30. listopadu 2014
Evropou již několik let obchází strašidlo nedostatku odborných pracovníků v logistice a v dopravě vůbec. Chybějí schopní logističtí dispečeři, nedostává se odborně vzdělaných skladníků a dopravci marně hledají zkušené řidiče kamionů. Nedostatek lidí v dopravě už hlásí nejen starý kontinent, ale například i Amerika. Sýčkové dokonce předpovídají, že by nedostatek pracovníků mohl brzy rozvrátit některé zásobovací řetězce.
Personální problémy v jednotlivých profesích logistiky a dopravy se navíc vzájemně ovlivňují. Například britský svaz speditérů BIFA minulý měsíc informoval, že nedostatek řidičů nákladních vozidel dopadá stále více i na čistě spediční firmy. Britové se v této souvislosti obávají nadcházející vánoční sezony, která prověří celý zásobovací řetězec. Ačkoli členské firmy BIFA vozový park většinou samy nevlastní ani neprovozují, začaly již v říjnu hlásit rostoucí problémy, které na ně přenášejí silniční dopravci, jimž chybějí řidiči k zajištění nasmlouvaných jízd. V ostrovní zemi ovšem problém ještě umocňují i nové předpisy o odborné způsobilosti pro řidiče nákladních vozidel.
Nedostatek pociťují i české firmy
Jak si v této problematice stojí Česká republika? Podle Mgr. Jaroslavy Rezlerové, generální ředitelky české pobočky globální personální agentury ManpowerGroup, je u nás zájemců o práci v logistice velký nedostatek na všech úrovních. „Chybějí lidé jak na kvalifikovaná místa logistických specialistů a manažerů, řidičů VZV a nákladních aut, tak ale také na nekvalifikovaná místa, což investory často velmi překvapí,“ uvedla Jaroslava Rezlerová. „Logistika je velmi konkurenční prostředí, kde jsou platy lidí stlačeny na minimum, takže najít dostatek vhodných lidí je velmi pracné. Lidé dávají přednost výrobě kvůli vyšším platům. Do ČR také přišlo v posledních letech mnoho mezinárodních logistických firem, které se koncentrují do oblastí s ideální polohou z hlediska napojení na dálnice,“ vysvětlila Jaroslava Rezlerová. Okolí logistických skladů, například celá periferie kolem Prahy, je podle ní pro nábor dnes prakticky vytěžené. A lidé, kteří bydlí uvnitř Prahy, zase nemají o práci na periferii či dokonce za hranicemi města příliš zájem. Obtížná situace ovšem ani zdaleka nevládne pouze v Praze, podobným problémům čelí také provozovatelé logistických center na Vysočině, u Brna nebo u Plzně.
Problémem je nedostatečná mobilita
„Na jedné straně stojí počet nezaměstnaných v regionu jako potenciál, z něhož lze čerpat. Na druhé straně jsou nízké platy v některých profesích v logistice a dopravě, které nemotivují zájemce k případnému stěhování se za prací. A další problém představuje i sama dopravní infrastruktura. Nedostatečná dálniční síť a špatné spoje hromadné dopravy ze vzdálenějších vesnic a měst někdy prostě neumožňují dojíždět pravidelně do práce na delší vzdálenosti. V mnoha rodinách dnes mají auto stále jako luxusní prostředek, který odepíše ze mzdy takovou část, že pro řadu lidí je lepší zůstat na podpoře,“ dodala Jaroslava Rezlerová. „Je velmi módní a jednoduché všechno svádět na stát. Selhává ale také rodina, která chce mít děti na gymnáziu a na ekonomce,“ uvedla Jaroslava Rezlerová. „Technické obory a učení dnes nemají dostatečnou prestiž a bohužel ani odpovídající platy. Oživení ekonomiky vytváří nová pracovní místa, která bývají hodnocená lépe než práce v logistice. Nelze asi vyčítat skladníkovi, že jde raději za dvojnásobek prodávat do zastavárny, než aby zůstal v oboru,“ dodala generální ředitelka ManpowerGroup.
Absolventů zatím není dostatek
S problémem, jak získat kvalifikované pracovníky, se musí vypořádávat i logistická společnost Dachser. Obchodní a marketingový ředitel Dachser Czech Republic Ing. Jan Polter, MBA, který je také předsedou pracovní skupiny Logistika Svazu spedice a logistiky ČR, upozornil, že ačkoli se se logistický obor potýká s nedostatkem pracovníků již několik let, situace se pozvolna zlepšuje. „V uplynulých letech naštěstí vznikly na státních školách nové obory zaměřené na logistiku. Možnost podnikat ve školství a vzdělávání vůbec umožnila také rozvoj soukromých odborných škol zaměřených na logistiku. To postupně přivádí na trh práce lidi s odborným vzděláním. Přestože nabídka logistických odborníků se středním nebo vysokoškolským vzděláním stále ještě neodpovídá poptávce, situace se lepší,“ dodal Jan Polter.
„Nedostatek kvalifikovaných pracovních sil logistický obor nejvíce pociťuje u pozice dispečer, pro některé společnosti s horší dostupností místa pracoviště bývá nesnadné obsadit i místa skladníků. Ale zcela obecným problémem je nedostatečná jazyková vybavenost kandidátů na většinu pozic. V Dachseru proto každému zaměstnanci při nástupu nastavujeme individuální plán vzdělávání. Musíme ovšem počítat s tím, že u kandidátů bez dostatečné kvalifikace je tento proces časově a finančně náročný. Snažíme se proto na jedné straně o zaučování šikovných mladých lidí již během jejich praxe u nás – to je tzv. program trainee, a samozřejmě také o udržení stávajících, již vyškolených profesionálů,“ vysvětlil Jan Polter.
Logistika je na dobré cestě
V posledních letech se podle Jana Poltera pomalu, ale jistě povědomí o významu a perspektivě logistiky zvyšuje. „Vnímáme v této souvislosti zvýšenou snahu studentů připravovat se na budoucí zaměstnání již během vzdělávacího procesu, aby jako absolventi měli již prokazatelnou praxi v oboru. To je velmi dobře, protože vzdělávání v logistice, a to na všech úrovních, bohužel ještě chybí lepší propojení se skutečnou praxí v logistice,“ dodal Jan Polter.
Řidiči odcházejí do důchodu, mladí chybějí
Na druhou stranu se ale dnes mnohem častěji ozývají hlasy, které ukazují na zhoršující se situaci v oblasti řidičů pro nákladní vozidla. Nedostatek řidičů pro nákladní dopravu je důsledkem celospolečenských změn. Generace řidičů, kteří začínali jezdit s kamionem za totality, postupně odchází do důchodu. Dříve bylo možné získat řidičské oprávnění pro nákladní vozidla během povinné vojenské služby. To už je minulostí a pořízení řidičského průkazu v současnosti není nijak levná záležitost. Navíc klesla atraktivita této profese, která v dřívější době byla například jednou z mála možností, jak se mladí lidé mohli dostat pracovně na západ.
„Dachser nemá své vlastní řidiče. Máme ale spolehlivé partnery, kteří pro nás jezdí už léta a které považujeme za členy naší firemní rodiny. Naše strategie dlouhodobé smluvní partnery podporuje a například rozvozová auta, která se starají o doručování na tzv. poslední míli, řídí stále stejní řidiči. Jsem rád, že jsme zatím od našich partnerů žádné závažnější indikace o nedostatku řidičů pro naše trasy nezaregistrovali,“ řekl Jan Polter. Dachser se tak dokáže vyhnout problémům, kterým čelí britské spediční a logistické firmy.
Katastrofické scénáře nejsou aktuální
Oživení ekonomiky hýbe trhem pracovních sil a vyvolává převis poptávky nad nabídkou. Tato situace ve spojení s nedostatečnou mobilitou lidí a s nízkou prestiží zaměstnání v dopravě vede k nedostatku některých profesí. Logistickým a dopravním firmám proto nezbývá než hledat cesty, jak kvalifikované zaměstnance získat a udržet si je. Rostoucí zájem o technické vzdělávání, které zahrnuje i dopravní obory, však ukazuje, že alespoň v České republice katastrofické scénáře zatím nehrozí, přestože situace s nedostatkem vhodných pracovníků může být v konkrétních případech pro firmy nepříjemná.
Pavel Toman