23. května 2012
Na konci dubna se v Praze sešli členové Svazu spedice a logistiky ČR na valné hromadě organizace. Jednali na ní o budoucí náplni činnosti svazu a volili jeho představitele na další období. V nejvyšší funkci členové sdružení potvrdili dosavadního předsedu Ing. Martina Drábka, kterému jsme po závěru jednání položili několik otázek.
„Valná hromada vás potvrdila ve funkci předsedy svazu. Co pro vás tato skutečnost znamená?“
„Vidím v tom ocenění práce, nejenom mé, ale celého představenstva, a zejména výkonného ředitele a celého sekretariátu svazu. Potvrzení ve funkci předsedy pro mne znamená také odpovědnost – chci vést Svaz spedice a logistiky tak, aby byl i v dalším období minimálně stejně úspěšný jako v minulých letech. Důvěry si rozhodně velice vážím a budu dále rozvíjet spolupráci svazu ve vztahu k členským firmám.“
„Jaké aktuální úkoly nyní SSL čekají? Jaké problémy českou spedici a logistiku nejvíce trápí?“
„České spedici a logistice podobně jako dalším oborům určitě neprospívá současné politické prostředí. Absence dlouhodobých koncepčních plánů, respektive jejich častá změna, neustálé zdražování nákladových vstupů a nesmyslné novely zákonů brání rozvoji celého hospodářství. Protože spedice a dopravní logistika jsou závislé na výrobě a na dobře fungujícím obchodu, nemají zejména střední a malé firmy našeho oboru příliš na růžích ustláno.
Vzrůstají požadavky na kvalitu prováděných služeb, což firmám přináší značné investiční náklady. Ve spojení s neustálým tlakem na snižování cen to pro řadu z nich může brzy znamenat ukončení činnosti. Z tohoto bludného kruhu vede v současné době pouze cesta vzájemné spolupráce a kooperace firem malého a středního stavu tak, aby mohly obstát v ničivé cenové konkurenci a i v těchto podmínkách si dokázaly zajistit investiční rozvoj.“
„V budování spolupráce mezi firmami SSL již nyní hraje významnou roli…“
„Ano, velký důraz klademe na práci s informacemi, které se stávají stále důležitějším zbožím. Záplavu informací z mezinárodních organizací, kongresů, odborných časopisů a médií zpracováváme do přehledného formátu a poté rozesíláme jen to nejpodstatnější a nejdůležitější. V současnosti vydáváme tři druhy elektronických bulletinů – jednou měsíčně Spediční zpravodaj, týdně informační týdeník E- Expres SSL a nepravidelně E-Info SSL.
Další zpravodaje z mezinárodních organizací nabízíme našim členům v angličtině.“
„Setkává se činnost pracovních skupin a klubů SSL s dostatečným zájmem?“
„Do oblasti informací počítáme i hlavní činnost SSL pro členské a přidružené firmy i pro odbornou veřejnost. Organizujeme činnost pěti pracovních skupin – celní skupina, silniční spedice, kombinovaná doprava, odborná výchova a pracovní skupina poradců pro nebezpečné věci. Dále ve svazu působí pět klubů – aircargo, námořní, drážní, logistický a klub dopravního práva. Zájem o práci v pracovních skupinách a klubech je opravdu velký a na zasedání pracovní skupiny či klubu není výjimkou účast čtyřiceti osob.“
„Na valné hromadě se rovněž hovořilo o vzdělávacích aktivitách svazu…“
„Je jich celá řada – Svaz spedice a logistiky ČR v současnosti organizuje například vzdělávací projekt Zvýšení konkurence schopnosti spedičních a logistických firem z operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Dále podle osnov FIATA vedeme a garantujeme projekt vzdělávání s názvem Spediční expert. Učební texty jsou v České republice prezentované studiem třísemestrálního kurzu, který zajišťuje náš partner, Institut Jana Pernera Praha.
SSL ČR je také zřizovatelem nadačního fondu Mladý speditér, jehož cílem je propojovat středoškolské vzdělávání v oboru spedice a logistika se spediční praxí. Dvakrát ročně pořádáme spolu s redakcí Dopravních novin odborné semináře, vždy k aktuálním spedičním, dopravním a logistickým tématům. Organizujeme také řadu odborných exkurzí do přístavů, letištních nákladních terminálů a logistických areálů. Pro letošní rok jsou třeba naplánovány odborné exkurze do přístavů Hamburk, Rotterdam a Antverpy.“
„Jakými dalšími aktivitami se SSL zabývá?“
„Klademe důraz na propagaci spedičního a logistického oboru, a proto se pravidelně účastníme významných dopravních veletrhů, jako je transport logistic v Mnichově a v Šanghaji či brněnský Transport a Logistika, a jsme jejich odbornými partnery.
Významnou činností je rovněž zastupování zájmů členských firem vůči státním orgánům. Svaz spedice a logistiky je připomínkové místo ministerstva dopravy k připomínkování zákonů a vyhlášek. Máme tedy možnost, abychom hájili zájmy svých členů ještě před schvalovacím procesem jednotlivých novel.
Velký zájem je rovněž o mezinárodní doklady, které vydáváme v souladu s pravidly FIATA. Patří mezi ně spediční potvrzení Forwarders Certificate of Receipt (FCR) a multimodální konosament FIATA Bill of Lading (FBL).
Na valné hromadě jsem zmínil i největší projekt, který ve své dvacetileté historii Svaz spedice a logistiky realizuje. Je to vzdělávací projekt s názvem Zvýšení konkurenceschopnosti spedičních a logistických firem. V současné době měsíčně školíme více než 200 zaměstnanců členských firem.
Pavel Toman