3. listopadu 2013
Spediční a logistický obor se musí vyrovnávat s řadou aktuálních změn. Nejistotu vyvolává například politická situace, která vede k častým personálním změnám na úřadech či ve státních firmách. O aktuálním vývoji oboru jsme hovořili s výkonným ředitelem Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Janem Eklem.
„Co v současnosti speditéry trápí nejvíce?“
„Je to zejména určitá nesystematičnost řídicí práce ministerstev, kde navíc v poslední době proběhly personální změny. V takové situaci může být obtížné, aby si úřad udržel jednotnější koncepci své činnosti. Navíc mnoho věcí, které jsou již řadu let velmi aktuální, bohužel dosud nebylo dotaženo do konce. Zmíním například problematiku budování veřejných logistických center či stále nedokončené koridory. Personální výměny v létě postihly také státní podnik ČD Cargo – a po volbách asi můžeme očekávat další. Vzniká tím do určité míry nestabilní situace, protože není jasné, kdo bude nakonec společnost řídit. To má samozřejmě nepříznivý vliv i na spediční trh.“
„Další změnou, která na spediční firmy čeká, je nový občanský zákoník…“
„Od prvního ledna má vstoupit v platnost občanský zákoník, který nahradí i současný zákoník obchodní. Pro speditéry to je nesmírně důležitá věc, protože nová právní úprava změní podmínky v obchodním právu a v obchodním životě všech společností. Ať už se jedná například o promlčecí lhůty či nové formulace právních pojmů a podobně. Svaz spedice a logistiky na tuto situaci již v předstihu zareagoval. Přepracovali jsme náš významný dokument – Všeobecné zasílatelské podmínky (VZP) – tak, aby odpovídal změnám, které nový občanský zákoník přinese. Používání VZP samozřejmě není pro speditéry povinné, nicméně VZP jsou koncipovány tak, že stojí na straně speditérů a při uzavírání smluv jim poskytují výhodu.“
„Speditéři si rovněž stěžují na rostoucí trestnou činnost v dopravě. Reagoval svaz na tuto problematiku?“
„Podvody v dopravě, krádeže zásilek i celých kamionů představují stále rostoucí problém. Už asi před dvěma lety jsme proto založili pracovní skupinu, která se touto problematikou zabývá. Podařilo se nám do její práce zapojit všechny zainteresované subjekty, dopravce, speditéry, Policii ČR, burzy nákladů a vozidel, spediční databanky i pojišťovny. Bohužel malou podporu máme při řešení těchto věcí ze strany ministerstva dopravy. V poslední době jsme začali jednat i s pojišťovacími makléři, kteří spolupracují se zahraničními pojišťovnami, zda by uměli tyto události pojistit.“
„Ve kterých oblastech naopak vidíte pozitivní vývoj?“
„Pro českou spedici a logistiku je už po několik let za sebou velkým úspěchem mnichovský veletrh transport logistic. Letos do bavorské metropole vyrazilo vystavovat 42 českých firem. Veletrh v Mnichově představuje pro české firmy šanci setkat se s obchodními partnery z nejrůznějších zemí, navázat nové kontakty, vyměňovat si informace či se seznámit s novými technologiemi. SSL na transport logistic vede společnou českou expozici s podporou ministerstva průmyslu a obchodu. Na tomto ministerstvu vědí, že podpora exportu je důležitá. Díky jim za to. Mezi další letošní pozitiva patří rozšíření spolupráce s polskými přístavy, které v polovině dubna uspořádaly v Praze seminář. Pro přístavy je Česká republika vůbec stále zajímavější, i když jsme malá země uprostřed Evropy. Spolupracujeme nejen tradičně s Hamburkem, ale dnes se nám ozývají také třeba Bremerhaven nebo Wilhelmshaven. Do všech těchto přístavů organizujeme pro české speditéry pravidelné exkurze. V rostoucí spolupráci s evropskými přístavy vidíme šance i pro české speditéry.“
Pavel Toman