2. dubna 2009
Trh fúzí a akvizic (Mergers and Acquisitions – M&A) v logistice v posledním čtvrtletí loňského roku výrazně oslabil. Podle poslední analýzy expertů poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers bude tento trend pokračovat přinejmenším i v první polovině letošního roku.
Důvod je jednoznačný: pro řadu transakcí je zapotřebí dostatek cizího kapitálu, který je dnes vzhledem k finanční i ekonomické krizi obtížné získat. „Omezené možnosti financování jednoznačně ovlivňují aktivity kolem fúzí a akvizic,“ konstatuje čtvrtletní zpráva PricewaterhouseCoopers o situaci na trhu M&A.
Krize však přináší i příležitosti. Aby si zachovaly likviditu, musí některé podniky přikročit k prodeji nepotřebných úseků a věnovat se pouze hlavní činnosti svého podnikání. Pro kapitálově silné koncerny se tím otevírá prostor pro velmi výhodné nákupy. Dalším typickým případem je přebírání malých a středních firem velkými hráči.
Poloviční cena
Nižší poptávka se projevuje i na ceně podniků. Poměr mezi kupní cenou a provozním ziskem EBITDA se v posledním čtvrtletí loňského roku dostal na hodnotu 4,2, zatímco ještě v roce 2007 museli kupci za převzetí platit dvakrát tolik, tedy zhruba osminásobek EBITDA. Šanci na výhodný nákup si proto podle analytiků nenechají ujít investiční fondy, pro které mohou být zajímavé především podniky z oboru námořní dopravy.
Zpráva o vývoji trhu M&A konstatuje, že v celém loňském roce se světový objem fúzí a akvizic meziročně mírně snížil ze 192 na 181. Současně ovšem vzrostla finanční hodnota transakcí, a to z 81 na 83 miliard USD. Jejich průměrná hodnota se zvýšila ze 421 na 515 milionů USD.
Hlad po fúzích přetrvává jen v Latinské Americe
Pokud jde o dílčí sektory logistického trhu, nejživotaschopnější se v závěru loňského roku ukázala železnice, kde se počet transakcí více než zdvojnásobil – z osmi na 17. Z regionů byl nejvíce postižen severoamerický trh s poklesem z 55 na 28 transakcí. Asie a Evropa vykázaly stabilní vývoj nebo mírný růst. Největší zájem o podnikové fúze a akvizice přetrvával v Jižní Americe.