Světové ekonomické fórum. Země s nejkonkurenceschopnějším hospodářstvím světa podle GCI – Švýcarsko – obsadila v žebříčku LPI až 16. místo (Česká republika v letošním žebříčku GCI klesla o dvě místa na 38. pozici).
Hlavní poznatky
Jako jeden z hlavních poznatků letošní studie přinesla to, že v důsledku recese a dalších událostí se během posledních dvou let zpomalilo zvyšování logistické výkonnosti na celém světě. Některým úspěšným reformním zemím – například Chile, Číně, Maroku, Jižní Africe a Spojeným státům – se nicméně i v této obecně nepříznivé době dařilo jejich logistickou kompetenci zlepšovat. Největší skok se podařil Maroku – od roku 2007 se posunulo ze 113. na 50. místo.
K tíži recese lze připsat i to, že stále přetrvává obrovský rozdíl mezi logistickou výkonností bohatých a chudých zemí. Trend sbližování zaznamenaný mezi léty 2007 a 2010 se v posledním období zastavil, protože události jako globální recese a evropská dluhová krize odpoutaly pozornost méně rozvinutých zemí od rozvoje jejich logistické sféry, komentoval to Otaviano Canuto.
Obecně se úroveň logistických služeb od poslední studie v roce 2010 nepatrně zlepšila, ale například s drážní dopravou není spokojeno rekordních 90 procent respondentů.
V čele je Singapur
Logistickému žebříčku stále zcela dominují vysokopříjmové země. V čele 155 hodnocených zemí se podle studie umístil Singapur před Hongkongem, Finskem, premiantem z roku 2010 – Německem – a Nizozemskem. „Hlavním důvodem vysokého hodnocení nejvýkonnějších zemí je jejich dopravní infrastruktura, až po ní následuje snaha o zlepšování logistických služeb a řízení celních a přeshraničních operací,“ řekla k tomu Mona Haddadová z oddělení mezinárodního obchodu Světové banky.
Všechny země v čele žebříčku podle ní také udržují silné partnerství veřejného a soukromého sektoru a účinnou spolupráci mezi politiky, odborníky z praxe a akademickou obcí při rozvoji dopravní infrastruktury a efektivních logistických služeb.
Logistická výkonnost však podle studie není jednoduše podmíněna jen prostou výší příjmu na hlavu, protože i z tohoto hlediska srovnatelné země vykazují různý stupeň rozvoje logistického sektoru. To platí zejména ve skupině zemí s vyšším středním příjmem, do níž Světová banka řadí i Českou republiku. Vynikají v ní například Jihoafrická republika, Čína nebo Turecko. Česká republika byla naopak ve většině kritérií hodnocena průměrně (viz tabulku).
Budoucí trendy
Studie letos jako obvykle nastínila i hlavní trendy do budoucna. Potvrdila, že v bohatých zemích i na nově se rozvíjejících trzích nabývá na významu zelená logistika. Autoři studie to označují za pozitivní signál, neboť činnosti spojené s logistikou a přepravou zboží se údajně mohou na světových emisích CO2 podílet až 15 procenty. Významnou roli přisuzuje studie logistice při zásobování obyvatel; výkonnější logistika by mohla alespoň částečně kompenzovat dopady prudkého nárůstu světových cen potravin.
Luboš Spálovský