16. března 2014
Více než 330 milionů € nateklo v loňském roce do střední Evropy jako investice do nové průmyslové výstavby. Současně to znamená vznik přibližně 3700 nových pracovních míst v regionu. Developeři postavili celkem 690 tisíc metrů čtverečních moderních výrobních, logistických a skladových areálů. Vyplývá to z průzkumu, který provedl průmyslový tým poradenské společnosti Cushman & Wakefield.
„Střední Evropa profituje ze sousedství s Německem, které je tahounem Evropy. Německé firmy, a to především z oblasti automobilismu, k nám výrobu přesouvají již řadu let a nemáme žádné indicie o tom, že by tento proces neměl pokračovat. Pozitivní je, že zde zřizují vysoce sofistikované provozy a střední Evropa už dávno není montovnou,“ uvedl Ferdinand Hlobil, vedoucí středoevropského průmyslového týmu Cushman & Wakefield. Mezi jednotlivými středoevropskými zeměmi přitom existují značné rozdíly. V České republice firmy poptávaly hlavně výrobní prostory, zatímco v Polsku a na Slovensku je největší zájem o skladové a logistické plochy.
Sklady a logistiku táhne domácí poptávka
Výrobní plochy poptávají hlavně zahraniční investoři, zatímco sklady a logistika jsou taženy silou domácí poptávky – zde je vidět velká slabina českého trhu, kde spotřebitelé neutrácejí kvůli atmosféře nedůvěry v ekonomiku. Naopak, Česká republika je v rámci regionu stále nejúspěšnější v lákání zahraničních investorů. Polsko se projevuje jako velmoc z hlediska růstu domácí poptávky.
Množství pronajatých ploch dosáhlo loni rekordní úrovně a dá se očekávat, že zájem firem o region bude pokračovat. Loni se v České republice, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a v Rumunsku pronajaly téměř čtyři miliony metrů čtverečních moderních průmyslových ploch. „Investují zde také firmy z jiných částí světa, které těží z vysoce kvalifikované pracovní síly a umísťují k nám svůj výzkum a vývoj nových produktů. Opomenout samozřejmě nelze ani skladovací či logistické operace, především v souvislosti s rozvojem internetových obchodů. Pro ně jsou zásadní nízká cena za pronájem nemovitostí a levná pracovní síla, která se rekrutuje ze zemí ležících více na východ,“ dodává Hlobil.
V roce 2012 se ve střední Evropě pronajalo přes 2,8 milionu metrů čtverečních průmyslových ploch. Dosavadní rekord činí 3,2 milionu metrů čtverečních pronajatých v roce 2011. Ještě před deseti lety se přitom roční pronájmy pohybovaly okolo 500 tisíc metrů čtverečních.
Nová výstavba stabilní
Developeři reagují na měnící se požadavky nájemců v souvislosti s rozvojem internetových nákupů a také se zájmem o zelené prvky v budovách. Hlavním kritériem však při výběru nadále zůstávají kvalita lokality, pracovní síla, infrastruktura a náklady na pronájem. Nová výstavba dosáhla v loňském roce necelých 690 tisíc metrů čtverečních a drží se na průměru posledních čtyř let. Pro srovnání: v roce 2012 se postavilo asi 740 tisíc metrů.
„Trh se stabilizoval na zhruba 700 tisících metrů čtverečních nové výstavby ročně. Takovou plochu jsou nově příchozí firmy schopné absorbovat. Nečekáme, že by se roční výstavba vrátila na rekordní výstavbu z let 2007 a 2008, kdy dosahovala téměř 2,5 milionu m2. Trh je momentálně velmi vyvážený a transparentní, což je příznivé pro nájemce, developery i investory,“ řekl Ferdinand Hlobil.
Pronajatost a nájemné drží zdravou míru
Podíl volných ploch se poslední tři roky drží na zdravých deseti procentech (průměr za celý region). Pokud nedojde k zásadním zvratům, můžeme očekávat, že pronajatost zůstane stabilní i v letošním roce. S tím souvisí také výše základního nájemného, která se v průměru pohybuje okolo 3,5 až 3,7 €/m2. Závisí na atraktivitě jednotlivých lokalit a podílu nepronajatých ploch v daném místě. Celkově dnes ve střední Evropě existuje 16,5 milionu metrů čtverečních moderních průmyslových ploch.
Budoucnost spočívá ve spolupráci
Střední Evropa disponuje velkou ekonomickou a kupní silou, pro výrobce i logistiky je region stále atraktivnější. Firmy se při vstupu do regionu stále méně zabývají hranicemi jednotlivých států. Mezi rozhodující kritéria v expanzních plánech patří spíše kvalita, dostupnost, cena a loajalita pracovní síly. U logistiky je pak hlavním kritériem spádová oblast a vzdálenost zákazníků. Budoucnost střední Evropy proto spočívá v úzké spolupráci. „Společný marketing měst jako Wroclaw a Liberec nebo Katowice a Ostrava jim může přinést větší efekt než vzájemná konkurence. Pro firmy je efektivnější dostat informace o lokalitě v jednom balíku než je pracně shánět z různých zdrojů. Region, který je připravený a jde investorům vstříc, má mnohem větší šanci investici získat,“ dodal Ferdinand Hlobil.
(pat)