SOLAS

V příštím roce vznikne povinnost vážit kontejnery

V příštím roce vznikne povinnost vážit kontejnery

Povinné vážení kontejnerů před naložením na loď se stane realitou. Výbor pro bezpečnost Mezinárodní námořní organizace IMO před Vánocemi podruhé projednal a schválil návrh dodatků k Mezinárodní dohodě pro bezpečnost života na moři (SOLAS). Jedním z těchto dodatků je také požadavek na ověření hmotnosti kontejneru ještě předtím, než se ocitne na palubě. Povinné vážení vstoupí v platnost v červenci 2016. Dopravní noviny o přípravě tohoto opatření informovaly již loni (DN 27/14).

Dodatek k SOLAS v šesté kapitole vyžaduje povinné ověřování hmotnosti kontejnerů buď zvážením naplněného kontejneru, nebo zvážením všech zásilek s použitím certifikované metody schválené odpovídajícím úřadem státu, ve kterém byl kontejner naplněn a uzavřen. Řada námořních organizací požadavek na vážení v zásadě přivítala. Nechybějí však obavy, že k vážení či k převažování kontejnerů by nakonec mohlo zčásti docházet až při jejich přijímání v přístavech. To by ovšem znamenalo značnou zátěž pro přístavní provoz a bezpochyby by to vedlo k problémům a zdržení při odbavování lodí. Námořní organizace proto pokládají za důležité zdůraznit, že bude odpovědností speditérů, aby do přístavů odesílali pouze kontejnery se správně deklarovanou hmotností.

Speditérům tak vznikne další povinnost, kterou budou muset před odesláním námořního kontejneru splnit. Pokud se budou chtít vyhnout metodě vážení kontejnerů – a nákladům i zdržení s tím spojených – nezbyde jim než využívat druhé metody a od odesílatelů vyžadovat opravdu přesné údaje o hmotnosti jednotlivých zásilek. To však nemusí být vždy jednoduché.

Nyní ještě zbývá vytvořit odpovídající předpisy, které by jasně stanovily způsoby, kterými se bude hmotnost kontejnerů určovat. Jednotlivé státy budou muset dbát také na to, aby se povinnost vážení kontejnerů dodržovala a byla prováděna správným způsobem, aby tak v přístavech nedocházelo ke zdržení a v celém přepravním řetězci tak následkem tohoto opatření nerostly náklady na přepravu.

Pavel Toman

spinner