Studie Ernst & Young

V oboru logistiky je více fúzí a akvizic než v jiných odvětvích

Globální poradenská společnost Ernst & Young minulý týden zveřejnila studii „European Deal Survey 2002 – Logistics“. Ze závěrů studie vyplývá, že i když také v odvětví dopravy a logistiky aktivita podniků v oblasti fúzí a akvizic dále klesá, stále v něm fúze probíhají častěji než v ostatních sektorech ekonomiky. Počet uzavřených transakcí v tomto oboru se loni v Evropě meziročně snížil o 19 procent, když mezi 1. zářím roku 2001 a 30. srpnem loňského roku bylo dokončeno jen 354, zatímco ještě o rok dříve to bylo 436 obchodů.

Přestože se počet transakcí typu fúzí a akvizicí v sektoru dopravy a logistiky v monitorovaném období snížil, byl totožný jako ve stejném období let 1999/2000. Tehdy Ernst & Young poprvé zaznamenal dlouho očekávaný trend – více než polovina (51 %) transakcí v oblasti dopravy a logistiky směřovala přes hranice jednotlivých států (prodávané i kupované společnosti pocházely z různých zemí).

Krok těmto transakcím udávají velké evropské koncerny například v Německu, Velké Británii a Švýcarsku. Úroveň slučování společností v oboru dopravy a logistiky je nejvyšší v Německu (72 transakcí).

Naopak Velká Británie zaznamenala pokles počtu transakcí o 30 procent na 26 a Francie dokonce o 45 procent na pouhých dvacet. V celosvětovém měřítku se počet fúzí a akvizic, které se odehrály mezi společnostmi pocházejícími z rozdílných kontinentů, snížil o 27 procent na 41. Evropský sektor dopravy a logistiky zaznamenal dvakrát více transakcí směřujících za hranice Evropy (27) než transakcí v rámci Evropy (14). „Některé obory procházejí již dva roky poklesem činnosti, ovšem v oboru logistiky je tomu naopak. Po třech letech růstu zůstává úroveň aktivity ve srovnání s polovinou 90. let stále relativně vysoká. Pád akciových trhů však způsobil v obchodních společnostech úbytek hotovostních rezerv. I nadále ve společnostech probíhají strukturální změny a je nutné plnit strategické cíle, ovšem v roce 2002 se již neřešily v takové míře formou akvizic,“ komentoval výsledky studie partner Ernst & Young pro oblast Corporate Finance John Hedger.

Oživení zájmu větších strategických podniků

I přes loňský pokles počtu i objemu transakcí v sektoru dopravy a logistiky došlo u větších strategických podniků k oživení podobných aktivit. Transakce mezi firmami Wincanton a P&O, Deutsche Bahn a Stinnes a Deutsche Post a Airbourne Express jsou dobrými příklady toho, že se větší společnosti pouštějí do strategických akvizic. Z výzkumu Ernst & Young vyplývá, že v celé Evropě uzavřeli finanční investoři v loňském roce v oblasti dopravy a logistiky 27 nových obchodů, zatímco v roce předchozím jich bylo jen 26.

Vzhledem k celkově omezené investiční aktivitě na trzích rizikového kapitálu a na trzích privátních akcií působí tento počet optimisticky. Vzorec pro dosažení úspěchu se však změnil. Rozcházející se vnímání hodnoty titulů ze strany kapitálových akciových trhů a trhů privátních akcií způsobuje nepřístupnost trhu IPO (primárních veřejných emisí) jako způsobu odprodeje majetkových podílů za účelem odchodu ze společnosti. Vzhledem k tomuto vývoji jsou investice do privátních akcií i nadále vystaveny riziku. Finanční investoři jsou nuceni ke krokům vedoucím ke zvýšení jejich investic, které však zacházejí za hranice pouhé restrukturalizace rozvahy.

„Předpokládáme, že se trh soukromých akcií soustředí na strategie typu ‚kup a buduj‘ (buy-and-build), čímž si připraví půdu pro přímé prodeje předem vybraným zájemcům, druhotným odkupům nebo i rekapitalizaci. Tito investoři jsou si vědomi trvajícího tlaku na konsolidaci, zejména v oblasti poskytování úzce specializovaných služeb,“ dodal John Hedger.

České firmy raději obětují regionální suverenitu

„V České republice, kde neexistuje trh pro primární (IPO) veřejné emise a počet atraktivních příležitostí pro soukromé kapitálové investice (Private Equity) je omezen, jsou fúze, akvizice a divestice směrem ke strategickým kupcům nejtypičtější formou změny kapitálové/vlas­tnické struktury. Zájem panevropských strategických hráčů v oboru dopravy a logistiky se v souvislosti s nadcházejícím vstupem středoevropských zemí do Evropské unie stává silnou pákou, jež rovněž iniciuje snahu českých společností získat silného partnera, který firmě umožní přežít v náročných evropských podmínkách, byť za cenu ztráty původní regionální suverenity. Monitorujeme zájem několika investorů o vstup do oblasti logistiky, přičemž cílovou zemí je jedna z trojlístku Česká republika, Slovensko, Maďarsko,“ uvedla k tomu Petra Wendelová, vedoucí partner divize Corporate Finance Ernst & Young v ČR.

Prodávající se v posledních měsících přizpůsobili novému podnikovému prostředí a snížili svá očekávání ohledně dosažitelné hodnoty, což vytváří atraktivnější prostředí pro fúze a akvizice. Proto Ernst & Young předpokládá, že loňský pokles povede během následujících osmnácti měsíců k vyššímu počtu strategických transakcí, dodala Petra Wendelová.

Ernst & Young je přední globální poradenská společnost, jež svým klientům pomáhá uskutečňovat rychlá a efektivní rozhodnutí ve finančních otázkách, vyhledávat a využívat obchodní příležitosti a řídit možná rizika. Pracuje pro ni více než 110 tisíc odborníků ve 140 zemích světa, kteří zajišťují auditorské a daňové služby, služby Corporate Finance, finančně-ekonomické poradenství a poradenství v oblasti řízení rizik jak pro mezinárodní korporace, tak i pro rychle rostoucí lokální společnosti. (red)

spinner